sunnuntai 22. tammikuuta 2012

Moravia: "Eroottisia tarinoita" (1987)

"Italialainen kertojamestari Alberto Moravia on monissa teoksissan käsitellyt oivaltavasti ja persoonallisesti erotiikkaa, tätä elämän vahvaa käyttövoimaa. Tässä kirjassa on 20 tarinaa, jotka liikkuvat sen saman asian ympärillä. Eros on, kuten aina, monikasvoinen: tarinat ovat milloin haikeita, milloin riemastuttavia, joskus hillittyjä ja joskus häkellyttäviä, mutta aina nautittavia.

Tarinoissaan Moravia ottaa lukijan vierelleen seuraamaan elämää ja erotiikkaa: naisia, jotka naisia rakastaen kärsivät Baudelairen
'Tuomittujen naisten' tuskat; miehiä jotka etsivät intohimonsa kadotettua kohdetta kuolleista ja elävistä, naisista ja pikkutytöistä; virkamiehiä, taiteilijoita, prostituoituja, hienostorouvia. Kaikkea kirjailija katsoo huvittunein silmin, lämpimän ironisesti, kaiken hän näyttää valikoimatta, mitään kaihtamatta. Samalla hän osoittaa, mitä Eroksen takana usein on: Saatana, joka on oivaltanut, että ihmiset saa Eroksen avulla mihin tahansa. Ja Saatanan salajuonet Moravia paljastaa paljon nähneen ja kokeneen miehen syvällisellä ymmärryksellä. " (Takakansi)

     *     *     *

Sisällys

* Se * Tuntemattomalle jumalalle * Mustaviittainen nainen * Ei saatana voi maailmaa pelastaa * Leikkausarpi * Vyö * Asunnon omistaja * Myös tyttäreni nimi on Giulia * Kori Tiberin rannalla * Paha muistikatko * Paholainen tulee ja menee * Mitä karnevaalit minua liikuttavat * Kirottu pyssy * Olen änkyttänyt koko ikäni * Kuulen aina unissami askelia portaissa * Paljastava ukonilma * Neutronipommi muurahaisille * Tirkistelijä * Kädet kaulassa * Nainen tullivirkailijan kotona *

     *     *     *

Alberto Moravia tuli suomalaisille tutuksi 70 - luvulla mm. italialaisten elokuvien ja Suuren suomalaisen kirjakerhon kautta, jonka kautta tavallisille suomalaisille tarjoiltiin Moravian romaaneja. "Eroottiset novellit" on  vuonna 1983 kääntänyt suomeksi Helena Saarikoski-Hyttinen.

     *     *     *

Moravian novelleja yhdistää tietty unenomaisuus. Lukija ei aina tiedä, ollaanko kertojan unen sisällä vai kertooko hän todellisista tapahtumista. Usein unet ja todellisuus sekoittuvat tai limittyvät toistensa kanssa. Jotkut tarinoista ovat todella outoja mutta ymmärrettäviä, ja ne ruokkivat niin mielikuvitusta kuin ajattelua ylittäessään rajoja tavalla, joihin lukija ei ole tottunut.

'Paha muistikatko' - novellissa lukija ei missään vaiheessa tiedä tarkalleen mitä on tapahtunut. Koko tarina, mitä on tapahtunut, hänen täytyy rakentaa omassa mielessään. Moravia tarjoaa vain karkean kehyksen, jonka sisällä kaikki on mahdollista. - Kertomuksessa mies tai nainen istuu autossa ja ihmettelee tilaansa. Hän ei muista mitä on tapahtunut, ja yrittää etsiä todisteita. Hänen pusakkansa vetoketju on jumittunut ja hänellä on pistooli. Autossa istuja ei ole varma, onko jotain jo tapahtunut vai vasta tapahtumassa. Hän istuu keskellä ruuhkaa paikallaan. Luultavasti henkilö on mies. Mies päättää palata mielessään paikkaan, missä vielä muisti jotain. Hän muistaa lähteneenä aamulla kotoaan, ja pimeys oli jotenkin 'himottanut' häntä.  Muisti loppuu kuitenkin siihen, mihin pimeys loppuu ja valo syttyy. Hän ei muista mitä on tehnyt aamulla - ja nyt hän istuu autossa ja tuijottaa rekan perävaloja.

     *     *     *

Anekdoottina voin kertoa, että eräänä päivänä, kun tulin töistä kotiin nuori nainen, jonka tunnistin, istui autossa rappuni edessä ase kädessä, mikä toi mieleeni tuon novellin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti