keskiviikko 4. tammikuuta 2012

Kaataja & Maavuori (toim.): "2000-luvun Decamerone" (2007)

"Rohkea, estoton, herkkä, humoristinen, kaunis, intiimi, kiihkeä. Tätä on 2000-luvun Decamerone, jossa noin 30 naista kertoo seksuaalisuudesta ja erotiikasta. Kirjan kuvat ja kertomukset ovat enen näkemättömiä, tätä kirjaa varten tehtyjä. 2000-luvun Decamerone on novelleja, päiväkirjaa, lyjytproosaa, runoja, grafiikkaa, ja sarjakuvaa. Se on rakkauden, intohimon ja eroottisen kaipuun runsaudensarvi." (KirjaSampo)

     *     *     *

32:n suomalaisen naistaiteilijan "2000-luvun Decamerone" (2007) sai yllättävän vaisun vastaanoton julkisuudessa tai ainakin, mitä siitä voi päätellä googletuksen tulosten perusteella.

Kirjasta löytyi muutama blogikirjoitus (Ellin blogi, Aemilia Lanyer Blog), muutama sanomalehtiartikkeli (Helsingin Sanomat, Keskisuomalainen) sekä "Kiiltomato.net" - palvelun artikkeli. Kirjaa myytiin sekä uutena että käytettynä monissa eri paikoissa.

Kirjan nimi viittaa 1300 - luvulla eläneeseen Giovanni Boccaccioon, joka kirjoitti teoksen "Decamerone" (1353). Teoksen nimi viittaa kymmeneen kertomukseen, joita pidetään nykyisten novellien edeltäjinä. Kymmenen nuorta kertoo toisilleen kymmenen päivän aikana toisilleen tarinan, mistä kokonaisuus koostuu. 

     *     *     *

"2000 - luvun Decameronella" ja "Decameronella" ei ole juuri muuta yhteistä kuin nimi. Suomalaisten naisten teos on kokonaisuutena sillisalaattia, jossa on monenlaisia kertomuksia, jotka eivät liity minkään kehyskertomuksen kautta toisiinsa. Yhteistä niille tosin on se, että jokainen kertomuksista käsittelee jollain tavoin seksielämää. Teoksessa on novellien lisäksi myös piirroksia ja sarjakuvaa.

Kenties kirjan parhaat tekstit on sijoitettu loppuun (mm. Sofi Oksasen, Kreetta Onkelin, Riikka Pulkkisen novellit samoin kuin Johanna Rojolan ja Tiina Pystysen sarjakuvat).

     *     *     *

Sofi Oksasen 'Viimeiset kengät' on tietyllä tavalla viehättävä kolmikymppisen naisen tilitys aiemmasta elämästään. Kertoja on eroamassa miehestään, ja ensimmäistä kertaa elämässään hän jää yksin - ja kaipaamaan eksäänsä. Varhaista keski-ikää lähestyvä, mutta vielä ilmeisen nuori nainen, on kriittinen itsensä ja elämänsä suhteen. Eniten hän katuu seksikeskeistä elämäänsä, mutta ei lopulta edes yritä hakea sille vaihtoehtoa eikä tiedä mitä se olisi. Samat virheet tulevat toistumaan varmasti jatkossakin, mikäli nainen hakeutuu uuteen parisuhteeseen.

Novellissa nainen on yksin vanhassa kodissaan, josta on juuri lopullisesti lähtemässä. Hän mm. muistelee paikkoja, joissa on harrastanut seksiä miehensä kanssa ja harmittelee, että jotkut paikat ovat jääneet kokematta ja kokeilematta. Signaaleja erosta oli tullut edellisen vuoden aikana. Mies ei esimerkiksi halunnut harrastaa seksiä kasvokkain hänen kanssa. Vai oliko se hän itse, joka ei halunnut seksiä kasvot vastakkain?

"Ajatteliko hän jotakuta toista. Eikö mies vain kestänyt katsoa naista lukuun ottamatta hänen selkäänsä. Vai oliko se miehelle vain runkkausta. Milloin mies lakkasi katsomasta häntä sängyssä? Miksi nainen ei muistanut?" (s. 137)

Nainen on uponnut suorastaan sairaalloisesti seksin maailmaan. Hän ei osaa ajatella mitään ilman sitä. "Hän tarvitsi rakastajaa elääkseen, syödäkseen, hengittääkseen, kävelläkseen, sillä muuten häntä ei ollut olemassa." (s. 140) Hän epäilee jopa tulleensa hulluksi, koska ei ole saanut vähään aikaan seksiä, eikä tulisi saamaan sitä entiseltä mieheltään.

Viimeiset tavarat, jotka naisen käsien läpi kulkevat, ovat sänkykengät. Miehellä oli jonkinlainen kenkäfetisismi, ja hän kiihottui tietynlaisista punaisista korkokengistä. Nainen itsekin tunsi olonsa hyväksi kengissään. Lähtiessään asunnosta hän jättää punaiset kengät jalkaansa.

     *     *     *

Kreetta Onkelin 'Rakkautta ennen Ranskaa' ei useankaan lukemisen jälkeen täysin avaudu. Lukija on tässäkin novellissa kolmikymppisen naisen pään sisällä, joka ei selvästi ole ihan kiinni ihmisten maailmassa tai hän elää enimmäkseen oman pään sisällä luodussa unimaailmassa.

Ulkoiset tapahtumat sijoittuvat teatteribaariin ja sen läheiseen asuntoon. Baarissa nainen ihastuu nuoreen mieheen, mutta mies ei ole kovin kiinnostunut naisesta. Viimeisinä baariin yöllä jäävät naisen ja miehen lisäksi naisen kaveri J ja "hänen hoitonsa" sekä näyttelijä, jotka lähtevät yhdessä asuntoon, joka on kuin teatterin esityslava ja tapahtumat ovat esityksen kaltaista performanssia.

Asunnossa J ja hoito nukahtavat nurkkaan. Nainen ja nuori mies tai "poika" jäävät ihmettelemään. Näyttelijä tupakoi ja lukee lehteä. Naisen mukaan he odottavat lähtöä Ranskaan. Poika ei kuitenkaan ole lähdössä matkaan, ja nainen yrittää taivutella häntä. Jossain vaiheessa nainen riisuutuu ja laittaa yöpaidan päälleen.Näyttelijä järjestelee huonetta kuin valmistelisi jotain esitystä.

Nainen tulee epätoivoiseksi siitä, että nuori mies ei suostu lähtemään matkaan. Hän päätyy siihen, ettei sitten voi itsekään lähteä. Nainen purkaa baarista retuuttamansa matkalaukun ja laittaa vaatteet kaappiin. Sillä välin miehet ovat löytäneet toisensa ja harjoittelevat homoasentoja, ainakin naisen mielestä.  Nainen ajetaan jostain syystä parvekkeelle nukkumaan. Sitten kaikki juovat kahvia.

Lopulta nainen lähtee laukkuineen asunnosta, mutta ei selvästi Ranskaan. Hän lähettelee myöhemmin baariin kortteja jostain eksoottisesta maasta, missä hänen korteilleen nauretaan.

     *     *      *

Riikka Pulkkisen 'Kehä' - novellin nuori nainen on 23-vuotias opiskelija, joka harrastaa tanssia. Myös hän liikkuu ajatuksissaan mielensä sisällä, mutta hän on Oksasen ja Onkelin hieman vanhempia naisia kehollisempi. Novellissa kerrotaan mm. Annan ekstaattisista, mielihyvää tuottavista kokemuksista, jotka ovat kaikki jollain tavoin seksuaalisia. Pienenä tyttönä hän tylsyyden keskellä löytää kehostaan kohdan, joka tuottaa nautintoa ja poistaa pitkäveteisyyden.

Melkein 20 vuotta myöhemmin hän on hieman samanlaisessa tilanteessa kuin lapsena. Elämä kulkee valmista uraa pitkin. Päivästä toiseen istumista luennolla, minkä jälkeen paluu takaisin omaan asuntoon. Arjen katkaisee muun muassa fantasiointi seksistä miehen kanssa ja sen esittäminen itselleen samalla, kun masturboi. Hän siis leikkii yhdyntää ja sen tuottamaa nautintoa. Hän myös kuvittelee paikat, joissa seksiä voisi harjoittaa.  - Seksikokemuksissa hän näkee samaa kuin tanssissa, joka sekin tuottaa hurmioituneita kokemuksia.

Kaiken muun lisäksi Anna on luulosairas, ja hän käy jatkuvasti lääkärissä. Hänessä ei ole kuitenkaan mitään näkyvää vikaa. Kuolemaakin hän miettii ja hän rinnastaa sen elämän huippukokemuksiin, muihin ekstaattisiin elämyksiin. Eikä hän ajattele vain omaa kuolemaansa vaan myös muiden tappamista...

     *     *      *

Kolmen suhteellisen satunnaisesti valitun novellin suomalaisnaiset eivät ole kovin tasapainoisia ja elämäänsä onnellisia. Jokaisella on ongelmia psyykensä kanssa ja suhteissaan miehiin ja itseensä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti