lauantai 22. maaliskuuta 2014

- CARPE DIEM - Tartu hetkeen - 70 -

CC by  Mimmi Lithen - Carpe Diem
1/5. Professori Simon Schama aloittaa suuren kertomuksensa juutalaisista ja heidän maailmanhistoriallisesta merkityksestään yli 4 000 vuoden takaa. Kuinka tutkijat arvioivat "Raamatun" kertomusten todenperäisyyttä? (Yle Areena)

      *     *     *

Vaikuttava tarina siitä miten etninen ja uskonnollinen juutalaisuus syntyi ja kehittyi. Ensimmäisessä osassa päästiin siihen, kun juutalaiset nousivat aseellisesti Rooman valtakuntaa vastaan, hävisivät - ja joutuivat kolmannen kerran historiansa aikana ryöstetyksi ja orjiksi tällä kertaa Roomaan. Samaan aikaan toinen juutalaislähtöinen uskonlahko kristityt aloitteli toimintaansa 60-luvulla samassa paikassa.

Ei-juutalaisen oli joissain kohdin TV-ohjelmaa vaikea ymmärtää ja varsinkaan hyväksyä juutalaisten itsekeskeistä, omahyväistä ja nationalistista mielenmaisemaa, eikä ole mikään ihme, että se on viime vuosisatojen aikana ärsyttänyt monia eurooppalaisia hallitsijoita raivoon saakka, mikä ei tee tietysti esimerkiksi juutalaisten joukkomurhia tms. hyväksyttäviksi.

Kristittyjen piilevä viha juutalaisia kohtaan on varsin ymmärrettävää, sillä olivathan juuri juutalaiset ne, jotka tappoivat kristinuskon jumalan. Tosin koko kristinuskoa ei olisi edes olemassa ilman juutalaisia. Uskonnot kietoutuvat fatalistisesti toisiinsa. Asetelmasta tekee kristittyjen kannalta nöyryyttävän se, että juutalaiset pitävät Jeesusta tavallisena profeettana, joita vuoden 0 Juudeassa, Galileassa ym. juutalaisalueilla riitti pilvin pimein.

Ehkä kaikkein nöyryyttävintä on se, että juutalaiset ovat olleet suhteessa kristittyihän ylivertaisia melkein missä tahansa asiassa: oli kyse sitten tieteestä, taiteesta tai uskonnosta. Kristityt eivät esimerkiksi pystyneet aloittamaan toimintaansa juutalaisalueilla vaan olivat pakotettuja siirtymään Roomaan, missä he menestyivätkin lopulta niin hyvin, että heidän uskonnostaan tuli valtakunnan pääuskonto, mikä ei tietysti tarkoita sitä, että kristinusko uskontona olisi parempi, vahvempi tai edes pitkäikäisempi juutalaisuutta.

Kristinuskon heikkoutuna on se, että se tukeutuu valtiovaltaan, mistä ovat tänä päivänä hyvänä esimerkkinä lukuiset eurooppalaiset ja eteläamerikkalaiset valtionkirkot. Ilman voimakasta maallisen vallan tukea kristityt uskonlahkot eivät selviäisi omillaan. Juutalaisuus ei tarvitse valtion tukitoimia vaan se on vahva juutalaisten itsensä takia.

     *     *     *

Juutalaisten uskontoa on helppo kunnioittaa, sillä he eivät yritä käännyttää muita omaan uskontoonsa. Heiltä puuttuu kristittyjen röyhkeys ja törkeys muiden uskontojen ja maailmankatsomusten edessä, eivätkä he pidä itseään muita parempina. - Varsinkin 2000-luvun suomalaiset sinipunavetoisesti pyrkivät koko ajan olemaan kaikessa mahdollisessa maailman parhaita, mikä on lähinnä noloa ja kiusallista.

Mikäli suomalaisten uskonnollisuus ja mielenmaisema olisi kehittynyt ilman ulkoista väkivaltaa ja painostusta, se voisi muistuttaa sitä, mitä on juutalaisuus ja ennen muuta mitä ovat suomensukuisten kansojen maailmankatsomus vielä tämän päivän Venäjällä. Kenties suomalaisuudella - tai sillä vähällä mitä siitä on jäljellä - ovat paremmat mahdollisuudet säilyä ennemmin liittovaltio-Venäjän kuin EU-supervallan yhteydessä.

     *     *     *

Mikä sitten on juutalaisuuden menestyksen salaisuus? Lyhyesti sanottuna sanat ja Suuri kertomus, josta "Historia: Juutalaisten tarina" (2013) -ohjelmasarja kertoo.

Linkki:

Historia: Juutalaisten tarina. Yle Areena

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti