tiistai 20. toukokuuta 2014

Rasi (toim.): "Minä pelkään. Venäläistä kauhua ja mystiikkaa" (2014)


Pelottavalla, oudolla ja merkillisellä on aina ollut merkittävä rooli venäläisessä kirjallisuudessa. Kokoelman seitsemän tarinaa kuljettavat lukijan kansansatujen noitien parista vallankumouksen kaaokseen. Matkalla kohdataan riivaajia, mielipuolia sekä vampyyreja, vieraillaan kirotuissa taloissa ja vaelletaan uudelleensyntyvän sielun muistoissa. Eräitä venäläisen kauhuromantiikan unohtuneita helmiä ilmestyy nyt suomeksi ensi kerran. (Takakansi)

      *     *     *

Sisällys: Aleksandr Afanasjev: Upyyri - Antoni Pogorelski: Lafertovon unikkoeukko - Tit Kosmokratov: Vasilinsaaren yksinäinen talo - Aleksei Konstantinovitš Tolstoi: Upyyri -  Ivan Turgenev: Isä Aleksein kertomus - Aleksei Apuhtin: Elämän ja kuoleman välissä - Jevgeni Zamjatin: Mamai

      *      *     *

Mielenkiintoinen kokoelma venäläistä viime vuosisadan vaihteen kirjallisuutta kauhunovelleina. Alaotsikossa on myös sana mystiikka, mikä on mielenkiintoinen lisäys, sillä kauhu itsessään on mystiikkaa, ja kristillisessä maailmassa kristillistä mystiikkaa (ortodoksit, katoliset, protestantit).

En tiedä, ovatko uskontotieteilijät tutkineet esimerkiksi vanhoja ja moderneja vampyyrikertomuksia, mutta ne yksiselitteisesti osoittavat, miten kaikki uskonnot ovat pohjimmiltaan 'pakanallisia'  - ja siksi näiden tarinoiden ja esimerkiksi legendojen välillä ei ole mitään ristiriitaa. Kummatkin ovat yhtä ja samaa .. hömppää.

Tämä kokoelma - tai sen kaksi tarinaa - osoittavat, miten vampyyrit istuvat hienosti uskovaisen lättäiseen päähän. Heti ensimmäinen tarina Aleksandr Afanasjevin "Upyyrit" on kristillisen taikauskoinen tarina. Toinen tällainen tarina, tai oikeastaan pienoisromaani, on Aleksei Konstantinovits Tolstoin "Upyyrit". Vampyyrien lisäksi kertomuksissa on ruumiillistunut paholainen, jonkinlainen ihmisen hahmon saanut demoni, samantapainen taruolento kuin vampyyrit sekä kristitty noita, mikä on tietysti ajatuksena paradoksi.

Antoni Pogorelskin "Lafertovon unikkoeukko" -kertomuksessa paholainen saa ensin vanhan noitaeukon hahmon ja eukon kuoleman jälkeen nuoren komean miehen muodon. Itse asiassa mies oli noidan eläessä hänen musta kissansa.

Tit Kosmokratovin kertomassa tarinassa "Vasilinsaaren yksinäinen talo" paholainen saa komean, rikkaan, nuoren miehen Varlofomein hahmon. Tästä tarinasta tekee kiinnostavan se, että sen on ensimmäisenä tiettävästi kertonut Aleksander Pushkin jossain illanvietossa ääneen ja Kosmokratov kirjoitti jälkeenpäin ulkomuistista kuin kansatieteilijä tarinan muistiin.

Jevgeni Zamjatinin "Mamai" on fantasia/tieteiskertomus, mikä sijoittuu hamaan tulevaisuuteen, jolloin ihmiset asuvat uivissa kerrostaloissa. Kertomus on hyvä muistutus mm. siitä, että dystopiat ovat usein nekin kauhukertomuksia eli kuvitelmat siitä, mitä tuleville sukupolville tulee tapahtumaan isien ja äitien pahojen tekojen takia.

Aleksei Apuhtinin "Elämän ja kuoleman välissä" puolestaan on herkullinen, realistinen tarina siitä, mitä tapahtuu kuoleman jälkeen, mistä emme voi tietää mitään, vaikka niin itsellemme helposti uskottelemmekin. Kuolema ja sen pelko ruokkivat yhä uusia kauhutarinoita, ja toiveita kuoleman jälkeisestä elämästä, mitä tässä tarinassa ironisoidaan.

Ivan Turgenevin "Isä Aleksein kertomuksen" voi tulkita eri tavoin. Se on toisaalta hänen lahjakkaan poikansa Jakovin sairaskertomus eli kertomus siitä, mitä tapahtuu, kun sairastuu skitsofreniaan. Yhtä hyvin se on kertomus siitä, mitä tapahtuu kun luopuu kristinuskosta. Jakov oli opiskelemassa papiksi, mutta luopui opinnoista ja keskittyi sen jälkeen tieteisiin. - Kertomuksessa kuljetetaan myös kauhukirjoista tuttua 2-olento -teemaa.  Jakov koko ajan näkee mustan, synkän varjonsa, jolle puhelee - ja se puhuu Jakoville. Lopulta Jakovin mieli hajoaa täysin - ja hän vain kuolee.

Kauhukertomusten oma alalajinsa ovat mieleltään eri tavoin sairastuneiden ihmisten, yleensä psykopaattien kuvaukset. Toinen alalaji ovat hullut tiedemiehet - ja tämä tarina sijoittuu ehkä kumpaankin alalajiin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti