maanantai 12. toukokuuta 2014

TYHJÄ PAPERI KERTOO. Osa 313: "Eikö legendojen legenda olekaan legenda?"

Ensimmäisenä pidetty moderni kansantarina tai urbaani legenda on 'Katoava liftari'. Jan Harold Brunvand kirjoittaa kirjassaan "Encyclopedia of urban legends" (2002) kuitenkin että 'Katoava liftari' poikkeaa muista legendoista mm. siinä, että tavallisesti urbaanit legendat eivät käsittele yliluonnollisia tapahtumia. Ennemmin kyse on kansantarinoiden tyypistä, joita kutsutaan uskomustarinoiksi.

Urbaanit legendat myös ajan myötä saavat suhteellisen pysyvän ja vakiintuneen muodon. 'Katoavasta liftarista' on taas lukuisa määrä toisistaan paljonkin poikkeavia versioita. Lisäksi kaikki tarinat eivät ole edes urbaaneja ja kenties vanhin tarina löytyy jo "Raamatun" 'Apostolien teoista'.

Vuosisatojen aikana tarinasta on syntynyt satoja variantteja. Tarinoita yhdistävät tietysti tietyt elementit. Joku yliluonnollinen hahmo liftaa johonkin kulkuvälineeseen - ja saa kyydin, ja lopulta mystisesti katoaa kulkuvälineestä.

Modernissa tarinassa liftari on usein nuori nainen, joka on kuollut auto-onnettomuudessa. Kuljettajalle selviää liftarin tausta  yleensä vasta katoamisen jälkeen, kun hän menee käymään naisen ilmoittamassa osoitteessa, jossa asuvat hänen ikääntyneet vanhempansa. He kertovat, että näin on käynyt aiemminkin, ja päivä on sama kuin se, jolloin nainen oli joutunut onnettomuuteen ja kuollut.

   *     *     *

Tarina tietysti herättää monia kysymyksiä. Miksi se on niin suosittu? Ja miksi niin monet vielä nykyäänkin väittävät kohdanneensa 'katoavan liftarin'?

Tarina joka tapauksessa sisältää kiinnostavia symbolisia merkityksiä, jotka ovat käänteisiä "Raamatun" tarinalle apostoli Filippuksen katoamisesta etiopialaisen hoviherran rattailta. Tätä kertomusten välistä rakenteellista yhteyttä ei ole kuitenkaan kirjallisuudessa tietääkseni koskaan analysoitu.

A. Koska nuori nainen oli aave tai kummitus, joka toistuvasti  joutui liikkumaan ihmisten maailmassa, hänen ei ollut mahdollista jäädä odottamaan kiirastuleen maailman loppua niin kuin muiden (kristittyjen) ihmisten. Hän oli siis ikuisessa liikkeessä, joka ei johtanut mihinkään tai hän oli jo eräänlaisessa helvetissä; nainen jonka ruumis oli hävinnyt.

Syy miksi nainen liftasi oli se, ettei hän tarvitsi toisia, kuolevaisia ihmisiä päästäkseen takaisin kotiinsa, vain aloittaakseeen matkan vuoden kuluttua uudelleen (vrt. Dorian Gray). Naisella ei ollut mitään toivoa päästä kotiin, sillä hänen ruumiinsa oli kuollut. Mahdollisen maailmanlopun jälkeen hän joutuisi kiirastulesta kadotukseen, siksi ettei hän voinut enää liftata seuraavaan autoon ja aloittaa kierrostaan uudelleen.

O. Filippus sen sijaan oli elävä ihminen, jonka päälle oli laskeutunut pyhä henki; jonka sielu oli siten käytännöllisesti katsoen taivaassa, mikä teki hänestä kuolemattoman, eikä hänen sielunsa ollut enää ihmisten maailmassa, vaikka hänen ruumiinsa toistuvasti palasi kuolevaisten maailmaan. Filippus oli hänkin toistuvassa liikkeessä siksi, että hän odotti maailman lopun tulevan pian. Ja ennen loppua hän halusi pelastaa itsensä lisäksi mahdollisimman monta muuta sielua.

Syy miksi Filippus liftasi etiopialaisen hoviherran vaunuihin oli siten siinä, että hän halusi pelastaa tämän pakanan sielun. Kun etiopialaismies oli kastettu, pyhä henki haki Filippuksen pois. Ja sitten oli vuorossa seuraavan sielun pelastaminen ja sitten seuraavan. Filippuksella ei ollut mitään pelättävää, sillä hänen sielunsa oli kuolematon - ja ruumis seuraisi lopun jälkeen perästä.

     *     *     *

Asetelman taustalla on usko kohtaloon, fatalismi. Nuori nainen oli vain määrätty joutumaan auto-onnettomuuteen, jossa hän fyysisesti kuoli.

Filippuksesta tuli vanhana, yli 80-vuotiaana ukkona marttyyri, jonka väitettiin Vähä-Aasiassa (Turkki) kuolleen jälleen yhdellä käännyttämismatkalla. Maailman loppu ei ollut ehtinyt tulla ennen kuin Filippus kuoli vaikka hän siihen uskoikin, mutta hänelle itselleen apostolina ja marttyyrinä, pyhimyksenä oli taivastie auki.

Koska nainen ei kuollut vain sattumalta, on tietysti kysyttävä miksi hän kuoli. Mitä hänen kuolemallaan ihmisille haluttiin kertoa? 

Jan Harold Brunvand siteeraa toista folkloristia Gillian Bennettiä ja toteaa, että tyttö itse vaikutti kohtaloonsa lähtiessään liftaamaan tuntemattoman miehen autoon. Tietäähän sen mitä siinä voi tapahtua. Kuinka moni amerikkalaistyttö menettikään 40-luvulla neitsyytensä auton takapenkillä?

Sen jälkeen mitä auton takapenkillä oli mahdollisesti tapahtunut ei tietysti kotiin, pyhän perheen luo ollut enää menemistä. Sama vaikka kuoli kolarissa. Siveyden menettämisestä oli seurauksena ikuinen itku ja hammasten kiristys tms. Tässä tapauksessa liftaus yhä uudelleen, yhä uusiin autoihin, vaikka mitään ei ehkä ollut tapahtunut.

Filippus teki omia hommiin tappiin asti, ja parempaa kohtaloa hän ei olisi tuskin voinut saada kuin sen minkä sai:  kuoleman marttyyrinä ja vanhana ukkona hetkellä, jolloin hän olisi luultavasti kuollut muutenkin luonnollisen kuoleman.

Linkki:

Vanishing hitchhiker. Wikipedia
The Vanishing hitchhiker. Snopes.com

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti