torstai 8. syyskuuta 2011

Åsvik: "Autokuume" (2010)

Edellisessä blogikirjoituksessa Ulla-Maija Paavilainen kehotti hankkimaan elämän.

Ruotsalanen autoteknikko Andeas Åsvik osoittaa, että elämän hankkiminen vaatii hieman laskutaitoakin, sillä muuten elämän pelimerkkejä eli rahaa voi menettää kaikenlaiseen turhuuteen kuten uusiin autoihin (enemmän kuin on tarvis).

Oppaan takakannessa todetaan, "että mm. vaihtamalla auton oikealla hetkellä voit säästää tuhansia euroja". Kirjan tekijän Andreas Åsvikin keskeinen väite on, että jokainen autonostaja tai - vaihtaja voi säästää tuhansia euroja. Eniten tietysti säästää se, joka ei osta tai vaihda autoa.

     *     *     *

Oppaan ehkä tärkein viesti on kirjan loppupuolella. Vapaasti tulkittuna: ihmisen ja ympäristön kannalta järkevintä on ajaa auto loppuun (jos sellainen on ja sitä käyttää) - ja ostaa sitten omilla säästöillä uusi auto tai ehkä mieluummin pari vuotta vanha auto, jonka tyyppiviat ovat jo tiedossa. Muussa tapauksessa joutuu lainaamaan rahaa ja laina on aina huonompi vaihtoehto kuin säästäminen.Uusien mallien viat eivät ole vielä kenenkään tiedossa, ja niitä saatetaan joutua metsästämään pitkään.

     *     *     *

Ostamiseen liittyvää hienosäätöäkin kirjassa tehdään. Missä tilanteessa on parempi ostaa uusi auto käytetyn sijaan? Pääsääntö: jos sinulla ei ole riittävästi rahaa, älä osta uutta autoa. Yksinkertainen sääntö, mutta varmasti toimiva. Jos elää yli varojensa velkaantuu tai ainakin kaikki rahat saattavat mennä vain yhteen kohteeseen eli autoon.

Astetta hankalampi kysymys on bensiini- vai dieselkäyttöinen auto. Pääsääntö: jos ajat vähän, hyvin vähän (niin kuin minä) on sama kumman ostat. Toisin sanoen bensiinikäyttöinen auto on yhtä hyvä valinta kuin dieselkäyttöinen ja päinvastoin. Siitäkin huolimatta että autonkäyttö dieselillä on halvempaa jo silloin, kun ajaa vain reilut 10 000 km vuodessa.

Ostettavan auton mittarilukemallakaan ei ole kovin suurta merkitystä, jos ajaa vähän, eikä autossa ole merkittäviä vikoja. Keskimäärin kaikilla Suomenkin teillä olevilla autoilla voi ajaa 500 000 kilometriä auton elinkaaren aikana. 5 000 - 10 000 kilometriä vuodessa ajava ajaa siis millä tahansa autolla, jonka mittarissa 0n 250 000 km vielä 25-50 vuotta! Rajat tulevatkin vastaan esim.korjauskustannuksissa. Edellisen autoni peltejä joutui hitsailemaan vuosittain, ja se ei ollut aina halpaa. Tosin uuden käytetynkin ostaminen oli vielä paljon kalliimpaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti