sunnuntai 4. joulukuuta 2011

Carroll: "Alice peilintakamaassa" [1871]

"Kun Alice pujahtaa peilin lävitse, hän löytää sen takaa villin ja hurmaavan maailman. Peilintakamaassa loikka johtaa šakkiruudusta toiseen, ja Alice kohtaa ihmeiden kirjon, joka hämmästyttää ja houkuttelee jatkamaan matkaa." (Takakansi)

     *     *     *

Alicen matka Peilintakamaassa muistuttaa Josef K:n unenkaltaista matkaa kohti kuolemaansa Franz Kafkan "Oikeusjutussa". Alice palaa matkaltaan unen todellisuudesta takaisin tähän todellisuuteen, mikä merkitsee unen Alicen häviämistä.

Molemmissa tarinoissa jollain tavalla kysytään, mitä on meidän tuntemamme todellisuuden tuolla puolen. Perinteisesti, 2000 vuoden ajan, on tyydytty Raamatun ym. kirjauskontojen antamiin vastauksiin. Modernina aikana ihmiset ovat alkaneet etsiä vaihtoehtoja Taivaille ja Helveteille. Kaunokirjallisuus on haastanut pyhät kirjoitukset.

     *      *      *

Alicen matka alkaa vaivihkaa hänen leikkiessään yksin kolmen kissansa kanssa. Äkkiä hän huomaa olevansa takan yläpuolella olevan peilin toisella puolen huoneessa, joka on samanlainen kuin peilin toisellakin puolella. Huoneesta hän joutuu jotenkin ensin puutarhaan, sitten pienoismaailmaan, joka on ruudutettu shakkilaudan tavoin.

Valkoinen emäkissa muuttuu valkoiseksi kuningattareksi, kun todellisuus, peli ja unimaailma assosioituvat toisiinsa.

     *     *     *

Ennen nukahtamista Alice leikkii ja juttelee toisen, mustan kissanpennun kanssa ja kuvittelee tämän vastaavan hänelle. Hän myös toruu kissaa pahoista teoista, joita tämä on Alicen mielestä tehnyt. Alice pohtii millaisen rangaistuksen hän kissalle antaisi. Samalla hän pohtii myös itseään ja omia tekojaan.

Alicen mieleen tulee yllättävä ajatus siitä, mitä jos kaikki pienet rikkomukset, joista häntä vuoden aikana rangaistiin tuomittaisiinkin kerralla. Mitä tapahtuisi? Alice päätyy siihen, että hänet ehkä passitettaisiin vankilaan... Alice johtuu mielessään samanlaisiin ajatuksiin kuin Josef K. "Oikeusjutussa". Josef K. herää eräänä aamuna ja huomaa tulleensa pidätetyksi. Hän on oman pelinsä, oikeusjuttunsa ajan näkymättömässä vankilassa, ja lopulta hänet tuomitaan kerralla kaikista rikoksistaan, joita hän ei tiedä tehneensä, kuolemaan.

Myös Alicelle näkyvä todellisuus on eräänlainen vankila, josta hän vapautuu mielikuvituksen ja varsinkin unen avulla. Sen sijaan että Alice juuttuisi omiin tekoihinsa ja niistä saataviin rangaistuksiin, hän listaa kissan tekemiä rikoksia.  Kissa oli mm. päivällä purkanut koko lankakerän. - Myöhemmin unessa paljastuu, että pelilaudan punaisena kuningattarena Kisu kuitenkin välttää kaikki rangaistukset. Riittää kun noudattaa pelin sääntöjä, ja kuningatar voi liikkua miten vain.

     *     *     *

Seuraavaksi Alice kuvittelee, että hän pelaa mustan Kisun kanssa shakkia. Tarkemmin sanottuna Alice kuvittelee kissan mustaksi tai punaiseksi kuningattareksi. - Jossain välissä Alice nukahtaa, ja huomaa olevansa peilintakamaassa. Shakkipelin nappulat ovat unessa muuttuneet eläviksi. Emäkissasta on tullut valkoinen kuningatar ja toisesta, valkoisesta pennusta sotilas. Alice itse aluksi seuraa pelin kehittymistä sivusta. 

Alkaessaan kulkea puutarhan - tai ennemmin metsän läpi - valtavalla shakkilaudalla, hän huomaa joutuneensa toiselle puolen lautaa eli valkoisten puolelle. Hänelle selviää myös, että pelin tarkoitus hänen kannaltaan on kulkea ensimmäisestä ruudusta kahdeksanteen ruutuun, minkä jälkeen hän muuttuu valkoiseksi kuningattareksi. Toisin sanoen Alice on osin tietämättään yksi laudan sotilaista tai pelinappuloista, joille voi laudalla käydä huonosti. Ne voivat joutua vankilaan (tai kuolla) tms. 

Eteneminen on samanlaista poukkoilua kuin shakin peluu yleensäkin. Tavallisesta shakista poiketen Alicella ei ole vastustajia tai puolustajia. Hän on ikään kuin ulkopuolinen pelissä, mutta osallistuu kuitenkin pelin tapahtumiin. Kuningatar kertoo hänelle miten peliä pelataan ja mitä Alice voi pelissä tehdä. Kun Alice on päässyt pelin loppuun, olisivat juhlat ja pidettäisiin hauskaa.

Matkalla tapahtuu kaikenlaisia kommelluksia, ja Alice kohtaa laudan muita nappuloita tai pelaajia. Edettyään riittävän syvälle metsään tai pelipöydälle hän tulee paikkaan, jossa valkoiset ja punaiset sotilaat ja ratsut jalopeuran ja yksisarvisen johdolla ottavat rajusti yhteen. Alice seuraa peloissaan puun alta tapahtumia.  Huomattuaan Alicen ritarit alkavat kilvoitella Alicen huomiosta ja unohtavat pelin. 

Lopulta Alice pääsee pelin loppuun, kahdeksanteen ruutuun ja saa valkoisen kuningattaren kruununsa. Juhliin osallistuvat kaikki, myös punaiset pelaajat. Juhlat päättyvät sekasortoon, minkä aikana Alice herää ja tajuaa nähneensä unta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti