sunnuntai 20. huhtikuuta 2014

- CARPE DIEM - Tartu hetkeen - 76 -

CC by  Mimmi Lithen - Carpe Diem
4-osaisen dokumenttisarjan "USA:n valtimoilla" 2. osassa kerrotaan maailman massiivisimmasta liikententeestä ja sen toimivuudesta.

Aiempien dokumenttien perusteella mielikuva esimerkiksi Los Angelesin liikenteestä on se, että tilanne on aina vain pahempi, mutta vielä tänä päivänä esimerkiksi työssäkävijä pääsee aamulla autolla töihin, missä tahansa hän sitten asuukin. Tosin matka voi kestää pitkään. - Pikkukaupungin ja pienen maan kansalaisena on lähes mahdotonta ymmärtää ongelmia, joita USA:n suurkaupungeissa on. Tässä ohjelmassa kerrotaan yksityiskohtaisesti lähtien liikkeelle yhden suurkaupungin New Yorkin liikennejärjestelmästä.

Ilman toimivaa metroa tai subwaytä esimerkiksi Manhattan olisi täydessä kaaoksessa, eikä mikään toimisi. Metro on myös New Yorkin ytimen suurin aikapommi, sillä maanalainen rautatie verkkoineen oli vanhentunut jo 1930-luvulla. Ensin paha pörssiromahdus vuonna 1929 ja sitten 2. maailmansota 1940-luvulla estivät järjestelmän modernisoinnin aloittamisen.

        *      *      *

Kamera kiertää myös muualla mantereella, aina Alaskaa myöten. Ennen muuta lentoliikenne toimii äärirajoilla, mutta uudet GPS-pohjaiset lennonjohtosysteemit ovat lähi vuosina tuomassa ainakin hetkellisen helpotuksen tilanteeseen - ehkä vuoteen 2050 asti. Sitten asioita täytyy taas miettiä uudelleen.

Yksittäinen kulkuväline jossa päivittäin liikkuu eniten ihmisiä eivät ole taksit, bussit, juna tai metro vaan koulubussit, joissa matkustaa päiväittäin edestakaisin koulusta ja kotiin yli 25 miljoonaa lasta ja nuorta. Syrjäisemmillä seuduilla ilman busseja ei elämästä tulisi mitään  - ja kaikkein syrjäisimmille seuduille pääsee vain lentämällä.

Syrjäisimmät seudut ovat myös liikenteellisesti vaarallisimpia, sillä Alaskassa on viime vuosina tapahtunut kolmasosa vakavista lento-onnettomuuksista. Tilanne on kuitenkin lyhyessä ajassa juuri edellä mainittujen uusien GPS-järjestelmien ansiosta parantunut olennaisesti.

        *      *      *

Uusien teknologioiden kehittämisen lisäksi, liikenteen ja liikennejärjestelmien suunnittelu ovat avain toimivampaan liikenteeseen. Nykyisiäkin systeemeitä on mahdollista parantaa esimerkiksi ajantasaisella liikenteenohjauksella huomattavasti.

Kun ns. vihreä aalto toimii oikeaan aikaan oikeassa paikassa, yhä suurempi osa autolla liikenteessä ajajista on tyytyväisiä ja pääsee ajoissa kotiin iltauutisille tai katsomaan omaa suosikkisarjaansa, jota tosin voi tietysti katsoa ruuhkan keskellä autossakin.

Eniten hieman sujuvampi liikenne vaikuttaa kuitenkin kuljettajien hermoihin. Kanssa-autoilijoilla ei tarvitse raivota niin usein heidän käytöksensä takia kuin ennen, kun raivoon ei ole enää mitään välitöntä syytä.

        *      *      *

Auto- ja liikennekeskeinen ajattelu ja toiminta on vaikuttanut koko amerikkalaiseen elämäntapaan varsinkin viimeisen 50 vuoden aikana, sillä uudet asuinalueet ovat syntyneet hyvin toimivien liikenneyhteyksien varrelle. Ja moniin paikkoihin ei pääse muuta kuin autolla, joten ihmiset joutuvat viettämään suuren osan päivästään pakosti autossa.

Tämän päivän keski-ikäiset ihmiset viettävät 50 % enemmän aikaansa autossa kuin heidän vanhempansa. Tavallinen amerikkalainen ajaa päivittäin 150 km, mikä tekee vuositasolla 50 000 km. Kävelystä on tullut vaihtoehtoinen vapaa-ajanviettotapa, mitä harrastetaan yhä vähemmän. Lemmikkipuudelia saatetaan ulkoittaa 25 metrin päässä olevalle postilaatikolle.

Linkki:

Tiededokumentti: USA:n valtimoilla. Yle Teema

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti