lauantai 17. toukokuuta 2014

Skynner: "Humiseva harju - Wuthering Heights" (1998)

Kaltoinkohdeltu ex-katupoika Heathcliff ja hänen sisarpuolensa Catherine rakastuvat, mutta eivät voi mennä keskenään naimisiin, sillä Catherinella on vanhempi veli Hindley, joka on Humisevaksi harjuksi kutsutun tilan perijä.

Catherine nai sen sijaan rikkaan naapurinmiehen Edgar Lintonin. Vuosien päästä Heathcliff saapuu takaisin maailmalta, varakkaana miehenä. Hän saa lunastettua Hindleyltä entisen kotitilan Humisevan harjun itselleen, sillä velipuoli on surusta juonut omaisuutensa, koska hänen vaimonsa Frances kuoli synnytykseen vuosia sitten.

Heathcliffin paluusta alkaa tapahtumasarja, jota elokuvassa / kirjassa lähinnä seurataan. Heathcliffilla on pakkomielle saada Catherine itselleen - ja myös Catherinella on pakkomielle Heathcliffista, mistä aiheutuu ennustettavia parisuhdeongelmia. (IMDb:ta mukaillen)

     *     *    *

Emily Brontën "Humisevasta harjusta" [1847] on tehty lukuisia filmatisointeja, TV-sarjoja ja elokuvia, ja tämä David Skynnerin elokuva vuodelta 1998 on 3. viimeinen. Myös vuosina 2009 (Coky Giedroyc) ja 2011 (Andrea Arnold) on Brontën kirjasta tehty elokuva-adaptaatio. Ensimmäisen "Humisen harjun" ohjasi William Wyler vuonna 1939.

Tarina on tuttu lukemattomille sukupolville, ja sitä luetaan yhä uudestaan, mihin on varmasti lukuisia syitä. Brontën kirjoittavat siskokset ovat porvarillisen, keskiluokkaisen proosaperinteen ikoneita, jotka kirjoittivat niin kuin halusivat niin naisen kuin miehen asemasta luokkayhteiskunnassa.

Koko tarinan jännite rakentuu rakastavaisten luokkaeron ympärille, joka ulkoisesti muistuttaa "Romeon ja Julian" -tarinaa. Rakastavaiset eivät voi saada toisiaan kuin vasta kuolemassa. - Kenties se että luokkayhteiskunta on edelleen olemassa ja luokkaerot ovat globaalin ja alati kansainvälistyvän talouden takia ajankohtaisempia kuin ehkä koskaan ennen, tekee "Humisevasta harjusta"  ajankohtaisen vielä 2000-luvulla, mistä on osoituksena peräti kolme elokuvaa.

     *     *    *

Niin kuin kaikissa tragedioissa tässäkin tapahtuu traaginen väärinkäsitys Catherinen ja Heathcliffin välillä, mikä saa Heathcliffin lähtemään kotitilaltaan maailmalle. Hänellä on selvästi halu näyttää, että hän on Catherinen arvoinen, vaikka näyttää siltä, että hän on vain velipuolensa Hindleyn renkipoika isän kuoleman jälkeen, niin kuin onkin.

Väärinkäsitys syntyy - väittäisin - Catherinen itsepetoksesta, mikä vahingossa paljastuu Heathcliffille, kun Catherine juttelee Nellyn kanssa minkä keskustelun Heathcliff sattuu kuulemaan. Catherinella on kuvitelma, että hän voi saada itselleen samaan aikaan sekä rikkaan Lintonin että rutiköyhän Heathcliffin, eikä hän mieti miten se on käytännössä mahdollista. Heathcliff tajuaa heti, että yhtälö ei toimi  - ja hän tulkitsee tilanteen niin, että Catherine on pettänyt hänet, niin kuin tietyllä tavalla olikin suostuessaan Lintonin kosintaan.

Toinen puoli asiaa on sitten se, mitä Catherine todella halusi. Hän halusi kahta yhteensovittamatonta asiaa. Hän halusi päästä naimisiin rikkaaseen perheeseen, ja samaan aikaan hän halusi mennä naimisiin elämänsä miehen kanssa, jota hän rakasti enemmän kuin ketään muuta. Nämä vain sattuivat olemaan eri miehiä. Ja tylysti arvioituna, Catherine valitsi rakkauden sijaan porvarillisesti rahan. Hän ei halunnut jäädä esimerkiksi veljensä Hindleyn piiaksi.

     *     *    *

Heathcliffin itsepetos puolestaan on siinä, että hän kuvittelee voivansa palata maailmalta ja vain ottaa Catherinen tuosta vaan. Riittää kun hänestä on tullut Catherinen arvoinen. Hän ei ymmärrä, että valittuaan Lintonin aviomiehekseen, Catherine valitsi tämän myös rakkautensa ensisijaiseksi kohteeksi. Heathcliffin osalta vaihtoehtona on olla joko Catherinen (lapsuuden) ystävä, sisarpuoli tai (sala)rakastajatar.

Tajuttuaan tilanteen Heathcliffilla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin antaa samalla mitalla eli kostaa Catherinelle. Naiivisti hän alkaa liehitellä Lintonin sisarta Isabellaa - ja menee tämän kanssa jopa naimisiin, mistä puolestaan Catherine ei tietysti pidä. Hän kun edelleenkin haluaisi pitää molemmat miehet itsellään. - Avioliitto Isabellan ja Heathcliffin välillä on lyhytaikainen, ja Isabella muuttaa lopulta pois Humisevasta harjusta ja asuu yksinään Lontoossa.

Oletuksena on, että mies on perheen pää, eikä Catherine sen kummemmin kuin Isabellakaan voi itse päättää asioistaan. Vastaavasti Linton ei selvästi halunnut luopua vaimostaan Catherinesta, toisin kuin Heathcliff, joka ei välittänyt vaimostaan - ja siksi antoi tämän mennä minne halusi.

     *     *    *

Ylimääräistä kiinnosttavuutta "Humisevaan harjuun" tuo se, että sama kuvio, mikä oli Catherine ja Heathcliffin välillä, näyttää toistuvan myös toisessa sukupolvessa, tosin hieman muuntuneessa muodossa.

Catherinen ja Lintonin tytär - Catherine hänkin - rakastuu Isabellan ja  Heathcliffin ainoaan lapseen Haretoniin. Ja he kuljeksivat teineinä samalla tavalla Yorkshiren nummilla kuin vanhempansa. Toisin kuin Catherinen ja Heathcliffin välillä, heidän välillään ei enää ole luokkaeroa, mutta perheiden sisäinen jännite seuraa myös nuorten välisen suhteeseen.

Heathcliff haluaa Catherine (juniorin) kautta kostaa Lintonille sen, miten tämä vei hänen naisensa. Samalla hän jatkaa kostoaan myös omalle rakkaalle Catherinelleen, sillä hän tekee nuoresta Catherinesta piian omaan talouteensa Humisevaan harjuun

Tilanne normalisoituu vasta Heathcliffin kuoleman jälkeen, jolloin Catherine ja Hereton saavat haltuunsa niin Heretonin kotitilan kuin Lintonin kartanon omaisuuksineen.

     *     *    *

"Humiseva harju" on kaiken edellä sanotun lisäksi goottilainen romaani, jossa on mukana monenlaista pelkojen ja kauhun kuvausta, vaikka Englannin maaseudulla ei goottilaisia rakennuksia tms. gootti-rekvisiittaa olekaan. - Nämä ainekset ohjaaja David Skynner on ottanut myös elokuvaan mukaan.

Kun Catherine kuolee, lähes heti tyttärensä syntymän jälkeen, on Heathcliffin vaikea kestää ajatusta elää ilman naista. Hän tietyllä tavalla kiroaa tai manaa Catherinen jäämään luokseen siihen asti kunnes itse kuolee ja pääsee tämän mukana johonkin tuonpuoleiseen.

Elokuva alkaakin sillä, kun Catherinen haamu ilmestyy Humisevaan harjuun. Heathcliff tosin ei näe haamua vaan talossa vierailulla ollut vuokratilallinen Lockwood. Romaani alkaa samalla kohtauksella.

Samalla tavalla kuin Heathcliff, Catherine tunsi eläessään sielujen välistä yhteyttä. Kun Heathcliff jätti hänet yksin Humisevaan harjuun ja lähti itse maailmalle, Catherine tunsi sielunsa kuolevan tms. Kumpikaan ei erottanut itseään toisesta - siitäkään huolimatta, että he elivät elämänsä aikuisina toisistaan erillään.

Äärimmäinen kauhun kokemus siten liittyy siihen, ettei pääse fyysiseen yhteyteen rakastettunsa kanssa - ja tämä oli Catherinen ja Heathcliffin kohtalo. He eivät nukkuneet yötäkään yhdessä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti