lauantai 14. tammikuuta 2012

HARJOITUS 10 - "Häpeän näyttämö" (Cameron)

Julia Cameronin "Tyhjän paperin nautinto. Tie luovaan kirjoittamiseen" (2004) harjoitukset helpottavat kirjoittamisen aloittamisessa.

     *     *     *

HARJOITUS - 'Häpeän näyttämö'

"Kun loukkaus haudataan sisimpään sen tiedostamisen sijaan, voi seurata luovuuden ehtyminen. Alitajuntaan piiloutunut loukkaus imee meistä salaperäisesti kirjoitusvoiman.

Ensimmäinen askel: Ketkä henkilöt (1-3) ovat arvostelleet, vähätelleet tai häirinneet luovuuttasi. Entä keille (1-3) haluat näyttää, että he ovat olleet väärässä.

Toinen askel: Kirjoita seuraavat lauseet käyttäen omaa nimeäsi. 1. Minä, __ , pystyn menestymään epäilijöideni mielipiteistä huolimatta. 2. Minä, __ , pystyn vapautumaan, __  ja __ vaikutusvallasta. Pystyn pitämään kiinni  siitä, mikä minulle kuuluu. 3. Minä, __ , pystyn hyödyntämään suuttumustani keskittyen eliminoimaan raivon, pettymykset ja kielteisyyden kirjoittamalla."

      *     *     *

Tehtävä tuntuu hieman naiivilta, mutta mietin kuitenkin, pystynkö vastaamaan kysymykseen. Ajattelen asian ennemmin niin päin, että olen sallinut, joidenkin vaikuttaa tekemisiini. Kyse on siis omasta taitamattomuudestani toimia joissain tilanteissa. Pystyn kuitenkin listaamaan kolme henkilöä, jotka ovat jollain tavoin vaikuttaneet siihen, että en ole käyttänyt tai halunnut käyttää luovuutta hyväkseni. Kaksi heistä on entistä opettajaa, lukiosta ja yliopistosta. Lisäksi on kaksi tyttö- tai naisystävää, jotka ovat vaikuttaneet samalla tavalla.

Minulla ei ole erityistä näyttämisen halua kelleen. Olen kuitenkin utelias näkemään, mitä saan seuraavan 2-3 vuoden aikana aikaan. Siitä olen varma, että saan aikaan joitain käsikirjoituksia. Onko niistä mihinkään, on sitten toinen juttu!

En tarvitse tehtävän tarjomaa 'itsenäisyysjulistusta' mihinkään. En välitä epäilijöistäni enää, siitä mitä he ajattelevat. Sen sijaan tarvitsisin mahdollisuuden käyttää maksimaalisesti kykyjäni, mikä merkitsisi sitä, että voisin keskittyä vain (lukemiseen ja) kirjoittamiseen, mikä ei ole ole nyt käytännössä mahdollista. Ehkä kyse on jossain määrin myös itsepetoksesta. Jos todella haluaisin keskittyä vain kirjoittamiseen, pystyisin ehkä tekemään sen. En ole varma mitä tällaisesta ratkaisusta seuraisi. En ole ajatellut asiaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti