perjantai 24. lokakuuta 2014

TYHJÄ PAPERI KERTOO. Osa 368: "Millainen opin / osaamisen näyte taiteesta eli miten saada taide elämään?"


Olen miettinyt syksyn aikana mm. millaisilla erilaisilla konsepteilla kirjoittamisen opinnäyte / tutkimusta olisi mahdollista tehdä. Asiaa ovat miettineet myös mm. kuvataiteilijat.  "Rab-rab" (2014) -julkaisussa Kalle Lampela esittää rautalankamallina kolme vaihtoehtoa. Mutta on vaihtoehtoja muitakin.

Mihin itse asiassa tarvitsemme vaikkapa pitkää proosaa? Voisiko suurimman osan kirjoista jättää kirjoittamatta kokonaan?  Ja sen mikä kerrotaan voisi ehkä kertoa muilla tavoin kuin kirjoittamalla? - Ok. Nykyään on äänikirjoja ja kirjojen pohjalta tehdään näytelmä- ja elokuvakäsikirjoituksia ja monenlaisia produktioita.

Entä jos kirjailija / kirjoittaja vain siirtäisi tarinan jollain tavoin arkielämään. Tekisi teksteistääm esityksiä sen sijaan, että yrittäisi / julkaisisi niitä tms.  Tekisi fiktiosta faktaa ja ryhtyisi itse kirjansa alieniksi.

Haastetta löytyisi. Haasteiden vaativuustaso on tietysti suhteessa siihen, mitä hänen mielensä maisemaan oikein kuuluu. Ovatko myös naapurit alieneja? Ja kaikki keski-ikäiset valkoiset miehet 1-kätisiä rosvoja ja raiskaajia... (Tätä minun ei olisi pitänyt sanoa ääneen, mutta tietysti ne hyväntahtoiset puppelipojat tekevät poikkeuksen, mikä on kuitenkin vain näköharhaa ja naisellista hyväuskoisuutta. Ihmisiähän tässä kaikki ollaan... Vai ollaanko sittenkään?)

     *     *     *

Linkit:

Boynik , Sezgin & Rousseau, Gregoire. Introduction. In: Rab-Rab. 2014

Boynik , Sezgin & Rousseau, Gregoire. Rab-Rab: journal for political and formal inquiries in art. 2014

Lampela Kalle. INTERVENTIONISTINEN MANIFESTI eli seitsemän syytä olla tekemättä kuvataidetta. 2012

Lampela Kalle. Taiteilijoita tarvitaan ihan toisenlaisiin hommiin. Tutkimus kuvataiteilijoiden asenteista ja taiteen yhteiskuntakriiittisistä mahdollisuuksista. 2012

Lampela, Kalle. Theory and Research as Incommensurable Metaphors: Ideology of Artistic Research. Ilmestyy/will be published in RAB-RAB: Journal for Political and Formal Inquiries in Art 2014.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti