torstai 1. toukokuuta 2014

TYHJÄ PAPERI KERTOO. Osa 307: "Kenen työn juhla..."


Olen monena vuotena ja vuosikymmenenä opiskeluajoista lähtien miettinyt kenen työn - ja minkä työn - juhla vappu oikein on, enkä ole päässyt siitä vielä tähän päivään mennessä selvyyteen.

Vähiten olen ymmärtänyt niitä puolueiden ja muiden mahtijärjestöjen kellokkaita, jotka käyvät vuodesta toiseen horisemassa omiaan kaupunkien toreilla tuulessa ja tuiskussa symbolisesti kärsimässä kylmässä kevätsäässä muiden puolesta kuin nykyajan jeesukset, mihin se myötätunto sitten loppuvuodeksi jääkin. Puhujia vähemmän ymmärrän kuitenkin niitä, jotka vaivautuvat kuuntelemaan näitä tyhjänpuhujia.

     *      *     *

Uskon tietäväni mistä puhun, vaikka monet sitä varmasti epäilevät. Olen joka tapauksessa syyllistynyt itsekin omalta osalta vappupuhujien tukemiseen, sillä omassa kotitaloudessa asui useita vuosia tällainen tapaus. Ja voin sanoa, ettei hänellä niin vasemmistolainen kuin olikin, ei herunut myötätuntoa ja ymmärrystä muuta kuin puheissa työttömille tai huono-osaisille.

Kuitenkin puolustuksekseni voin sanoa, että olin vain kerran mukana, kun hän oli pitämässä vappupuhetta, ja silloinkaan en ollut kuuntelemassa itse puhetta myötähäpeän takia. Tyhjää saa pyytämättäkin. Eniten minua aina hämmästytti, miksi häntä pyydettiin niin innokkaasti puhumaan. Minua hän lähinnä ärsytti puheillaan ja provosoi väittelemään. Olisin varmasti kesken puheen muuttunut kansalaistottelemattomaksi ja alkanut huutaa vastalauseita ja heittelemään  häntä pienillä kivillä tms, jos olisin ollut paikalla.

    *      *     *

Suomalaiset nimenomaan ne jotka vouhkaavat suomalaisuudellaan ja isänmaallisuudellaan, niin työntekijät kuin porvarit, eivät ole koskaan välittäneet muuta kuin omista töistään ja työpaikoistaan. Tuskin muuten esimerkiksi vuosina 1967 - 1968 yli 400 000 suomalaista olisi muuttanut taloudellisina pakolaisina Ruotsiin. Jo sitä ennen 1800-luvun lopulta lähtien 1 000 000 suomalaista on joutunut lähtemään isiensä ja äitiensä maasta sen takia, miten täällä ovat työhön liittyvät asiat järjestetty. Mitähän varten tätä ei koskaan vappupuheissa korosteta? sitä millaisia paskiaisia puhujat ja heidän edeltäjänsä ovat olleet.

Miksi työttömille ja matalapalkkaisille ihmiselle ei kerrota, että heidän asemansa on siksi se, mikä se on, koska ahneet, miesvaltaiset alat työntekijöineen ja yrittäjineen ovat sitä halunneet. Koskaan ei kerrota, että vaihtoehtona olisivat olleet esimerkiksi palkansaajarahastot, joiden avulla alakohtaisia palkkaeroja olisi voitu tasata niin kuin Ruotsissa.

    *      *     *

Mitä on työ ja keitä sen tekijät, kun toisella tavalla laskettuna suurin osa BKT:sta tulee työstä, joka tapahtuu työmarkkinoiden ulkopuolella? Kodeissa niin lapset, nuoret kuin naiset tekevät paljon työtä, sitä mitä Suomessa ei virallisesti edes ole, varsinkaan lapsityötä. Todellisuudessa lapset tekevät työtä paljon, ei vain koulussa vaan myös kotona saamatta siitä killinkiäkään ja tulematta huomatuksi.

Niin, ja lopulta on tietysti kysyttävä, mikä se ihmisen arvo on ja millä tavoin se määräytyy. Ihmisiä juoksutetaan vuosikaudet työvoimakoulutuksissa; tuhansia, kymmeniä tuhansia, satoja tuhansia jopa miljoona ihmistä on ollut näissä koulutuksissa ja tullut petetyksi ja nöyryytetyksi katteettomilla lupauksilla. Ihmisellä ei ole todellakaan ollut varsinkaan  vuoden 1995 jälkeen kovin paljon arvoa.

Varakkaat ja rikkaat lähtevät vaivihkaa maasta ja muuttavat tutuille lomapaikolleen Espanjaan, Thaimaaseen ja Floridaan ym. Veronmaksajia on tulevina vuosikymmeninä aina vain vähemmän ja ne jotka maahan jäävät, ovat aina vain kurjemmassa tilanteessa.

    *      *     *

Toki toivoakin on, mutta se edellyttää ennennäkemättön radikaaleja toimia, ja nykyisen poliittisen ja hallinnollisen järjestelmän alasajamista joiltain osin. Myös pyhästä valtiollisesta itsenäisyydestä on tajuttava luopua hyvän sään aikana ja valittava sen sijaan alueellinen autonomia. Tällöin ei tarvita enää raskasta sotakoneistoa vaan varat voidaan ohjata ihmisten hyvinvoinnin edistämiseen Suomessa ja lähialueilla. Samoin öykkärimäisenä ryöstäjänä maahan saapuneesta luterilaisesta kirkosta kyseenalaisine porvarillisine moraaleineen on ehdottomasti luovuttava - ja haettava elämän arvot omasta muinaisesta menneisyydestä metsäläisinä ja sovitettava ne moderniin yhteiskuntaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti