perjantai 16. joulukuuta 2011

Jong: "Lennä, uneksi" (1976)

"Nuori amerikanjuutalainen kirjailijanalku Isadora Wing matkustaa psykiatrimiehensä Bennettin kanssa Wieniin psykoanalyytikkojen kokoukseen. Siellä hän tapaa Adrian Goodloven, joka on elävä, avoin ja säädytön - ja kuivakka aviomies saa jäädä.

Kunnes vihdoin Pariisissa koittaa totuuden hetki: ihana, tabuja rikkova Adrian ilmoittaa palaavansa perheensä helmaan.
" (Takakansi)

      *     *     *

Sisällys
- Matkalla unikongressiin eli napiton pano - "Jokainen jumaloi fasistia" - Pannaanko huviksi vai paksuksi? - Schwarzwaldin luona- Selostus unikongressista eli kongressiunista - Intohimon puuskia eli mies sängyn alla - Hermostunut rykinä - Wieniläismetsien tarinoita - Pandoran lipas eli minun kaksi äitiäni - Freudin koti - Eksistentialismi uudessa valossa - Hullu  - Kapellimestari - Arabeja ja muita eläimiä - Matkoja antisankarin kanssa - Vietelty ja hylätty - Unityö - Verihäät eli sic transit - Loppu kuin 1800-luvulla

     *      *     *

Tämä on kirja joka jokaisen feministin ilman muuta tulee lukea. Jokaisen joka on kiinnostunut, mitä tapahtui 60- ja 70-luvuilla, jotka mielletään mm. seksuaalisen vapautumisen vuosikymmeniksi.

Aivan kuten kirjan takakannessa todetaan, kuvataiteilija-kirjailija Isadora Wing ihastuu Wienissä psykoanalyytikkojen kongressissa analyytikko Adrian Goodloveen. Tilanteesta syntyy kolmiodraama, sillä Isadora on kaupungissa miehensä Bennettin kanssa. Hyvin nopeasti vuosisataiset käyttäytymismallit alkavat pelata. Bennett painostaa Isadoraa tekemään valinnan itsensä ja Adrianin väliltä. Isadora tuntee syyllisyyttä tilanteesta ja tunteidensa takia, ja Bennett puolestaan on mustasukkainen toisesta miehestä, vaikka hän itse iskee naisia diskossa jne.

Ratkaisuna tilanteeseen Adrian ja Isadora lähtevät kiertämään Triumphilla ympäri Eurooppaa samaan tapaan kuin miten monet suomalaisetkin tuohon aikaan viettivät lomiaan. He yöpyivät leirintäalueilla ja nukkuivat teltassa. Rakastelivat kuin kanit, ja kertoivat toisilleen elämäntarinoitaan.

Lopulta he päätyvät Pariisiin, jossa paljastuu Adrianin petos. Adrianilla on ollut koko ajan aikomus viettää kesän lopulla lomaa perheensä kanssa Bretagnessa. Isadora jää yksin kahvilan eteen ja miettii mitä tekisi seuraavaksi. Viimeisessä jaksossa hän on Lontoossa ja menee hotelliin, jossa hänen miehensä on jostain syystä. Avoimeksi jää mitä tapahtuu, kun aviopari kohtaa toisensa vaimon seikkailujen jälkeen. Tilanne vaikuttaa uhkaavalta.Välien selvittelyn jälkeen on sitten vielä paluu takaisin Yhdysvaltoihin.

     *     *     *

Kirjassa on seksiä ja erotiikkaa, ja sen pohtimista mitä porno on. Isadora, joka on kirjan kertoja, kertoo ihastumisestaan ja suhteestaan niin mieheensä kuin rakastajaansa. Hän käy takaumien kautta läpi myös muita miessuhteitaan sekä kertoo lapsuuden perheestään. Mm. äidistään, joka oli feministi ja puolusti vapaata rakkautta, mutta ei kertonut tyttärelleen mitään seksistä. Seksi oli äidille eräänlainen Pandoran lipas, jota ei voinut etukäteen avata. Seksistä Isadora sai tietää miesten kirjoittamista romaaneista kuten D.H. Lawrencen kirjasta "Lady Chatterleyn rakastaja".

"Lennä, uneksi" (1976) - kirja kiertyy sen ympärille, mikä elämässä on tärkeää. Mikä merkitys olemassaolomme tai eksistenssimme kannalta on kokemuksilla, joita saadaan seksin kautta? Erica Jong käyttää kirjassa kielikuvaa 'napittomasta panosta', mikä kuvaa hyvin Isadoran ja kenties Jongin itsensä ajattelutapaa.

"Napiton pano on enemmän kuin vain pelkkä naiminen. Se on platoninen ihanne. Napiton se on siksi että kun te kaksi tapaisitte, napit lennähtäisivät tieltä kuin ruusun terälehdet, alusvaatteet lehahtaisivat yhdessä henkäyksessä pois kuin voikukan höytyvät. Kielet kietoutuisivat yhteen ja muuttuisivat nesteeksi. Koko sielu tulvahtaisi ulos kielen kautta ja virtaisi rakastajan suuhun." (s. 19)

Kertoja pohtii itsekseen, miksi seksi avioliitossa kuolee ensimmäisten vuosien aikana tyystin. Mikä sen tappaa. Hän - niin kuin kaikki naiset tuohon aikaan - kuvitteli, ettei avioliiton jälkeen enää haluaisi muita mieihiä. Toisin kävi. Hän odottaa yhä prinssiään, joka tulee ja hakee hänet pois 'tästä kaikesta'.Tällaiseksi prinssiksi ilmoittautui Adrian.

     *     *     *

Isadora on moderni, uskonnoton nainen. Hän ei yksinkertaisesti pidä uskonnollisia kysymyksiä kiinnostavina. Toisaalta modernissa maailmassa on oma mystinen puolensa ja maallistuneet ideologiat kuten marksilaisuus, joka Jean-Paul Sartren ja Simone de Beauvoirin kautta kiinnostaa tätä emansipoitunutta naistamme. Jossain suhteissaan Isadora kuvittelee, että hänen suhteensa kumppaniinsa on samankaltainen kuin oli hänen ikoniensa suhde toisiinsa. Välillä hän viittaa samalla tavoin myös brittiläisiin sosialisteihin Sidney ja Beatrice Webbiin sekä Virginia ja Leonard Woolfin kirjailijapariskuntaan.

Psykoanalyytikot näyttäytyvät Isadoralle selvästi punaisten silmälasien kautta, ja monet analyytikot ovat melkoisia sovinisteja - tai fasisteja mitä sanaa Isadora itse käyttää -, millaiseksi hänen prinssinsä Adriankin osoittautuu.

Seuraavassa esimerkki Isadoran pohdinnasta itsekseen autossa, jossa hänen lisäkseen ovat hänen miehensä Bennett ja Adrian, josta on tullut hänen rakastajansa:

"Miksi kaikki oli niin monimutkaista? Miksemme yksinkertaisesti voineet suhtautua siihen (seksiin) ystävällisesti ja avoimesti? 'Suo anteeksi rakkaani jos poistunkin ja käyn vähän nussimassa tämän ihanan vieraan kanssa.'" (s. 82)

Seksin Isadore Wing näkee hieman samalla tavoin kuin mitä ovat Andy Warholin monistetut kuvat hänestä itsestään hänelle itselleen. Ollakseen sinut itsensä Isadora tarvitsee jatkuvasti hyvää, monistettua seksiä. Seksi Bennettin kanssa ei oikein sujunut, joten asialle oli tehtävä jotain. Paradoksi tietysti on siinä, että alkuperäisen ja kloonatun minän tai kuvan tai kokemuksen välillä on suuri ero, ja jollain tavoin nämä äärimmäisyydet tulee sovittaa toisiinsa. - Toisin sanoen edes täydellinen pano hääyönä ei kanna enää hääyön jälkeen. Kaikki seksi sen jälkeen on yhtä ja samaa alkuperäisen kokemuksen (jos sellaista on edes ollut) kopioimista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti