tiistai 24. tammikuuta 2012

Vapa & Peltoniemi: "Kehon kuuntelun opas" (2011)

"Kehon kuuntelu on tuttua taiteissa ja urheilussa. Nyt se saa paikkansa myös arkielämässä terveyden lähteenä.

Kehon kuuntelun opas on tiivis johdatus kehon kuuntelun oppimiseen ja ymmärtämiseen. Opas antaa lukijalleen valmiuksia kehontuntemuksensa kehittämiseen ja oman spontaanin kehonsa löytämiseen. Opas sisältää myös kehon kuuntelun harjoituksia ja käytännön ohjeita. Sukella sisimpääsi! " (Takakansi)

      *     *     *

Sisällys

- Mitä kehon kuuntelu on - Miten kehoa kuunnellaan - Mihin kehon kuuntelu perustuu - Miten kehoa tulkitaan - Kehon kuuntelu liikunnassa ja urheilussa - Avain läsnäoloon -

     *     *     *

Yhä nuoremmat ihmiset kuolevat esimerkiksi stressin ja uupumuksen aiheuttamiin sairauksiin ankarien työ- ja opiskelupaineiden alla. Heidän kohdallaan on ilmeistä, etteivät he ole ajoissa osanneet pysähtyä kuuntelemaan itseään ja kehosta lähteviä signaaleja.

Marko Vapan ja Päivi Peltoniemen "Kehon kuuntelun opas" (2011) kertoo, millä tavoin kehon oireisiin voi puuttua ennen kuin on liian myöhäistä, ennen kuin on pakko akuutin ongelman esimerkiksi sydämen pysähdyksen takia pysähtyä.

Kirjoittajat korostavat ihmisen sisäisten aistien mm. liike- ja asentoaistin merkitystä. Toisin kohdin oppaassa tosin painotetaan myös muita aisteja eli ylipäätään ihmisen on syytä olla tietoisempi siitä, mitä tietoa hänen aistiensa kautta välittyy hänestä itsestään.

Kenties tässä yhteydessä voisi puhua myös oman kehon aistimisesta, mutta Vapa ja Peltoniemi kategorisesti erottavat kehon kuuntelemisen ja aistimisen toisistaan. Sen kummemmin he eivät asiaa perustele. Erottelu ei tunnu täysin toimivalta ratkaisulta. Kuunteleminenhan on kuitenkin vain metafora sen tiedon käsittelystä, jota ihminen saa eri tavoin itsestään.

     *     *     *

Oppaassa erotetaan 1) rentoutusharjoitukset, 2) mielikuvaharjoitukset ja 3) kehon kuuntelu toisistaan. Kehon kuuntelu kirjoittajien mukaan liittyy sisäiseen kohteeseen, oman kehon tilaan tässä ja nyt. He esittävät tässä yhteydessä esimerkin millä tavoin kehoa voi kuunnella.

Ihmisen tulee suunnata huomio kehon kohtaan, jota hän haluaa kuunnella. Sitten hänen tulee tarkastella tähän kohtaan liittyviä tuntemuksia tai kipuja, minkä jälkeen hänen tulee vapauttaa (?) tunnistettu kipukohta tms. Ainakin maallikon on vaikea nähdä, mikä ero on lihaksen rentouttamisen, siihen liittyvän mielikuvaharjoittelun ja kuuntelemisen välillä.

Kun Vapa ja Peltoniemi lisäävät vielä, että "harjoituksen vaikutuksena on yleensä mielen rauhoittuminen ja kehon rentoutuminen", asetelma tuntuu vähintäinkin epäselvältä. Keskeistä on kuitenkin oppia tavalla tai toisella aistimaan kehoaan, ja sen tilaa. Olenko minä nyt liian väsynyt esimerkiksi ajamaan autolla tai onko riskinä, että uuvun suuren työmäärän alla lähiviikkoina? Jos ja kun näihin kysymyksiin pystyy vastaamaan, kehon kuuntelu on tarpeen kutsuttiin sitä sitten millä nimellä tahansa tai käytettiin kuuntelussa sitten millaisia menetelmiä tahansa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti