tiistai 16. syyskuuta 2014

Best, Bogle & Johnstone: "Seksirannekkeen uhka: nykytarinan leviämisen jäljitystä" (2012)

Etsiessäni 'Koukkukäsi' (The Hook) -nykytarinaan viittaavia tekstejä kohtasin myös tällaisen englanninkielisen artikkelin  "Seksirannekkeen uhka - nykytarinan leviämisen jäljitystä" (2012).

En seuraa kovin tarkkaan Suomessa käytyjä keskusteluita nuorisomuodista ja -ilmiöistä, mutta en muista aiemmin kuulleeni tällaisista rannekkeista, jotka ovat levinneet muualla länsimaissa 2000-luvulla varhaisteinien ja nuorten keskuudessa. Viime vuonna jenkeistä Suomeen saapui sinkkuranneke, mutta siitä tässä ei ole kyse.

       *      *     *

Myös seksirannekkeiden ideana ovat värikoodit. - Musta väri tarkoittaa sitä, että "kaikki käy", keltainen on lievin ja tarkoittaa "halaamista", purppura "suutelemista", punainen "sylitanssia" ja sininen "suuseksiä".

Vanhemmille ympäri USA:a ja Eurooppaa lasten / nuorten käyttämät rannekkeet ovat tietysti olleet järkytys. He alkoivat mm. internetin keskusteluryhmissä kysellä, mistä rannekkeista on kyse ja mitä värikoodit tarkoittivat. Kun esimerkiksi omalla 11-vuotiaalla tytöllä oli musta ranneke, jokainen voi kuvitella millaisen haloon se on nostattanut.

Monissa USA:n osavaltioissa rannekkeet jopa kiellettiin, kun huhut rannekkeista ja niiden merkityksistä kiersivät kuumimmillaan.

       *      *     *

Lopulta kyse oli ennemmin nykytarinasta, joka levisi jaksoittain kulovalkean tavoin. Mielenkiintoista ilmiölle on ollut, että vuosien 2002-2003 jälkeen se hetkeksi hiipui ja leimahti taas vuonna 2009-2010 uudelleen.

Ja niin kuin aina tällaisten tarinoiden kohdalla, edes tarkan tutkimuksen jälkeen ei pystytty tarkkaan jäljittämään, mistä tarina ja sen lukuisat versiot olivat tarkalleen ottaen lähteneet liikkeelle.

Tarina on monella tavalla kiinnosta, eikä ilmeisesti ihan tavanomainen nykytarina. Lapset ja nuoret jossain vaiheessa kiinnostunut seksistä ja keksivät erilaisia keinoja päästä hieman intiimimpään suhteeseen tai kontaktiin kiinnostuksiensa kohteiden kanssa.

Seksiranneke on eräällä tavalla ikiaikainen leikkimäinen keino saada huomiota toiselta ihmiseltä. Se tarjoaa myös keinon esimerkiksi varastaa vaivihkaa suudelman tytöltä ilman että tapahtuma millään tavoin loukkaa kumpaakaan osapuolta.

       *      *     *

Ensimmäinen ajatus tietysti on - mikä on ollut tarkoituskin - järkyttää aikuisia (opettajia, vanhempia ym.), mutta kyse on ollut vain leikistä.

Ideana on, että se joka onnistuu murtamaan esimerkiksi tytön purppuran rannekkeen, hän saa suudella tyttöä / poikaa, koska ranneke antaa siihen luvan, jota tyttö / poika ei voi tai ei halua antaa.

Tietysti mustan rannekkeen kanssa ollaan tuntemattomilla vesillä, mikä ainakin symbolisesti mahdollistaa myös yhdynnän. Tyttö joka seurustelee pojan kanssa - ja vaikka hänellä ei olisi aikomustakaan harrastaa seksiä - saattaa kenties nostaakseen statustaan muiden tyttöjen silmissä pitää tällaista ranneketta tms.

Rannekkeet ja niiden ympärillä pyörivät huhut ja tarinat ovat vain muistutus siitä, että rajat lasten, nuorten ja aikuisten välillä ovat tiettynä aikana ja tietystä paikassa luotuja normeja, jotka ovat periaatteessa aina muutettavissa ja rikottavissa.

       *      *     *

Vanhimpaan tunnettuun - tai ensimmäiseksi löydettyyn - nykytarinaan 'Koukkukäteen' tämän 'Seksirannekkeen' yhdistää se, että kummatkin liittyvät varsin suoraan nuorten tai jopa lasten seksuaaliseen käyttäytymiseen.

Tosin tässä artikkelissa 'Koukkukäteen' viitataan vain ohimennen, kun puhutaan tarinan variaatioiden määrästä. Niitä on kummassakin tapauksessa paljon ja ne myös vaihtelevat toisistaan. Esim. 'Koukkukättä' kerrottaessa se usein yhdistetään tai kontaminoituu esimerkiksi 'Poikaystävän kuolemaan' tai 'Hulluun kirveenheiluttajaan', mikä ei tietysti menoa haittaa.

Yleisemmällä tasollakin näistä nykytarinoista on kiinnostava keskustella, sillä folkloristit - niin esimerkiksi historioitsijat - ovat alttiita menneisyyden kaunistelulle ja joidenkin arkisten asioiden sulkemisesta esimerkiksi kristillisen moraalin nimissä tieteellisen kiinnostuksen ulkopuolelle.

       *      *     *

Esimerkiksi Suomessa tarinankerääjät Elias Lönnrotia myöten ovat luterilaisuuttaan siivonneet kansantarinoita ja tällaiset tarinat puuttuvat jopa alan kansainvälisestä  (=länsimainen, eurooppalainen) ns. Aarne–Thompsonin kansantarinoiden tyyppi-indeksistä, mikä on tarkoittanut sitä, että joidenkin tarinoiden motiiveja ja tyyppiä ei ole voinut mielekkäällä tavalla määrittää, kun seksi on pannassa.

Kaikkein kiinnostavin näkökulma, minkä 'Seksiranneke' avaa nykytainoiden maailmaan on kuitenkin siinä, miten tarina toimii niin ajattelu- kuin toimintamallina. Se ei ole siis pelkästään tarina, joka kerrotaan siksi, että se on kiinnostava vaan siksi, että sillä on välitöntä käytännön merkitystä kertomuksen kohteiden ja muiden ihmisten kannalta.

Linda Dégh, joka ensimmäisenä löysi modernit kansantarinat, nykytarinat, urbaanilegendat - tai miksi niitä sitten halutaan kutsuakaan - oli huolissaan tarinoiden tästä puolesta jo 2000-luvun alussa. Tarinat tarjoavat mallin, jonka mukaan toimia.

       *      *     *

Oltiin nuoren, hieman yli 10-vuotiaan yleensä tytön, pitämästä rannekkeesta sitten mitä mieltä tahansa, tällaisia rannekkeita pidetään ympäri läntistä maailmaa ranteessa.

Mielenkiintoiseksi tilanteen tekee se, että joillain ihmisillä on tällaisille rannekkeille valmis selitys valmiina ilman että he ovat sen kummemmin perehtyneet itse asiaan. Mutta niinhän on ollut aina - ja tulee luultavasti aina olemaan. - Moralisteilla on aina  valmis vastaus kaikkeen ja he tietävät kaiken etukäteen, hieman niin kuin juristitkin - ja lukevat valmiin ratkaisun joko "Raamatustaan" tai "Suomen laki I" -kirjastaan tms.

Linkit:

Sex Bracelets. Legend. Snopes.com
The Aarne–Thompson tale type index. Wikipedia

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti