sunnuntai 30. maaliskuuta 2014

Assouline: "Cartier-Bresson, valokuvan uudistaja" (2012)


Harva on muuttanut valokuvataidetta ja valokuvajournalismia niin kuin Henri Cartier-Bresson, nykyaikaisen lehtikuvan isä. Cartier-Bressonin tapa kuvata tavallisten ihmisten arkista elämää ja tapahtumia kadulla on vaikuttanut kokonaisiin valokuvaajien sukupolviin.

Tässä dokumentissa Cartier-Bresson kertoo itse elämänsä ja uransa huippuhetkistä kuten tapaamisestaan Mahatma Gandhin kanssa. (Yle Teema)

     *     *     *

Tiivis dokumentti valokuvaaja Henri Cartier-Bressonista. Ohjelmasa vyörytetään kuvaajan töitä vuosikymmenten varrelta 30-luvulta aina lähtien, ja kuvia on ympäri maapalloa. Monet kuvista ovat tunnettujen taiteilijoiden ja tieteentekijöiden muotokuvia.

Kuvat ovat tarkkoja kuvia ohikiitävästä hetkestä, ja niissä on kiinnostavia pieniä yksityiskohtia. Parhaimmillaan Cartier-Bresson on kuvareportaaseissa, joissa hän kertoo tarinan jostain teemasta. Värejä tärkeämpiä ovat kuvien asetelmat, sommitelmat ja valon käyttö.

Kuvaajan kamera on röyhkeä ja se saattaa tunkeutua syvälle kohteen yksityisyyteen lupaa kysymättä. Silti Henri Cartier-Bresson sanoo kunnioittavansa kohdettaan.

Uutiskuvat ovat tietyllä tavalla objektiivisia ja realistisia, mutta samalla kantaaottavia, mikä näkyy kuvaajan tekemistä lukuisista ja usein nopeista ja intuitiivisista valinnoista. Kamera on yhteiskunnan ulkopuolisen ja sivullisen puolella. Rikkaita ja ökymäisiä kuluttaja kameran linssi katsoo kieroon.

Cartier-Bresson haluaa, että kuva on aito ja autenttinen. Hän ei hyväksy minkäänlaista manipulaatiota tai lavastusta. Ilmeiden, eleiden, toiminnan, kaiken on oltava luonnollista ja pakotonta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti