keskiviikko 18. tammikuuta 2012

Calvino: "Kuusi muistiota seuraavalle vuosituhannelle" (1999)

"Kuusi muistiota seuraavalle vuosituhannelle on Italo Calvinon kirjallinen testamentti – luentosarja, jota hän valmisteli Harvardin yliopistoon ennen kuolemaansa. Kuudesta aiotusta luennosta Calvino ennätti kuitenkin saada valmiiksi vain viisi.

Calvino esittää näkemyksensä arvoista, jotka ovat keskeisiä kirjallisuudessa, ja kaikessa inhimillisessä toiminnassa: keveys, nopeus, täsmällisyys, näkyvyys ja nopeus. Niitä perustellessaan Calvino johdattaa lukijan kirjallisuuden historiaan antiikista omaan aikaamme.
" (Takakansi)

     *     *     *

Ranskalaiseen Oulipo-ryhmään usein yhdistetyn, italialaisen kirjailijan Italo Calvinon "Kuusi muistiota seuraavalla vuosituhannelle" (1999) sisältää viisi esseetä kirjoittamisesta ja kirjallisuudesta.

Oulipo eli "mahdollisen kirjallisuuden työpaja" teki omaperäistä ja kokeilevaa kirjallisuutta. Ryhmään ovat kuuluneet mm. Raymond Queneau sekä George Perec, joita on käännetty myös suomeksi.

     *     *     *

Sisällys
I Keveys
II Nopeus
III Täsmällisyys 
IV Näkyvyys
V Moninaisuus

     *     *     *

Jokainen esseistä käsittelee yhtä arvoa, joka liittyy kirjallisuuteen - ja jonka Italo Calvino haluaisi säilyvän myös seuraavalla vuosituhannella. Hän laati luentojaan vuoden 1985 aikoihin, jolloin hän myös kuoli. Kuudes luento yhtenäisyydestä jäi laatimatta. Jaakko Ihanus esittää "Vapauttava kieli" (2010) - kirjassa ajatuksen, että Calvino käsitteli kuudetta teemaa viimeisessä romaanissaan "Herra Palomar" (1988).

     *     *     *

KEVEYS. Keveyden vastakohta on paino tai raskaus. Kaunokirjallisuuden tulee olla keveätä. Antiikin mytologiassa siivekäs hevonen Pegasos symboloi tätä keveyttä."Kirjailijan on vaikea edustaa keveyden ideaansa, löytää esimerkkejä jokapäiväisen elämän tapauksista, muutoin kuin tekemällä ikuisen kaipuun saavuttamattoman kohteen." (s. 17)

NOPEUS. Nopeus on oikeastaan tekstissä esimerkiksi kansansadussa tai tarinassa olevaa tiiviyttä. Asiaan mennään mahdollisimman pian, mutta ei määrättömän nopeasti vaan ikään kuin hitaasti kiiruhtamalla. Nopeus on henkistä nopeutta, jonka kirjaimisto mahdollistaa. Piirtämällä merkeistä mitä erilaisimpia yhdistelmiä voi taitava kirjoittaja välittää mitä tahansa ajatuksia toiselle.

TÄSMÄLLISYYS. Täsmällisyyden vastakohta on epämääräisyys. "Yritän rajata sanottavani kenttää ja jakaa sitä yhä pienempiin alueisiin, jotka jaa edelleen osiinsa. Ja silloin joudun toisen pyörteen valtaan ja ryhdyn tavoittamaan yksityiskohdan yksityiskohdan yksityiskohtaa." (s. 73) Kirjoittajan onkin löydettävä taso, jolle haluaa kuvauksessaan jäädä. Täsmällisyydelläkin ovat rajansa, eikä kaikkea voi sanoa.

NÄKYVYYS. Tarinan kertominen alkaa visualisoinnista. Asiat on nähtävä jollain tavoin kuvana mielessään ennen kuin niitä voi kielellistää."Heti kun kuva on selkiytynyt mielessäni, ryhdyn kehittämään sitä tarinaksi - tai pikemminkin kuvat kehittävät itse omia  kätkettyjä mahdollisuuksiaan, kertomusta, jota ne kantavat sisällään." (s. 93)

MONINAISUUS. Esimerkiksi Marcel Proustin "Kadonnutta aikaa etsimässä" on kaikkia asioita yhdistävä verkko. Moninaisuudessaan ihmisen maailma laajenee äärettömäksi. Proust esimerkiksi tajuaa rakkauden mahdottomuuden. "Me kuvittelemme, että se kohdistuu ihmiseen, joka lepää edessämme, ruumiiseensa suljettuna. Ikävä kyllä se yhtä kuin tämän ihmisen ulottuvaisuus kaikkiin tilan ja ajan kohteisiin, joissa hän on ollut ja tulee olemaan. Ellemme omista hänen yhteyttään tiettyyn paikkaan, tiettyyn tuntiin, me emme omista häntä. Emmekä me pysty koskettamaan kaikkia näitä kohteita." (s. 111)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti