lauantai 5. heinäkuuta 2014

TYHJÄ PAPERI KERTOO. Osa 331: "Tänään olin töissä"

Yrmy asiakas valitti kirjaston kesäaukioloaikoja. Totesin ystävällisesti, että kirjasto on ainoa kunnallinen palvelu Hämeenlinnassa, joka on käytettävissä tänä ja myös muina heinälauantaina. Ei valittanut enää sen jälkeen. Änkytti.

Yllättävän moni uhrasi aikaansa tulemalla tänään suurimmaksi osaksi itsepalvelulla toimivaan kirjastoon. Oli sentään kuluneen kuukauden yksi harvoja todella lämpimiä päiviä. Itsepalvelu Hämeenlinnassa on sikäli näennäistä, että virkailijan / kirjastonhoitajan täytyy joka tapauksessa antaa ja mieluummin lainata varattu kirja tai muu kirjastoaineisto.

Tiskin takana ovat pelit ja pädit ja ennen muuta varattu aineisto, sillä Hämeenlinnan aataminaikuinen kohta 10 vuotta vanha järjestelmä ei taivu siihen, että se osaisi koodata asiakkaan nimen bittimössöksi, jolloin asiakkaat voisivat hakea itse varaamansa aineiston hyllystä.

Toisin kuin kirjaston johto uskoo automaatit eivät ole itsepalveluautomaatteja ja ihmiset niiden jatkeita. Mitä ihmeellisimpiä juttuja tulee eteen siksi, että automaatteja ei ole suunniteltu kirjaston asiakkaille vaan it-suunnittelijat suunnittelevat kivoja leikkikaluja itselleen ja toisilleen.

     *     *     *

Otetaanpa muutama esimerkki asiakkaan automaattilogiikasta.

1) asiakas saattaa luulla, että hänen tulee syöttää automaattiin mikä tahansa 4-numeroinen lukusarja, mitä muut eivät tiedä. Ei tunnu huippuälykkäältä, mutta tällaista tapahtuu koko ajan.

2) asiakas saattaa kysyä, miten hän voi lainata kirjan uudelleen, kun hän on uusinut sen jo max 4 kertaa. Hänelle ei tule mieleen, että ennen kuin kirjan voi lainata uudelleen sen voi ensin palauttaa. Ja hän voi tehdä sen ihan itse. Sillä automaatilla.

3) vuonna 2013 kirjastossa tarroitettiin sadoittain kirjoja, musiikki-CD:itä ja elokuva-DVD:itä, joissa oli yhden viivan verran vajaa viivakoodi. Joka päivä tulee, tänäänkin, joku asiakas ja kysyy, miksi hän ei voi lainata tätä kirjaa. Selitäpä siinä sitten.

4) jos kirjaan on toisen asiakkaan, tai asiakkaan oma, varaus, kirjaa ei voi lainata automaatilla. Tänään yksi tapaus tuli kirjastoon. Hän oli varannut kirjan kotonaan, vaikka näki, että kirja on kirjastossa. Loogista, sillä hän halusi sen varmasti itselleen. Tultuaan kirjastoon hän kävi poimimassa itse kirjan hyllystä, ja katso, lainaaminen ei onnistunut ilman virkailijan / kirjastonhoitajan apua.

Jne, jne.

JATKUU...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti