perjantai 27. tammikuuta 2012

HARJOITUS 21 - Uskottava kirjoittaminen - (Cameron)

Julia Cameronin "Tyhjän paperin nautinto. Tie luovaan kirjoittamiseen" (2004) harjoitukset helpottavat  kirjoittamisen aloittamisessa.

     *     *     *

HARJOITUS - 'Uskottavuus'

"Uskottavuus liittyy läheisesti siihen, miten osaamme arvostaa itseämme. Tämä harjoitus pyrkii vahvistamaan itsetuntoasi. 

Muistele elämääsi ja luettele sata asiaa joista olet ylpeä. Pidä tätä harjoitusta henkilökohtaisena ansioluettelona. "

     *     *     *

Tällaisen listan tekeminen on helppo mutta myös vaikea tehtävä. Kyse on lähinnä siitä mitä - mitä vuosia - haluan painottaa listassa? Viime vuosien aikana en ole ylpeä kovin monesta asiasta, mutta keskityn vain niihin.

Olen ylpeä, että vihdoin pätevöidyin kirjastonhoitajaksi ja sain alan työpaikan.

Olen ylpeä, että sain kunnialla hoidettua mummoni asiat hänen viimeisinä vuosinaan, kuukausinaan, viikkoinaan, päivinään...

Olen ylpeä, että olen tehnyt rohkeita, vaikka typeriäkin, tekoja tärkeinä ja rakkaina pitämieni asioiden ja ihmisten vuoksi viimeisen vuoden aikana.

Olen ylpeä, että lopulta teen sitä, mitä todella haluan tehdä eli työtä kirjojen, kirjoittamisen ja lukemisen parissa - ja kaikki portit ovat auki mihin vain niin pitkään kuin elämää riittää.

Olen ylpeä, että jaksan ajatella positiivisesti, vaikka siihen ei aina ole aihetta ja positiivisuus saattaa olla itsepetosta, mutta en välitä siitä.

Olen ylpeä, että jaksan lukea edes lyhyitä tekstejä päivittäin ja pohtia niitä.

Olen ylpeä myös, että jaksan kirjoittaa lukemastani, ja joskus kirjoittaa jotain omaakin.

Olen ylpeä, että hetkittäisestä voipumuksesta huolimatta jaksan koko ajan tehdä parhaani.

Olen ylpeä, että nousen joka aamu sängystä, kuuntelen radiosta aamun uutiset ja musiikkia, keitän kahvia, puen päälleni - ja ennen muuta juon nautinnolla ensimmäisen kupin kahvia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti