sunnuntai 29. kesäkuuta 2014

RUNO ON VAPAA. Osa 203: "Cecilian suudelma"

Suuteleminen

1. Teko tässä-ja-nyt jolla ilmaistaan halua ja intohimoa toista kohtaan. Suudelmat voivat kuitenkin olla joko vahvoja ja intohimoisia, hyvin kuumia, joiden takana on vahva seksuaalinen halu tai ne voivat olla pehmeitä ja lempeitä, jolloin ne sisältävät kaipuun saada lisää-lisää, mutta vähän on silloin enemmän.

Esimerkki. Mies lähestyi naista ja pani toisen kätensä lähes huomaamatta hänen lantiolleen ja toisen käden hänen niskansa taakse, hyvin-hyvin kevyesti. Kaikki tapahtui niin nopeasti, ettei nainen  ehtinyt sanoa 'A':ta. Nainen oli hetkessä miehen tiukassa syleilyssä ja he suutelivat toisiaan kuin olisi ollut viimeinen kerta, kun he saattoivat tuntea toisen maun huulillaan.

2. Jotain sellaista joka tapahtuu keittiössä, kun vanhempasi eivät ole kotona  ja se tapahtuu vaivihkaa kesken kaiken. Autan sinua kotitöiden tekemisessä, mutta se johtaakin johonkin ihan muuhun. Se on jotain sellaista joka saa sinut hymyilemään koko yön, seuraavaan aamuun asti.

3. Teko joka tehdään monissa eri tilanteissa. Kaksi ihmistä voi tuntea lämpimiä tunteita toisiaan kohtaan, he ovat ehkä juuri tutustuneet toisiinsa ja tapaavat nyt toisen kerran tai se voi tapahtua esimerkiksi juhlissa tuntemattomien ihmisten kesken.

Esimerkki. John: Olen varma, ettet uskalla suudelle Kylie'a.
Eric: En vai. (Ja suutelee Kylie'a. Ja katsoo tarkkaan vieressä, että Eric todella suutelee tyttöä.)

(Urban Dictionary)

     *      *     * 

 "Häneen huuliinsa oli  kätketty sata salamaa ja sata lumpein tähditettyä lampea, jotka kuiskaavat kutsuvasti: tule, humallu, ja huku. Hänen kätensä kun se liukuu selkääni pitkin on kuin pääsky matkalla pesään, matkalla syksystä etelään, etelästä kevääseen, enkä minä ymmärrä pelätä nyt vaikka tiedänkin, että se saattaa äkkiä pedon raivolla syödä poikasensa. Ja minun huuleni tarjoutuvat koivuksi salamoiden iskeä, uomaksi joen juosta, mullaksi siementen pystyttää leirinsä, ja minun huuleni ovat yhtä rikki kuin minä itse, lasinsirpaleita ne ovat, ne viiltävät haavoja ja minun silmäni lennättävät suolaa sydämeni etäisiltä aavikoilta. Hänen huulensa humisevat minussa, niin, humisevat, humisevat, ovat suuri metsä, suuri punertava metsä niin kuin kaikki vaahterat olisivat kerääntynet yhdeksi syksyksi ja kaikki  paisuneiden huulten puna ja punaiset tulenliekit muuttuneet vaahteranlehdiksi ja kaikki maailman hengitys, huohotukset, huokailut, levollisten unten leutous, kaikki muuttuneet tuuleksi, joka varistaa lehdet ja vaikeroi kuin metsään eksynyt lapsi tai salaman sokaisema sydän, jolle jokainen polku on väärä."

(Tommy Taberman, Suudelma -romaani)

     *     *     *

Rooman valtakunnan ensimmäisten vuosisatojen aikana muotoutuneen ja muualle Eurooppaan valtiouskontona levinneen kristillisyyden suhde (suulle) suutelemiseen on ollut vähintäinkin 2-jakoista. Ensimmäisten naispyhimysten (jollainen Pyhä Ceciliakin oli) myötä naisen arvon mitaksi tuli, oliko hän neitsyt vai ei. Tosin myös muista naisista saattoi tulla pyhimyksiä, mutta he olivat sitten jonkin sortin huoria kuten Maria Magdalena.

Virallinen roomalais- ja kreikkalaiskatolinen kirkko olivat hyvin seksikielteisiä, mutta joukkoon mahtui myös mystikkoja, nunnia ja naisia, jotka kirjoittivat hyvinkin eroottisia tekstejä - tosin yleensä suhteestaan Kristukseen -, jonka morsiamia he olivat. Cecilia oli tiennäyttäjä muille naisille, ja hänen legendaansahan kuuluvat myös suudelmat. Suudelmat (miespuolisten) enkelien kanssa, mistä hänen miehensä Valerianus tuli mustasukkaiseksi.

Koska suudelma enkelin kanssa on varmastikin täydellisin mahdollinen suudelma, se on johtanut orgastiseen kokemukseen. Tällöin kyse on kahden tasavertaisen ihmisen suudelmasta suusta suulle, kieleltä kielelle. Ainakin mikäli Adiane Bluen kirjaan "Suutele minua" on uskominen.

Oikeastaan koko kristinusko perustuu - tai kaatuu - yhteen suudelmaan ja sen tulkintaan ja kyse on tietysti Juudaksen suudelmasta. Kirkonmiehet kirkkoisä Augustinuksesta saakka ovat vähätelleet Juudaksen suudelman merkitystä, minkä  merkitys on kuitenkin kiistaton. Ilman sitä uutta juutalaista uskonlahkoa ei olisi syntynyt, eikä juutalaisista olisi historian aikana tehty toistuvasti vainojen kohdetta ja kristittyjen Jumalan murhaajaa.

Mielenkiintoista kuitenkin on, että esimerkiksi apostoli Paavali ei vielä pitänyt Juudasta petturina vaan tarina keksittiin vasta "Raamattua" kirjoitettaessa, mikä tuntuu tarkoitushakuiselta toimelta, joka oli suunnattu kilpailevaa uskonlahkoa juutalaisia vastaan.

Ja niin kuin Adriane Blue toteaa: Jeesus olikin se joka petti Juudaksen eikä päinvastoin. Juudaksen kohtalona ja tehtävänä oli suudella mestariaan, mutta hänestä tehtiin kaiken pahan symboli maailmassa.

(Adriane Blue, Suutele minua -tietokirja)

     *     *     *

C-RUNO

Viime yönä varastin
suudelman
Cecilian
huulilta

Kuinka kaunis hän olikaan
nukkuessaan viatonta
Ruususen untaan

Sielumme yhdistyivät ikuisesti.
Sielumme yhdistyivät ikuisesti.
Sielumme yhdistyivät ikuisesti.
Amen.

Olin hänen enkelinsä ja hän minun.
Minun Ceciliani,
minun rakas
Ceciliani.
Ainiaan.
Amen.

Silitin hiljaa hänen sieluaan ja hän minun.
Yhdyimme unessa toisiimme ja
kuinka kauniilta se
tuntuikaan.
Amen.

Sitten palasin kotiin taivaaseen tai
missä ne enkelit nyt sitten asuvatkaan.

Linkki:

Cecilia. Wikipedia
Simon & Garfunkel. Cecilia. YouTube

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti