sunnuntai 27. toukokuuta 2012

Merimée: "Carmen" [1845]

Georges Bizen'n ooppera "Carmen" (1875) perustuu Prosper Meriméen samannimiseen pienoisromaaniin tai tarkemmin ottaen romaanin kolmanteen osaan.

Vaikka oopperan tarina on kirjasta, siihen on lisätty paljon sellaista, jota ei alkuperäisessä kirjassa ole. Kun Carmenin rakastaja Don José on joutunut jättämään armeijan ja liittynyt salakuljettajiin, Dancairo-niminen salakuljettaja on keskeisessä roolissa oopperassa toisin kuin kirjassa. Carmenilla ei ole myöskään yksisilmäistä aviomiestä Garciaa, jonka Don José tappaa. Härkätaisteilija Lucas on nimetty Escamilloksi - ja hän on oopperassa se, johon Carmen Don Josén jälkeen rakastuu. Muita mustalaisnaisia kuten Micaelaa, joka tuo viestejä Don Josélle hänen äidiltään, ei ole romaanissa ym.

Oopperan libreton monet yksityiskohdat ovat myös toisenlaisia kuin kirjassa. Silti tarinan tunnistaa samaksi. Tapahtumapaikka on Sevillassa ja jossain sen ympäristössä Espanjassa.

     *     *     *

Kirjan ensimmäisessä osassa kirjan kertoja / kirjailija tapaa Don Josén läpikulkumatkalla tämän kotikylässä Alavassa. Don José osoittautuu pikkurikolliseksi ennen armeijaan menemistään. Myöhemmin kertoja kohtaa miehen Kordovassa, jolloin hän on jo yhdessä Carmenin kanssa. Don José kertoo miehelle tarinansa, joka alkaa häneen liittymisestään Almanzan rykmenttiin edellisen kohtaamisen jälkeen.

Carmenin Don José tapaa samalla tavoin kuin oopperassa selvitellessään tupakkatehtaan kahakkaa, jossa Carmen viiltelee toisen naisen kasvoja - ja tuomitaan vankeuteen. Myös tässä tarinassa Don José pelastaa Carmenin, ja joutuu sen sijaan itse kuukaudeksi vankilaan.

Kun Don José vapautuu vankilasta, Carmen ei ole enää kiinnostunut miehestä, ja on rakastunut toiseen mieheen, mutta haluaa silti tavata miehen. Tilanne johtaa lopulta samanlaiseen loppuun kuin oopperassa. Don José tappaa Carmenin mustasukkaisuudesta. Hän ei voi kuvitella, että Carmen olisi kenenkään muun kuin hänen.

Kirjassa Don José tappaa Carmenin aviomiehen lisäksi luutnantin, joka on hänen rakastajansa. Oopperan Don José ei ole yhtä väkivaltainen - ja tappaa vain Carmenin.

     *      *      * 

Kirjan finaali alkaa myös härkätaistelun aikana Sevillassa Don Josén sanoin:  

- Olen kyllästynyt tappamaan kaikki sinun rakastajasi, minä tapan sinut. (..)

Tällä kertaa Carmenilla oli härkätaistelija rakastajana.  

- Olen aina ajatellut, että sinä tappaisit minut. Kun ensimmäisen kerran sinut kohtasin, oli vastaani tullut pappi taloni ovella.

Carmen oli taikauskoinen, ja näki koko ajan erilaisia ennusmerkkejä ympärillään. Viimeinen ennusmerkki oli jänis, joka juoksi Don Josén hevosen jalkojen välistä.

4 kommenttia:

  1. Moi ! Teen kirjasta tällä hetkellä esitelmää, enkä löydä kirjan motiivia kaunokirjallisesti, ei siis murhien motiiivi. Olisiko sinulla aavitusta ? Kiitos jo etukäteen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pistitpä pahan. Luulen että sinulla on varsin valmis vastaus / vaihtoehtoisia vastauksia itselläsi kysymykseen.

      Ehkä voisi ajatella, että Don Joséta ajaa eteenpäin jonkinlainen vapauden kaipuu, jonka hän kuvittelee voivansa toteuttaa Carmenin kautta.

      Carmenin ja Don Josén tavoitteet eivät sitten vain käy yksiin. Don José ei voi saavuttaa siten vapauttaan yksiin vaan hän jää kiinni vapauden ideaan tai ajatukseen mikä ajaa hänet tuhoon.

      Siis paradoksaalisesti vapaus tapahtuu sitoutumisen kautta.

      Poista
  2. Myös kertojan voisit määrittää?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kertoja on kirjassa mielestäni hieman ambivalentti, mutta se on toisaalta jonkinlainen objektiivinen kertoja, tarinankertoja tms ja toisaalta kirjailija itse, joka on ehkä enemmän sivusta katsoja ja tarinan kommnentoija.

      Tämä tuli päällimmäisenä mieleen...

      Poista