perjantai 30. joulukuuta 2011

Honoré: "Slow. Elä hitaammin" (2006)

"Nykykulttuuri opettaa meille, että nopeus on aina hyvä asia. Mutta kun vauhti kiihtyy kiihtymistään, kaikki kärsii: työ, terveys, ihmissuhteet, seksielämä. Meillä on niin kova kiire, että kaikki mikä hidastaa vauhtiamme tuntuu viholliselta." (Takakansi)

     *     *     *

* Tee kaikki nopeammin * Hidas on kaunista * Ruoka: karkota kiire ruokapöydästä * Kaupungit: uuden ja vanhan yhdistäminen  * Mieli ja keho* terve sielu terveessa ruumiissa * Lääketiede: kärsivällisyys maksaa vaivan * Seksi: kiireettömän rakastelun taito * Työ: työnteon vähentäminen kannattaa * Vapaa-aika: levon tärkeys * Lapset: rauhallinen lapsuus *

     *     *     *

Iskulauseet elämän kaikinpuolisesta hidastamisesta eivät ole uusi ilmiö länsimaisessa kulttuurissa. Carl Honorén kirjassa "Slow. Elä hitaammin!" (2006) viitataan useasti 1960-luvun hippeihin, joihin hän haluaa ottaa suorastaan neuroottisesti etäisyyttä. Sen sijaa hän korostaa, että slow-filosofia tai muotitrendi on hänestä sopusoinnussa nykyisen markkinatalouden kanssa. Hieman häiritsevästi kehitysmaiden ongelmat - nälkä ja väestönkasvu - ja ympäristöongelmat kuten ilmastonmuutos eivät häntä kovasti kiinnosta.

     *     *      *

Hitauden tai omatahtisuuden korostamisessa on paljon hyviä puolia, mutta tietysti kääntöpuolensa niin kuin kaikissa asioissa. Esimerkiksi Suomessa olisi voitu toteuttaa sosiologi Paavo Kolin mallin mukainen 6-tuntinen työpäivä 50 vuotta sitten, mutta työmarkkinajärjestöt eivät sitä edes vakavasti harkinneet. 20 vuotta myöhemmin käytiin Euroopan vasemmiston sisällä pitkä kansalaispalkkakeskustelu, joka sekään ei poikinut mitään. Euroopan köyhät ovat entisestään köyhtyneet. Heidän kannaltaan slow-filosofia on huono vitsi.

     *     *     *

Joihinkin ammatteihin on sisäänrakennettu kiireettömyys, ainakin periaatteessa. Honoré viittaa käsityöläisiin ja taiteilijoihin - mm. kuvataiteilijoihin ja kirjailijoihin -, joiden työprosessi on toisenlainen kuin teollisuudessa ja tehomaataloudessa.

Vapaa-aikansa ja kuluttamisensa jokainen voi järjestellä haluamallaan tavalla, joten slow-filosofiassa Honoré keskittyykin tähän puoleen.

     *     *     *

Aikuisten parisuhteessa lännessä seksi koetaan usein elämän keskeiseksi sisällöksi. Carl Honoré esittelee siihen liittyen hitaita vaihtoehtoja. Tiibetin ja Kiinan buddhalaisten tantraseksi on viime vuosikymmeninä tullut tutuksi myös lännessä mm. pareille järjestettyjen viikonloppukurssien kautta. Honoré viittaa Kinseyn seksiraportteihin, jotka kertovat omaa karua kieltään siitä, millaista pikaseksi on. Huonoon seksiin vaikuttaa koetun ajanpuutteen lisäksi liian vähäisestä levosta johtuva väsymys, liian vähäinen liikunta ja autoilun aiheuttama rasitus.

Yksinkertaisilla hengitysharjoituksilla ja keskittymällä olemiseensa ja tekemiseensä Honorén mukaan voi päästä ja paljon parempiin tuloksiin, mikä tässä tapauksessa tarkoittaa mm. parempia ja pidempiä orgasmeja. Kaikkien aistien ottaminen mukaan on myös tärkeää - ja kaiken takana on asenteiden muuttaminen elämää kohtaan. Kiirettä ei tule pitää.

Omaan ja toisen kehoon sekä sen erogeenisiin alueisiin tutustuminen on tärkeää. Lisäksi muiden kehon osien tunteminen - ja sen tietäminen, miten kosketus esimerkiksi jalkapohjiin vaikuttaa toiseen ihmiseen ja miltä se itsestä tuntuu. Naisilla kainalon seutu saattaa olla erityisen herkkää aluetta ns. kokovartalo-orgasmin saavuttamisessa, joka voi kestää pitkään ja tuottaa suurta nautintoa.

     *     *     *

Honoré korostaa että tantraa ei opi yhdessä viikonlopussa niin kuin ei hidastettua elämääkään, mutta jostain, yhdestä viikonlopusta, sen voi aloittaa.

"Perustekniikat vaativat harjoittelua - rakkauslihakseni ainakin kaipaa treenausta - ja opittuja taitoja on paljon. Oman kokemukseni perusteella voin sanoa, että tantra voi avata oven parempaan seksiin, syvempään läheisyyteen ja itsetuntemukseen." tiivistää Honoré oman slow-kokemuksensa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti