maanantai 5. syyskuuta 2011

Ryan & Jetha: "Seksuaalikäyttäytymisen historia" (2011)

"Unohda mitä olet kuullut siitä, että ihmiset polveutuvat apinoista. Emme me polveudu apinoista. Me olemme apinoita." (Johdanto, s. 1)

Christopher Ryanin & Cacilda Jethan "Paritellen. Seksuaalikäyttäytymisen historia" (2011) on kirja, joka jokaisen kannattaa silmäillä ja / tai lukea valikoiden läpi. Kirja käsittelee monia muitakin teemoja kuin seksuaalikäyttäytymistä.

Kirja tuo mm. propagandistiseen länsimaiseen demokratiakeskusteluun raikkaan tuulahduksen. Demokratia voi toteutua vain varsin pienissä ihmisyhteisöissä. Myös suurten uskontojen asemaan sotien lietsojina ja ihmisryhmien eriarvioistajina kirja avaa uuden keskustelulinjan. Samoin se nostaa esiin ikuisuuskysymyksen naisten alistetusta asemasta niin (ydin)perheissä kuin koko yhteiskunnassa, mitä edelleenkin niin idässä kuin lännessä pidetään varsin itsesestäänselvänä ja universaalina asiana jne.

Kirja on kirjoitettu suhteellisen helppolukuiseksi ja populaaritieteellisesti, amerikkalaiseen tyyliin, mikä välillä tuntuu ärsyttävältä. Esitys on paikoin poukkoilevaa ja rönsyilevää, ehkä myös kuivakan tieteellistäkin. Tietoa on ympätty 400-sivuiseen kirjaan paljon. Ryanin & Jethan teos kuitenkin päivittää tietämystämme ihmisestä eläinlajina muiden joukossa ja ennen muuta ihmisen seksuaalikäyttäytymisestä, jota erilaiset ideologiat ovat vuosisatojen ja - tuhansien varrella manipuloineet.

Keskeinen viesti on selvä. Suurten uskontojen ja niitä tukevien valtioiden ruokkimille käsityksille ydinperheen erinomaisuudesta, avioliittoinsitutuution tärkeydestä, yksiaviosuudesta ym. ei löydy perusteita ihmisen omasta esihistoriasta ja lajin kehityksestä. - Metsästäjä-keräilijäyhteisöt ja muut isot apinalajit tarjoavat vielä tänä päivänäkin tietoa siitä, miten nykyihminen on luonnon tilassa elänyt. Maatalous (agriCULTURE) muutti tilanteen radikaalisti toiseksi n. 10 000 vuotta sitten.

Yksi kirjan rönsyistä on viittaus John Fowlesin "Ranskalaisen luutnantin naiseen", joka edustaa "Darwinin maailmalle tyypillistä tekopyhyyttä". Naista pidettiin samaan aikaan pyhänä, mutta 13-vuotiaan tytön saattoi ostaa Lontoon kadulta parilla punnalla. Naisen vartalo peitettiin tarkkaan nilkkoihin asti, mutta kuvanveistäjät veistivät alastomia naisia, joita pidettiin julkisesti esillä. Kaikkinainen kaksinaismoraali siis rehotti, mihin jopa Charles Darwin sortui tasapainoillessaan kristinuskon ja tieteen maailman välillä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti