sunnuntai 29. huhtikuuta 2012

Bergman: "Saraband" (2002)

"Marianne (63) ja Johan (86) tapaavat toisensa 30 vuoden jälkeen, kun Marianne äkkiä tuntee tarvetta nähdä ex-aviomiestään. Hän päättää kohdata Johanin tämän vanhassa kesämökissä Taalainmaalla. Eräänä kauniina loppukesän päivänä, hän saapuu perille, löytää Johanin torkkumassa terassilla ja herättää tämän poskisuudelmaan. 

Johanin luona pihamökissä on kesäänsä viettänyt myös Johanin poika Henrik (61) ja tämän tytär Karin (19). Henrik antaa tyttärelleen sellotunteja päivittäin tämän valmistautuessa musiikkikonservatorion pääsykokeeseen ja 19-vuotiaan tytön tulevaisuus näyttää lukkoonlyödyltä.  

Isän ja pojan suhteet ovat hyvin jännittyneet, mutta molemmat suhtautuvat suojelevasti Kariniin. Kaikki surevat kaksi vuotta sitten kuollutta Henrikin vaimoa ja Karinin äitiä Annaa. Anna elää vahvasti  kaikkien mielissä, ja hän tulee vielä  käsin kosketeltavalla tavalla elävien pariin Henrikille kirjoitetun kirjeen kautta, jonka Anna vahingossa löytää kirjan välistä. Marianne huomaa pian, että kaikki asiat eivät ole kohdallaan, ja hän saa havaita itsensä vedetyksi tahtonsa vastaisesti mutkikkaaseen ja mullistavaan valtapeliin." (Internet Movie Database)

     *     *     *

Ingmar Bergmanin "Saraband" (2002) koostuu näytelmänomaisesti kymmenestä kohtauksesta ja epilogista. Elokuva on itsenäinen jatko 6-osaiselle TV-sarjalle "Kohtauksia eräästä avioliitosta" (1973).

'Saraband' -sanana viittaa kahteen eri asiaan. Toisaalta nopeaan, eroottiseen 1500-luvun tanssiin, jota tanssittiin Espanjassa ja Meksikossa, toisaalta näyttävään 1700-1800-lukujen vaihteen hovitanssiin sekä näihin liittyvään musiikkiin.

Elokuvan loppupuolella Karinin isä Henrik kehottaa tytärtään soittamaan erittäin vaativaa J.S. Bachin "5. sellosarjan" saraband-osuutta. Tilanteessa on jotain vahvan insestistä. Hieman ennen Karin on suudellut isäänsä suulle kuin rakastettuaan, mitä isä ei kiihtymyksensä keskellä edes  huomaa.

     *     *     *

Elokuva alkaa hauskasti bergmanmaiseen tyyliin. Marianne tulee kuin varkain Johanin taloon, kulkee huoneesta toiseen. Lopulta hän huomaa Johanin nukkuvan verannalla ja jää katsomaan miestä. Seisoo ikkunan toiselle puolen ja vain katselee nukkuvaa miestä. Puhuu sitten kameralle ja sanoo: "Olisi pitänyt unohtaa tämä järjetön päähänpisto. Tämä matka". Hän suunnittelee lähtevänsä vähin äänin pois yhtä hiljaa kuin oli tullutkin, mutta päättää olla vielä minuutin paikallaan. 

Marianne katsoo rannekelloaan, ja ottaa aikaa. ”33 sekuntia”. Minuutin päästä hän avaa verannan oven hiljaa ja menee Johanin luo. Antaa suukon torkkuvan miehen poskelle. Johan  säikähtää mutta naurahtaa sitten. Alkavat keskustella niin kuin ”Kohtauksia eräästä avioliisto" -sarjassa 30 vuotta aiemmin.

     *     *     * 

Marianne jää useiksi päiviksi Johanin luo. Viikon kuluttua Karin tulee yllättäen käymään Mariannen luona, ja alkaa kertoa ongelmallisesta suhteestaan isäänsä Henrikiin - joka on siis Johanin poika. Karinilla ja Henrikillä oli ollut aamulla raju yhteenotto, kun Karin oli kieltäytynyt harjoittelemasta vaikeaa Paul Hindermithin sellosonaatin osuutta pääsykoetta varten. 

Henrik oli jopa käynyt Kariniin käsiksi takaapäin tämän lähtiessä ulos huoneesta. Katsoja jälkikäteen palaa vain väläyksenä näytettyyn tilanteeseen. Kuinka pitkälle Henrik tyttärensä kanssa oikein meni? Raiskasiko tai yrittikö hän jopa raiskata Karinin? Tuskin, mutta samoja tunteita jopa tekoja tilanteessa oli mukana. - Tuntui oudolta, että he jopa nukkuivat samassa vuoteessa...

     *     *     *

Elokuvan aikana eri ihmisten välisiä suhteita valotetaan heidän käymiensä keskusteluiden kautta.  Mariannesta tulee Karinin luottohenkilö, pari vuotta aiemmin kuolleen äidin Annan korvike. 

Käänne isän ja tyttären suhteeseen syntyy, kun Karin saa vahingossa käsiinsä kuolleen äitinsä kirjeen. Äiti Anna varoittelee isä Henrikiä siitä, että mies ei liikaa sitoisi tytärtä itseensä, rakastaisi tätä liikaa, ja käyttäisi asemaansa hyväkseen. Henrik ei ole kertonut tyttärelleen mitään tämän äidin viimeisestä kirjeestä ennen kuolemaansa.

Karin päättää itsenäisesti lähteä isänsä Henrikin luota syksyllä ja lähteä Hampuriin opiskelemaan orkesterisellonsoittoa, mikä on Henrikille kova takaisku. Tämä yrittää jopa itsemurhaa Karinin lähdettyä. Avoimeksi jää, mitä itsemurhayrityksen jälkeen tapahtuu. Kertovatko Marianne ja Johan Karinille tapahtumasta? Palaako Karin takaisin Hampurista, ja taipuu sittenkin isänsä tahtoon ja menee musiikkikonservatorioon kotimaassa - ja jää isänsä luokse?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti