perjantai 15. elokuuta 2014

Pakkala: "Karmivia tarinoita" (2005)

"Karmivia tarinoita" (2005) on monipuolinen kokoelma hyytäviä tunnelmia, vanhan kansan kummitusjutuista nykyajan kauhukertomuksiin. Kirjan tarinat on tarkoitettu kerrottaviksi nuotiotulen äärellä kaveriporukassa tai sitten luettavaksi omaksi kauhistukseksi illan hämärtyessä. (Takakansi)

    *     *     *

Kerrostaloasunnossa harvemmin on nuotiotulia. Itselläni sellainen oli viime vuonna parvekkeella, ja palokunta joutui sammuttamaan sen. Kauhua ei päässyt syntymään, sillä olin aikaisin aamulla sen verran uninen, etten edes tajunnut mistä oli kyse. Kauhu syntyi vasta siitä, kun näin kuinka paljon nokea yksi ainoa turvesäkki voi saada aikaan. Kauhu poistui, kun Lassilan & Tikanojan miehet olivat pesseet talon ulkoseinän.

     *     *     *

Kirjan sisällys: - Kuollut tarjoaa kyydin - Rajapyykin haltijat - Kuolleiden kirkko - Susien yö - Hypäjän häät - Kievarin kummitukset - Vedenhaltijan rakkaus - Piru saapuu saunaan - Mara - Tunneli sängyn alla - Joka pirua kutsuu - Kaksoisolento - Riivattu - Mielikuvituskaveri - Paa herää kolmannella kerralla - Yksinäinen tyttö -

     *     *     *

"Karmivia tarinoita"  on kiinnostava kokoelma siksi, että se on varsinainen sekametelisoppa. Kirja panee pohtimaan kansantarinan, novellin ja nykytarinan välisiä rajoja yhdestä näkökulmasta eli siitä, mitä tapahtuu, kun vanhaa tarinaa aletaan muokata omiin kaunokirjallisiin  ja maailmankatsomuksellisiin tarkoituksiin. Ja mihin oikeastaan tarvitaan kaunokirjallisuutta, joka on lähinnä porvarillista romaania ja novellia, mitä kirjastojen hyllyt pursuavat.

Lähes jokainen tarina liittyy  häiritsevästi kristinuskoon demoneineen, saatanoineen ym. ja syntyy vaikutelma, että tällaisten tarinoiden syntymisen taustalla on pakanallisina pidettyjen kertomusten tuhoaminen ja pilaaminen.

     *     *     *

Jo lähtökohta eli se että aaveita / kummituksia tulee jotenkin pelätä on kummallinen. Verrattuna siihen, mitä kristityt tekevät toisilleen ja varsinkin pakanoille, vainajien tekeminen on peräti vaatimatonta pelottelua.

1. Kokoelma alkaa kertomuksella 'Kuollut tarjoaa kyydin', millaisia uskomustarinoita on kerrottu menneinä aikoina paljon. Tässä tarinassa talon tyttö Helinä lähtee Arttu-rengin matkaan Tapaninpäivänä. Pelottava matka päätyy järven jäälle, josta Helinä aamutunneilla hipsii kotiinsa. Helinä on päässyt sydämensä valitun kyydistä hyppäämällä pois kesken matkaa.  - Kuolleen kanssa naiminen olisi ollut mahdoton tehtävä ainakin suvunjatkamisen kannalta. Tarinan ehkä hieman hämärä opetus on siinä, ettei yhden rengin perään kannata loputtomiin haikailla.

2. 'Rajapyykin haltijat' tarinassa taruolentoja ja vainajia käytetään niinikään opettamaan eläville tapoja. Isäntien ei tule lähteä siirtelemään maanmittareiden ja muiden merkitsemiä maa-alueita tai syntyy ongelmia maanalla asuvien maahisten kanssa, joiden kattoja kivet ovat.

3. 'Kuolleiden kirkko' on tuttu tarina kirkonväestä, joka istuu yllättävän sujuvasti luterilaiseenkin kristillisyyteen, vaikka tarinan pojana on katolinen usko kiirastuleen. Kirkkomaahan haudatut uskomuksen mukaan viettävät kirkossa omia tilaisuuksiaan silloin, kun elävät ovat poissa. Ja tässä tarinassa Tummingin talon emäntä erehtyy menemään kirkkoon silloin, kun kirkonväki on koolla - ja on päästä hengestään. - Niin taruolennot kuin vainajat kristillisessä ajatusmaailmassa tehty lähes tulkoon kokonaan piruiksi ja perkeleiksi, mikä tuntuu aika yksioikoiselta.

4. 'Susien yö' virittää henkiin vanhan uskon ihmissusiin, ja niin kuin usein tässäkin tapauksessa naisen luonto on lähempänä eläintä kuin miehen. Heikkilän kartanon Lars von Herzenin vaimo Emilia paljastuu ihmissudeksi, kun hän pelastaa eräänä talvisena yönä miehensä omalta nälkäiseltä susilaumaltaan.

5. 'Hypäjän häät' tarinassa Turppalan isäntä renkeineen kohtaa öisessä metsässä pirun rattaineen, ja on joutua vaaraan, mutta ymmärtää väistää mahtavaa vastaantulijaa. Piru on matkalla häihinsä ja seuraavana päivänä saadaan tietää, miten Hypäjän myllärin vaimo on kadonnut.

6. 'Kievarin kummitukset' -tarinassa Kustaa-niminen kulkuri pelastaa kristittyjen sieluja kievarissa, jotka ovat joutuneet paholaisen ansaan. Kievarin isäntä on joko paholaisen kätyri tai itse perkele, joka on tappanut köyhiä kulkureita. Kustaankin hän yrittää tappaa, mutta yritys koituu hänen kohtalokseen.

7. 'Vedenhaltijan rakkaus' on yksi monista tarinoista, joita on kerrottu näkeistä. Tämä näkki nappaa matkaansa Vähänkyrön papin, joka pääsee kuitenkin vapaaksi vedenalaisesta luolasta. Mies jää kuitenkin suremaan kaunista rakastettuaan - ja lopulta hänet löydetään rannalta kuolleena.

8. 'Piru saapuu saunaan' tarinassa Viljami-renki joutuu pirun suihin kesken saunomisen ja löytyy aamulla nyljettynä orrelta. Huonoksi onnekseen Viljami joutuu helvettiin, vaikkei tehnyt sen kummoisempaa kuin saunoi yömyöhään yksikseen.

9. Talolliset Ekku ja Alma joutuvat 'Maran' vainoamiksi, ja heiltä alkaa kadota niin kananmunia kuin maitoa ja muutakin. Mara on tunnettu entisaikoijen kiusanhenki, josta tosin pääsi pakoon sen karkottamalla. Lopulta Marasta päästään eroon varsin yksinkertaisella tempulla - halolla päähän.

10. 'Tunneli sängyn alla' kertoo siitä, mistä otsikko sanookin. Pikkupoika Mika väittää, että hänen sängyn allaan on jokin, mutta vanhemmat eivät usko. Eräänä päivänä hän sitten häviää sängyn alta löytyneeseen tunneliin. Eivätkä vanhemmat voineet enää mitään.

11. 'Joka pirua katsoo' on cocktail monista harhaisista käsityksistä, jotka ovat johtaneet ongelmiin ei vain Suomessa vaan muuallakin maailmassa. Niin spiritistit kuin saatananpalvojat ovat olleet lehtiotsikoissa ja lukuisten ja fundamentalistien silmätikkuina ja yleensä täysin syyttä. - Tämäkin tarina lietsoo vihaa lähellä kristittyjä olevi kultteja vastaan. Tarinassa teinitytöt pelaavat spritismiä, joka paljastuu Saatanan keksinnöksi.  Viaton peli johtaa siihen, että yksi kolmestä tytöstä sekoaa.

12 'Kaksoisolento' on ehkä kokoelma surkein, mutta lukemisenarvoinen tarina sekin. Siinä Janne kohtaa kaksoisolentonsa, joka mystisesti tulee peilin läpi ja alkaa esiintyä Jannena itsenään. Samalla todellinen Janne vähitellen häviää olemattomuuteen tai ties minne.

13. 'Riivattu' on persoonallisen pahuuden lietsomista, mikä ei ei sovi kovin hyvin prostestanttiseen uskonnollisuuteen, mutta on tällä hetkellä kovasti muodissa.  Anne Puola nimiseen tyttöön tulee riivaaja, Saatana, mistä saavat kuulla kunniansa tietokonepelit ja spiritismit ja muut teinien harrastukset. Naispappi saa jollain maagisella tempulla riivaajan karkotettu - ja tyttö saattoi sen jälkeen jatkaa normaalia elämäänsä.

14. 'Mielikuvituskaveri' -tarinassa lasten mielikuvituksella pannaan stoppi, kun synniksi leimataan myös keksityt kaverit, jotka nekin ovat Saatanasta. Tarinassa Karoliina on milloin demoni, milloin haltija tai muuten vain saatanasta. Lopulta saatana on tappaa pikkutytön, joka näytti ihan samannäköiseltä kuin tyttö, joka oli mielikuvitusolion keksinyt.

15. Tarinat muuttuvat aina vain oudommiksi mitä pidemmälle Pekka Pakkalan & Patrick Westerin kirjassa "Karmivia tarinoita" (2005) edetään. 'Paha herää kolmannella kerralla' kertoo kolmesta teinistä, jotka käyvät aavetalossa. Talon kummitus ei ole mikä tahansa kummitus vaan itse Saatana, joka kolmannella kerralla tappaa Mirka nimisen tytön. Kaksi hänen kaveriaanVille ja Reetta voivat vain todeta tapahtuneen.

16. Viimeinen tarina 'Yksinäinen tyttö' kertoo hukkuneesta tytöstä, joka kuolemansa jälkeen näyttäytyy eläville vanhan, aution kotitalonsa lähellä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti