tiistai 20. joulukuuta 2011

OLET NUORI NAINEN. Osa 20. Miten Viivi muuttui fallokseksi?

Mielessäni on kuva tai oikeastaan kaksi kuvaa nuoresta naisesta parin vuoden takaa. Hän on yksin huoneessa, jossa on tietokone, tietokonepöytä ja -tuoli, nojatuoli, valaisin, seinällä taulu sekä lattialla matto. Hyvin askeettisen näköinen huone.

Kuvat on otettu kameralla, joka on jalustalla ja - koska nainen on yksin huoneessa - kuva on otettu itselaukaisimella. Edellisessä kuvassa hän istuu tuolilla kääntyneenä takanaan olevaan kameraan päin. Hän istuu rennosti, itsevarmasti hymyillen.

Toisessa kuvassa hän on noussut ylös. Nainen, Viivi, seisoo tuolin takana voimakkaasti taipuneena eteenpäin, seinään päin. Hän heiluttaa nopeaan tahtiin molempia käsiään sivuilleen lähellä vartaloa, räpyttelee niitä kuin lintu, joka ei pääse lentoon. Kuvassa kädet näkyvätkin siipimäisenä muodostelmana.Hänen silmänsä ovat luultavasti kiinni ja hän päästää suustaan kimeitä ääniä. Viivi on ekstaasissa - ja paradoksaalisesti - ehkä myös raivon vallassa, mitä on kuvasta vaikea päätellä. Hän on fallos.


     *     *     *

Käsien liike tekee vartalon sivuille pallomaisen tai soikean kuvion. On ilmeistä, että Viivi on muuttunut tavallisesta nuoresta naisesta miehiä pelottavaksi (ja naisia etsiväksi?) valtavaksi penikseksi. Kuvan viesti on: -  Ota minut! mutta miten mies- tai poikaparat sen voisivat tehdä. Sitä paitsi ei ole tosimiesten hommaa, tarttua kiinni kaverin kaluun.

Hysteeriseen naaraaseen kuin aggressiiviseen anteroon tarttuminen on jo muutenkin riski. Miten sellaisen voi edes kuvitella ottavansa niin kuin miehet naisia (tai miehiä) ottavat.

Armas, poikaystävä, joka tuntee myötätuntoa muuttunutta tyttöystäväänsä kohtaan voi tietysti yrittää tehdä jotain. Hän voi hyssytellä: - No, älä nyt, Viivi. Todennäköisesti huuto vain yltyy ja jotain alkaa rapattessa roiskua ja lennellä.Tai sitten Armas voi vain olla ja odotella, että erektio tultuaan hetken päästä menee pois. Niinhän niillä on tapana käydä. Alkaakseen taas sopivassa tilanteessa uudelleen...

     *     *     *

Viivin oma ratkaisu oli löytää, mikä on tilanteessa johdonmukaista, itselleen sopivan kokoinen vagina. Sellaisen hän löysi Pietarsaaresta. Lähempää sitä ei valitettavasti löytynyt, mutta hyvä että sentään Suomesta. Oman identiteetin kannalta jatkuva falloksena oleminen - tai sellaiseksi muuttuminen - on tietysti kiusallista.

Esimerkiksi viime pääsiäisenä Viivi muuttui pomppivaksi penikseksi paikallisessa S-marketissa. Hän antoi keski-ikäiselle, n. 35-vuotiaalle, blondimiehelle kunnon jytkyn, eikä mies-parka vielä tänäkään päivänä tiedä, mikä hänen ahteriinsa osui, ainakin kuvainnollisesti. Viivihän se vain oli. Banaanit ja muut eroottiset hedelmät valuttivat nesteensä kauppahuoneen lattialle ja miehen housuille. Ja suuttuuhan mies nyt tuollaisesta käytöksestä, mihin ei ole tottunut ja naiselta vielä.

TEKEYTYY...

Ideointia

- Philip Rothin "Rinta" -> fallos (kirjassa viittaus siihen, entä jos tyttöystävä muuttuisi fallokseksi, tässä tapauksessa ehkä kellarissa...)

-- mieleen tulee valokuva V:stä, jonka hän on itse ottanut itsestään Speissiin  'erektiossa', jossa hän on kippurassa, ekstaasissa nautinnosta ja raivosta samaan aikaan, tyypillistä V:lle, että äärimmäisyydet ovat mukana samalla kertaa, raivo & rakkaus --> heiluttaa vimmatusti käsiään ja on lopputilassa taipuneena eteenpäin -- hauska ja hämmentävä kuva (löytyisiköhän se jostain...)
-- siis symbolisesti todella fallinen, V. laajenee ulos itsestään


- Erica Jongin "Lennä, uneksi" kirjan kehys --> "The Battle Between Sexes"
& viittaus D.H. Lawrencen "Lady Chatterleyn rakastajaan" (Mellorsin penis-kultti tms., joka kirjassa esitellään, ja johon Lady Constance hurahtaa) & huom! uusi ranskalainen elokuvaversio v. 2006

-- V. ja Rakel harrastivat pääsiäisena v. 2010 kaikenlaista... (2-lahkeisia ärsyttävää ym.)
-- voisi olla aineksia heidän oman kulttinsa hahmottamiseen... hmm... 

- Andrew O'Hagan "Maf-koira ja hänen ystävänsä Marilyn Monroe" (2011) --> koiran näkökulmasta MM:n kuvaaminen

-- kissalla on V:lle & R:lle jokin erityinen merkitys --> voisi harkita kissan näkökulmaa...

- ja tietysti Gogolin "Nenä" & Kafkan "Muodonmuutos"

     *     *     *

- millä tavoin muutos tapahtuu, mikä osa muuttuu miksikin
- muuttuuko koko nainen, vai niin kuin Gogolin "Nenässä", vain osa kehoa joksikin toiseksi --> vähimmillään kyse olisi kai vain sukupuolen vaihdoksesta tms. (toisessa ääripäässä esim.Viivi & Rakel sulautuvat toisiinsa... miten? ehkä Lawrencen "Lady Chatterleyn" metsämökkityyppinen iloittelu, jonka aikana muutos alkaa vähitellen tapahtua)
- absurdeinta olisi että nainen alkaisi ajatella & toimia miehisellä alapäällä...Ehkei kovin hyvä ajatus

- Huom! Anaïs Nin kirjoitti 30-luvulla kirjan D.H. Lawrencestä --> puolusti häntä Henry & June - kirjassa

- miten muutos vaikuttaa muiden ihmisten suhtautumiseen & siihen miten itse suhtautuu itseensä
- muutoksen taustalla: naisten sovinismi? miesviha? vai oma epävarmuus, arkuus, joka johtaa outoon tilanteeseen, muodonmuutokseen

- liittyy tietysti homo/lesbo - teemaan kuten "Rinnassa"

- kenen ääni kuuluu, kuka tai mikä on kertoja? fallos vai jokin muu osa kehosta vai Viivi itse ulkopuolisena ihmettelee itsessään tapahtunutta muutosta (ehkä Viivin aivot ovat tuhoutuneet kolarissa tms. mutta keho entisellään ennen muutosta?)

- muodonmuutos on tapa tulla ulos kaapista, päästä pois kellarista - ydin

     *     *    *

- erilaisia aloituksia voisi taas harkita - ja kokeilla...

"Viivi istuu eräänä syksyisenä päivänä tietokoneen ääressä, ja miettii millaisen Speissi-profiilin hän itselleen loisi. Hänen tarkoituksensa on kauniisti sanottuna testata Armasta luomalla kuvitteellisen hahmon, jonka kautta hän tätä lähestyy. Viivi tuntee outoa kutinaa vaginassaan. Hänen päässään välähtää valo, voimaantumisen tunne. Olo on kuin jumaläidillä, joka oli kaksineuvoinen."


- myös juonikuvioita

- henkilön piirteitä
-- rajatilapersoonallisuus --> äärimmäisyydestä toiseen, ei sääntöjä, ei kohtuutta ...
-- haavoittuvuus, herkkyys, ujous; myös raju ja reaktiivinen --> myös maskuliinisuus

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti