maanantai 19. joulukuuta 2011

Tabermann: "Yksinäinen tyttö ja yksisarvinen" (2003)

"Yksinäinen tyttö ja yksisarvinen on runoista koostuva kertomus kahden yksinäisen ja erilaisen olennon kohtaamisesta maailmassa, jossa pedot vaanivat kaikkialla ympärillä. Pedot vaativat kaikkia olemaan samanlaisia eivätkä jätä rauhaan niitä, jotka eivät siihen suostu. Yksinäinen tyttö on erilainen, ja yksisarvinen on erilainen. Kun kaksi erilaista kohtaa, he eivät enää ole yksin. Maailmassa on sittenkin läheisyyttä, rakkautta ja toivoa pedoista huolimatta." (Takakansi)


     *     *     *

Taidegraafikko Mirka Johanssonin ja runoilija Tommy Tabermannin "Yksinäinen tyttö ja yksisarvinen" (2003) on jo ulkoisestikin vaikuttava teos.

Tabermann on runoissaan luonut aivan oman mytologisen maailman, minkä Johansson on hienosti kuvittanut. Kosmoskynä - lehdessä (1/2004) Pasi Karppanen piti teosta jonkinlaisena "spekulatiivisena fiktiona", jollaista on fantasia- ja scifi-kirjallisuus.

Kirjasta ei googlettamalla juuri arvioita löydy, mutta kirja jakaa lukijoita niin kuin yleensäkin Tommy Tabermannin teokset. LibraryThing - palvelussa kolme lukijaa on tähdittänyt kirjan. Kaksi piti kirjasta paljon, yksi ei ollenkaan - ja se, joka ei pitänyt kirjoitti siitä muutaman lauseen arvion.

Lady_Lazarus (2009) kirjoittaa kaikessa lyhykäisyydessään näin: "Nimestä voi jo päätellä millaisella symboliikalla Tabermann (taas) leikittelee. Kliseisesti ja itsestäänselvästi ilman lukijalle kuuluvaa oivalluksen riemua. Ainoa syy, miksi jaksoin tähän (ilmaiskappaleeseen) edes tarttua, oli Mirka Johanssonin kuvitus".

Ilmeisesti Lady_Lazarus on kirjallisuuskriitikko, sillä muuten hän tuskin olisi saanut kirjasta ilmaiskappaletta. Kriitikko toistaa jo tutut syytökset Tabermannin runoudesta, jotka ovat toistuneet vuosikymmeniä. Silti runoja ostetaan ja niistä pidetään. Paljon enemmän kuin muiden runoilijoiden teoksia.

Ei ole yllätys, että Helsingin Sanomien arvostelija Piritta Maavuori on artikkelissa "Moni kakku päältä kaunis" (2003) samoilla linjoilla Lady_Lazaruksen kanssa. Maavuori teilaa teoksen täysin. "Kaikesta tekstin virrasta jää käteen yksi kuva, joka tulee selväksi jo teoksen nimessä: yksinäinen nainen kaipaa yksisarvista sisäänsä".

Tabermannin eroottinen runous ei siis pure ainakaan keski-ikäiseen, laadukasta runoutta himoaviin naislukijoihin.

     *     *     *

"Mies repii sydämen rinnastaan
ja ojentaa paljaalla kämmenellä
meren yli ja avaruuden halki:
Katso miten se sykkii!
Sydämeni värisee kuin tähti syysöisellä taivaalla!
Kerran on jokaisen
revittävä sydän rinnastaan
ja ojennettava se paljaalla kämmenellä
tuntemattomaan
Muuta ei mies voi
kuin rukoilla ja toivoa
että joku ojentaa jossakin kätensä
ja ottaa sydämen sille
Muuta ei mies voi kuin rukoilla ja toivoa
että kämmenellä sykkivässä sydämessä
olisi enemmän tummaa punaista
kuin synkkää mustaa, täysin tähdetöntä.
" (s. 28)

     *     *      *

Mm. tämä teos panee miettimään, miksi Tommy Tabermannin lyriikkaa niin ankarasti vihataan ja ennen muuta mitä pahaa on erotiikassa. Miten asioita muuttaa se, että niistä hymistellään huomattavasti peitetymmin.

Tabermannin symboliikka avautuu helposti ja sen kerronta on sujuvaa ja suoraviivaista. Se ei sisällä sellaisia aineksia, mikä vieroittaa esim. tavallisia lähiökirjaston käyttäjiä runoudesta.

Yllä oleva runo on kirjan keskivaiheilta. Yksisarvinen, joka on osoittautunut mieheksi, riutuu yksinäisyydessä. Hän voisi olla kuka tahansa Tabermannin kuvaama erilainen mies kaupunkien lähiöistä tai maaseudun peräkammareista, mies, joka jostain syystä esimerkiksi masennuksen ja työttömyyden takia elää yksinäisyydessään. Vastaavasti tyttö voi olla kuka tahansa vastaavanlainen tyttö, joka kaipaa nuolta sydämensä sisään.

1 kommentti:

  1. Hei,

    Yksinäinen tyttö ja yksisarvinen kirjaa ei ole kuvitettu.
    Minä tein 10 taidegrafiikan kuvaa, ja myöhemmin Tommy pyysi minulta 2 lisää ja sanoi mitkä "elementit" niissä tulisi olla. Tämän jälkeen annoin Tommylle vapaat kädet nimetä minun taideteokseni, ja hän nimesi niistä 12.
    Tässäkin kohden moni luulee että ovat minun antamia nimiä teoksille, sillä niin yks yhteen meidän ajatukset menivät. Tämän jälkeen Tommy laittoi kuvat omaan, valitsemaansa järjestykseen ja "kirjoitutti" tarinan niistä.
    Alusta loppuun luettuna se on Minun elämästä kertova tarina, tosin mielenkiintoiseksi sen tekee se että se toimii myös siten että avaat minkä tahansa sivun ja luet, niin ne toimivat myös yksittäisinä runoina.
    Kaksi eri ulottuvuutta, mitä kirjakriitikot eivät ole vaivautuneet huomaamaan:) Saati taiteen ja kuvittamisen eroa. Kuvitus tapahtuu aina annetun tekstin jälkeisenä työnä.
    Tarina on minun elämästäni. Tässä tapauksessa erotiikka on siitä kaukana. On totta että ihmisillä on valmis mielikuva siitä mitä Tommyn tekstit ovat ja he lukevatkin ne sellaisella asenteella. Eivät anna mahdollisuutta millekään muulle. Teksti käsittelee tavallista miestä joka haluaa, mutta ei kuitenkaan halua, tai ei pysty..hän on oman itsensä ja tunteidensa vanki. Mielivaltaisella käytöksellään toista yritetään pitää juuri sopivan lähellä, riippuen miten se itselle sen hetkiseen tilanteeseen sopii..olisin silloin ollut valmis hakemaan vaikka kuun taivaalta. Näin jälkeenpäin nähtynä aivan vääristä syistä. Joskus ne suuretkin rakkaudet tulee päästää irti, jotta voi itse vapautua ja ansaita sen mikä itselle kuuluu.
    Niin moni ihminen elää huonoissa parisuhteissa, suhteissa jotka eivät ole tasapainossa. Ihminen ei vain tajua että ei asiat näin pitäisi olla. Sitä sokeutuu omalle tilanteelleen, eikä tajua että jotain parempaa on oikeasti olemassa. Onneksi minä löysin Elämäni oikean Rakkauden. Kirjassa oleva mies on edelleenkin yksin, ja yksinäinen.
    Hyvää päivän jatkoa
    www.mirkajohansson.fi

    VastaaPoista