torstai 29. toukokuuta 2014

RUNO ON VAPAA. Osa 191: "Valkoinen rinki / sormus..."

valkoinen rinki (white ring)

Valkoinen rinki on parasta 'witch house / ghost' punkia, miten tämä musiikkigenre - tai ryhmä joka sitä soittaa  - sitten halutaan nimetäkään. Haamupunkin johtavan laulajan Kendran ääni on aavemainen, ja silti enkelimäinen, ja se upottaa sinut.  Musiikin kuuntelu voi vaikutttaa sinuun myös näin: saa sinut tuntemaan, että olet yksin tässä pakanamaassa, ehkä korkealla, mutta et voi tietää johtuuko se musiikista joka vie sinut transsiin.

Esimerkki. "Lbr (=let be real) white ring is perfect."

(Urban Dictionary)

     *     *      *

Valkoinen sormus (white ring)

Valkoinen sormus oli Nenyan, yhden haltioiden kolmesta mahtisormuksesta, kutsumanimi siihen kiinnitetyn valkean jalokiven mukaan. Celeborn antoi sormuksen Galadrielille, joka piti sitä hallussaan kolmannen ajan loppuun saakka. Sormus tunnettiin myös nimillä Timanttisormus ja Veden sormus.

(Kontuwiki)

     *     *     *

Yhden suositun kakun nimi on 'Enkelikakku' (The Angel Cake). Siihen liittyvä nolo tarina alkoi kiertää maailmaa 80-luvulla. Kakku on korkea, sylinterimäinen ja sen keskellä on reikä - ja se on kuorrutettu valkoiseksi. Se on siis suuri valkoinen rinkula.

Kakkua on tehty perinteisesti hautajaisten jälkeistä ateriaa varten, ennen muuta afro-amerikkalaisissa perheissä. Suklaakuorrutteista kakkua on vastaavasti kutsuttu 'Paholaisen kakuksi' (The Devil's Cake).

Langennut enkeli (urbaani legenda)

Tässä tarinassa kakkua ei tehty hautajaisia vaan seurakunnan myyjäisiä varten. Nainen joka kakun teki, teki sen kaikessa kiireessä - ja se lässähti. Hänen täytyi nopeasti keksiä jotain,  jolla sai rakennelmansa kohotettua uudelleen.

Hän meni vessaan ja otti sieltä vessapaperia, jolla täytti tyhjän paikan vuo'assa - ja sitten vain kuorrutti kakun. Lopputulos oli hyvännäköinen.

Lähtiessään hän kehotti tytärtään menemään kauppaan, ja ostamaan samanlaisen kakun ja tuomaan sen sitten vaivihkaa myyjäisiin. Tyttö teki työtä käskettyä. Kun tyttö saapui myyntipaikalle, äiti huomasi kauhukseen, että kakku oli myyty eikä asialle voinut tehdä enää mitään.

Pari päivää myöhemmin ystävätär kutsui naisen kotiinsa pävälliselle ja paikalla oli pöydällinen muitakin naisia. Pääruo'an jälkeen nainen näki kauhukseen, miten hänen tekemänsä kakku tuotiin keskelle pöytää. Kaunista enkelikakkua ihasteltiin eri puolilla pöytää.

Nainen päätti houkutella emännän kanssaan keittiöön, ja kertoa tälle kakun tarinan. Ennen kuin hän ehti nousta tuolista, emäntä sanoi ihastelijoille, että hän oli ihan itse leiponut kakun...

(Jan Harold Brunvand "Too good to be true", 1999)

      *     *     *

Valkoiset naisorjat (urbaanit legendat)

Maailmalla on liikkunut 1920-luvulta lähtien tarinoita siitä, miten nuoria valkoisia naisia on kaapattu keskellä kirkastaa päivää kaupungin vilinässä ja heistä on tehty seksiorjia.

Tarinoissa kerrotut tilanteet ovat voineet tapahtua tavaratalossa, vaateliikkeessä, kauneussalogissa tai teatterissa. Yleensä tarinoihin liittyy se, että naiset ovat jollain tavoin huumattu esimerkiksi pistämällä heidän käsivarteensa jotain ennen kuin heidät on kuljetettu pois paikalta.

Joissain maissa - erityisesti Ranskassa - oletetut rikokset ovat yhdistetty juutalaisiin liikemiehiin, mutta koskaan tällaisia tapauksia ei kuitenkaan ole dokumentoitu. Ei missään maassa.

Viime vuosikymmeninä tarinat ovat vähentyneet ja sen sijaan ovat yleistyneet kauhutarinat, joissa naisten kimppuun hyökätään neuloilla julkisilla paikoilla, ja motiivina on esimerkiksi AIDS:in tai hepatiitin tartutttaminen viattomiin ihmisiin; mahdollisesti kostona ihmisiltä, jotka ovat itse saaneet tällaisen tartunnan.

(Jan Harold Brunvand "The Encyclopedia of urban legends", 2002)

    *     *      *

P-RUNO

(Kylmä rinki perseessä hän istuu aamuyöllä yksin tyhjässä keittiössä. Pelkkä liesi ja jääkaappi seuranaan. Uusi jääkaappi surisee tyytyväisyyttään.)

- Tässä tämä nyt sitten on. Ensimmäinen oma asunto. 0 euroa.
- Jaa-jaa. Rahalla saa ja Porschella pääsee. Fak. Fak-fak-fak!

(Asunto keskellä kaupunkia tai ainakin melkein, Pitkänsillan toiselle puolella. Hän voimaantuu omista sanoistaan, itsestään ja asunnostaan. Uusista kodinkoneista. Ja kiihottuu nopeasti niin että joutuu puristamaan tiukasti jalkoja ristiin.)

- Nyt sitä ollaan sitten niin hipsteriä, niin hipsteriä, mutta sitähän ei tietysti saa sanoa ääneen.
- Se täytyy muilla tavoilla osoittaa. Se että on hipsteri, ja varsinkin että omistaa asunnon.
- Sanomattakin on selvää, että taide on se juttu, jolla jotain osoitetaan.Siis maalaamalla ja sillain. Tai ainakin täytyy tietää vitusti taidehistoriasta ja nykytaiteesta. Ja osata puhua ja esiintyä uskottavasti. Ja olla sillain näyttävä ja viettelevä, sillä minkäs sitä ihminen hyvälle ulkonäölleen ja loistavalle tyylilleen voi...

(Ensimmäisenä vaativana tehtävänä uudessa kodissa on enkelikakun tekeminen. Netistä löytyi tietysti reseptejä, joista yhdessä olivat tarkat ohjeet.

Kaupasta tarvikkeet.

Rei'ällinen vuoka kulkeutunut rapakon takaa vuosia sitten vaihto-oppilasvuotena.

Hän häsää nopeasti taikinan ja läiskäisee sen vuokaan ja panee sopivan lämpöiseen uuniin ja ottaa sitten jonkin ajan kuluttua pois.)

- Voi vittu Fak. Fak-fak-fak! Mikä lätty!

(Ei muuta kuin kauppaan takaisin, sillä ensimmäiset tuparit ovat kohta. Siis ihan kohta. Nopeasti hän lähtee taksilla Stokkalle - ja vähän ajan kuluttua tulee takaisin The Angel Cake mukanaan.

- Onpa komee kakku! Ja ihan itse tehty. Tai ainakin melkein. Itse haettu...

(Hän hymyilee ja katsoo kakkua. Mennessään ulos hän oli vienyt kakun ensimmäisen kokeiluversion orgaanisten jätteiden joukkoon.

Ovikello soi, ensimmäistä kertaa.

Hän tuntee, miten jotain lämmintä valuu pitkin reisiä.)

Linkki:

Kendra Morris. Concrete Waves. YouTube
Kendra Morris. Evil. YouTube

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti