maanantai 31. lokakuuta 2011

Lindqvist: "Juutalaisuus" (2011)

Kristillinen pienkustantaja Perussanoma Oy on päättänyt julkaista parin vuoden aikana suuren joukon, yhteensä 20 kappaletta, kristinuskon varhaisvaiheita käsitteleviä tietokirjoja tai tietokirjasarjoja, jotka on tehty Raamatun-tutkimuksen näkökulmasta.

Tarkoitus on joka vuosi julkaista kaksi kolmen kirjan sarjaa, joten kirjojen julkaiseminen kestää kolme vuotta.

Yksi sarjoista, joka ilmestyy vuonna 2011, sisältää seuraavat osat:
- Juutalaisuus
- Jeesus
- Varhaiset kristityt

    *     *     *

Keskityn sarjan ensimmäiseen osaan "Juutalaisuus" (2011), koska se on hankittu lähikirjastooni. Kirjan tekijä Pekka Lindqvist toimii aktiivisesti yhdessä luterilaisen kirkon herätysliikkeessä, Suomen luterilaisessa evankeliumiyhdistyksessä (SLEY). Hän on teologian tohtori, pastori ja judaistiikan tutkija Åbo Akademista Turusta. SLEY:n vuotuinen "Maata näkyvissä" -festivaali järjestetään joka marraskuussa Turussa.

SLEY on kunnostautunut viime vuosina mm. naispappeutta vastustavilla kannanotoillaan, mutta se on myös perinteisesti vastustanut näkyvästi naispappeutta. Kysymys on myös jakanut liikkeen kahtia siten, että liikkeen johtajat ovat olleet hanakimmin vastaan. Yhdistyksen jäsen, pappi Ari Norri sai jopa sakkoja naispapin syrjimisestä.Ongelmalliseksi tilanteen tietysti tekee se, että niin Norri kuin muut perustavat kantansa Lutherin oppeihin ja viime kädessä Raamattuun.

     *     *     *

Sisällys:
- Historian kulku
- Neljä koulukuntaa
- Fariseuksista rabbeihin
- Kahden tooran juutalaisuus

Päällisin puolin liki 200-sivuinen kirja vaikuttaa tieteellisesti tehdyltä niin kuin voi olettaakin, onhan Lindqvist teologian tohtori. Kuitenkin on todettava, että pelkkä Raamatun-tutkimuksen näkökulma vaikuttaa kovin suppealta.

Kirjan läpikäynnin jälkeen jää kysymään: KEILLE kirja oikein on tarkoitettu, ja miksi vuonna 2011 tällainen kirja on julkaistu ilmeisesti tarkoituksena, että suuri yleisö lukisi kirjan?

Ehkä kysymystä voi lähteä purkamaan sen kautta, mistä kirjassa ei puhuta yhtään mitään. Kirjassa ei ole naisia eikä lapsia. Siinä on vain erilaisia oppineita ja koulukuntia. Saddeuksia, fariseuksia, essealaisia, selootteja ym. sekä tietysti varhaiskristittyjä. Eri suunnat - miehet - kilpailevat keskenään, ja Palestiinassa valta-asemaan jäävät fariselaiset, joiden oppien pohjalta vähitellen kehittyi vuorovaikutuksessa kristittyjen kanssa nykyiset juutalaiset uskomuksineen. Jeesus ja hänen opetuslapsensa sen sijaan lähtivät - tai joutuivat lähtemään - levittämään oppiaan muualle Rooman valtakunnan alueella, mistä seurasi ennennäkemätön menestystarina.

Kristinusko jyräsi Euroopassa kaikki sitä edeltävät uskonnot, ja jälkikäteen voi tietysti kysyä, oliko kyse vain Rooman valtakunnan vallan pönkittämisestä ja laajentumispolitiikan oikeuttamisesta? Kristittyjen toilailut huipentuivat Jerusalemin tuhoamiseen ja ryöstämiseen ensimmäisten ristiretkien aikaan. Kilpailija yritettiin lyödä lopullisesti siinä kuitenkaan onnistumatta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti