perjantai 4. huhtikuuta 2014

Hanson & Mendius: "Buddhan aivot. Käytännön neurotiedettä onnellisuuteen, rakkauteen ja viisauteen" (2009)

"Muuttamalla aivojasi voit muuttaa koko elämäsi."

Buddhalla ja muilla suurilla opettajilla oli syntyessään suunnilleen samanlaiset aivot kuin kenellä tahansa. Se, millä tavalla he muuttivat aivojaan, muutti maailmaa.

Tänään tiede pystyy osoittamaan, kuinka ajatusten virta muokkaa aivoja. Yhdistämällä neurotieteen viimeisimmät läpimurrot ja tuhansia vuosia vanhojen kontemplatiivisten perinteiden oivallukset "Buddhan aivot" (2009) kertoo, miten voimme käyttää omaa mieltämme aivojemme muuttamiseen. Opit aktivoimaan aivoissasi rauhaa, iloa ja myötätuntoa ja korvaamaan niillä huolestumisen, surun ja vihan. Tämä selkeä ja käytännönläheinen kirja tarjoaa työkaluja ja menetelmiä, joiden avulla saat aivojesi hyödyntämättömät mahdollisuudet käyttöön elämässäsi.

Rick Hanson, PH. D on neuropsykologi, tietokirjailija ja meditaatio-opettaja. Hän on opettanut Oxfordin, Harvardin ja Stanfordin yliopistoissa sekä useissa meditaatiokeskuksissa Yhdysvalloissa, Euroopassa ja Australiassa. Richard Mendius, MD, on neurologi ja meditaatio-opettaja, joka aloitti meditaation harjoittamisen 80-luvulla. (Takakansi)

     *     *     *

Niin hyvä kuin tämän  Richard Mendiuksen ja Rick Hansonin kirja neurotieteitä popularisoivana kirjan onkin, yksi heikkous nousee ylitse muiden. Ja tämä ei liity tutkittuihin aivoihin, esimerkiksi sinun aivoihisi, vaan muihin ihmisiin ja heidän käyttäytymiseensä. Toimit itse sitten millä tavalla tahansa suhteessa toisiin ihmisiin, sinut voidaan luokitella niihin muihin, joista ei tarvitsee välittää - ja jolle voi tehdä ihan mitä tahansa.

Tämä heikkous tuli buddhalaisuudessa esiin varsinkin 30-luvulla, jolloin johtavat kansallisssosialistit kiinnostuivat Tiibetin buddhalaisuudesta. Buddhalaisuus ei ollut ristiriidassa sen kanssa, että Euroopan juutalaiset nihiloitiin, enkä väitä että asialla on sinänsä mitään tekemistä buddhalaisuuden kanssa.

Tarkoitan vain sitä, että tämä elämänfilosofia tai ajattelutapa ei tarjoa riittäviä välineitä sitä vastaan, että jokin ryhmä toimii järjestelmällisesti, pahansuovasti meitä vastaan ja yrittää tietoisesti ja tarkoituksella tehdä meille pahaa tai jopa tuhota meidät. - Toisin sanoen olit itse miten ystävällinen, antelias ja myötätuntoinen tahansa, sinut voidaan leimata ihan millaiseksi tahansa.

Tässä mielessä kirjan motto "muuttamalla aivojasi voit muuttaa koko elämäsi", ei valitettavasti pidä ollenkaan paikkaansa, muuta kuin hyvin suurin varauksin.

     *     *     *

Kirjan logiikka toimii toisenlaisessa maailmassa, jossa ei ole ihmisiä niin kuin muurahaispesässä. Kun ihmiset elivät enimmäkseen noin 150 ihmisen yhteisöissä hajallaan toisistaan metsästäjä-keräilijöinä, ja vielä pitkään sen jälkeenkin, ei ongelmia ollut. Suurten ihmismassojen keskitetty hallinta esimerkiksi "demokratian / diktatuurin" keinoin on tehnyt mm. tällaisesta ajattelutavasta hyvin ongelmallisen. Siitäkin huolimatta, että se edustaa ehkä parasta ajattelua viimeisen 2000 vuoden aikana.

Kirjan 9. luvussa puhutaan 'Myötätunnosta ja jämäkkyydestä'. Jämäkkyyden kohdalla buddhalaisen ajattelun heikkous tulee karkeana esiin. Lähtökohtana on kuvitelma tai harha, että riittää että itse kommunikoi parhaalla mahdollisella tai ihanteellisella tavalla. Vuorovaikutuksessa on kuitenkin kaksi osapuolta. Toinen osapuoli voi pitää loppuun asti kanavansa kiinni, eikä suostu tai ei pysty missään tilanteessa kommunikoimaan kanssamme.

S. 191 on kirjoitettu seuraavasti:

"Ennen kaikkea yritä säilyttää pohjimmainen suuntasi kohti myötätuntoa ja ystävällisyyttä. Voit olla vimmatusti eri mieltä ihmisen kanssa ja samalla pitää hänet sydämessäsi. Esimerkiksi - ottaen huomioon kaiken mitä on tapahtunut Tiibetissä sen jälkeen kun maa vallattiin 1950 ajattele kuinka Dalai-lama on puhunut Kiinan hallituksesta: ystäväni, vihollinen. "  - Tähän ei voi todeta muuta kuin sen, että historiantutkijat ovat osoittaneet, miten Dalai-laman puheet esimerkiksi vuoden 1950 tapahtumista ovat olleet enimmäkseen silkkaa valhetta. Hänelle tarkoitus pyhittää keinot - ja ennen muuta hän onhuono häviäjä, joka loppuun asti kostaa tappiotaan, eikä suostu näkemään nykyisessä tilanteessa mitään hyvää. Ihmiset ovat Dalai-lamalle, niin kuin kansallissosialisteille, ystäviä tai vihollisia.

Eikä tämä todellakaan ole mitään retoriikkaa. Nykyinen Dalai-lama tutustui eurooppaisuuteen kahden kansallissosialistin kautta 1930-luvun Tiibetissä, ja hän ja hänen opettajansa eivät nähneet mitään ristiriitaa näiden kahden eri ajattelutavan välillä. Dalai-lama mm. ihaili Euroopan teknologista kehitystä ja tapaa hallita.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti