maanantai 25. elokuuta 2014

Jerrman (toim.): "Himon anatomia" (1997)

Ruumillisuus on 90-luvun trendi, joka näkyy niin tieteissä, taiteissa, kaduilla kuin populaarikulttuurissakin.

Ruumiillisuudesta on vaikea puhua ilman seksuaalisuutta ja tämä johti eroottisen kauhun aaltoon. Mitä kaikkea ihmisen mielikuvitus voi virikkeekseen hakea, millä moninaisilla tavoilla vartaloa voi muokata tyydytystä haettaessa ja missä vaiheessa lopulliset rajat tulevat vastaan?


 Dark Fantasyn 'Kultainen moottorisaha' vuoden parhaasta kauhualan painotuotteesta 1998. (Takakansi)

     *     *     *

Sisällys: - Wayne Allen Sallee: Nopea siirtyminen (1985) - Kathleen E. Jurgens: Lukuisten asumus (1992) - David J. Schow: Läpäisy (1992) - Nancy A. Collins: Mustan nahkan raivottaret (1995) - Kathe Koja: Kaksintanssi (1995) - Joe R. Lansdale: Bubba Ho-Tep (1994) -  Brian Hodge: Kurkun alkemia (1994) - Graham Masterton: Jajouka-peniskuoriainen (1995) - John Peyton Cooke: Katumuksenharjoittaja (1995) - Poppy Z. Brite: Muistin tuhka, halun tomu (1994) - Grant Morrison: Braille-ensyklopedia (1991)

     *     *     *

Niin palkitusta teoksesta kuin onkin kyse, en ehkä osaa ihan arvostaa tätä. Ehkä kyse on vain tämän kauhun osagenren vieraudesta. Novelleisssa on niin scifiä, fantasiaa kuin SM-seksiä - ja äärimmäistä väkivaltaa, mikä tekee tarinoista outoja ja usein tarinan takana onkin jokin etukäteen tuntematon uskonnollinen kultti.

Ensimmäinen Wayne Allen Sallee 'Nopea siirtyminen' on ehkä selkeimmin tulevaisuuteen sijoittuva dystopia, jossa Cassady -niminen mies saa nautintoa seuratessaan netin / unen tms. kautta äärimmäisen väkivaltaista tosi-TV -tappamista. Tai ainakin sellainen vaikutelma syntyy. Kotona hänen sängyssään makaa kuollut, matoja vilisevä nainen, johon hänellä on nekrofiilinen suhde. Jotain äärimmäisen äärimmäistä.

Kathleen E. Jurgensin 'Lukuisten asumus' on jopa vieläkin oudompi. Siinä seurue ihmisiä, jotka ovat ilmeisesti emimmäkseen sisaruksia ja isänsä hyväksikäyttämiä, mitä se sitten tarkoittaakaan, ovat kokoontuneet yhteen. He tuntuvat harjoittavan jotain omituista seksuaalista riittiä, mikä johtaa ainakin vieraiden tai kaikkien kuolemaan.

Vähääkään oudompi ei ole seuraava David J. Schowin 'Läpäisy', jossa Gregor ja Julia saavat seksuaalista nautintoa ampumalla toisiaan käsiaseella ihon läpi eri paikoista. Tarkoituksena ei ole tässä tapauksessa tappaminen vaan vain kivun ja nautinnon .. sopiva yhdistelmä.

Nancy A. Collinsin tarinassa 'Mustan nahkan raivottaret' Meg, Cissy ja Alexis nöyryyttävät Rolfia. Itse asiassa he kostavat tälle sen, miten heitä on lapsena hyväksi käytetty / miten mies on hyväksikäyttänyt lapsia / jopa omia lapsiaan ja tappanut poikansa. Kiduttamisen jälkeen Rolf tapetaan.

Kosto on teemana seuraavassakin Kathe Kojan 'Kaksintanssissa'. Siinä entinen balettitanssija ja nykyinen anorektinen, ikääntyvä tankotanssija kostaa huonon kohtelunsa yhdelle miehelle Edwardille, tietysti seksin jälkeen. Adele tappaa potkimalla miehen kuoliaaksi. 

     *     *     *

Muutkin tarinat ovat hyvin samankaltaisia. Muutamat tarinat ovat sijoitettu eksoottiisiin paikkoihin Meksikoon ja Afrikkaan kuten Graham Mastertonin 'Jajouka-peniskuoriainen', joka tapahtuu Egyptissä. Kaksi tutkijaa lähtee etsimään ennen tuntematonta pillerinpyörittäjää, jota käytetään seksuaalisen kokemuksen voimistamisessa. Kuoriainen ujutetaan miehen virtsaputkeen, josta se pongahtaa aikanaan ulos -ja kummankin orgasmi sen jälkeen kestää minuuttikaupalla. Myös Joe R. Lansdalen 'Bubba Ho-Tep' -novellin tapahtumapaikka on Egypti.

Useissa kertomuksissa kristinusko vilahtaa tavalla tai toisella SM-käyttäytymistä motivoivana tekijänä. John Peyton Cooken 'Katumuksenharjoittajassa' mies jopa naulitaan vanhassa luostarissa ristille, mistä hän vaivoin selviää hengissä. Luostarimiljöö on myös Brian Hodgen 'Kurkun alkemian' yksi tapahtumapaikka, jossa kerrotaan kuoripojan kohtalosta. Tässäkin tarinassa riiputaan ristillä. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti