torstai 27. marraskuuta 2014

Kalliomäki: "Tarinallistaminen. Palvelukokemusten punainen lanka" (2014)


Pelkät palvelut eivät enää riitä: asiakkaille on tarjottava ainutlaatuisia kokonaisvaltaisia kokemuksia tarinallistamisen avulla. Tarinallistaminen tukee tuotteistamista ja erilaistumista, tuo palveluihin merkityksiä ja elämyksellisyyttä. Sirpaloituneessa nykymaailmassa tarvitsemme tarinan yhteen kokoavaa voimaa – sen avulla rakennetaan silta markkinoinnista palvelukokemukseen, lupauksesta lunastukseen. Kirja esittelee tarinalähtöisen palvelumuotoilun periaatteet ja konkreettisia työkaluja palveluiden kokonaisvaltaiseen tarinallistamiseen. (Talentumin sivusto)

      *     *     *

Todella piristävä, vaikka paikka paikoin turhan jäykästi kirjoitettu kirja tarinoilla markkinoinnista. Näistä asioita on ainakin matkailualan ammattilaisten keskuudessa puhuttu parikymmentä vuotta, mutta oikeastaan vasta nyt joku on todella paneutunut asiaan, Kun itse vuosituhannen vaihteessa suoritin matkailun PD-tutkinto, tämä nousi alan ammattilaisten puheissa tärkeydeltään matkailumarkkinoinnin ykköseksi.

Toki tarinoilla on markkinoitu jo pitkään, mutta mitään näin systemaattista tapaa rakentaa yritysten ja yhteisöjen palvelukonseptia ei tietääkseni ole aikaisemmin kehitelty. Ja voi olla että Anne Kalliomäki on kirjassaan  "Tarinallistaminen. Palvelukokemusten punainen lanka" (2014) mennyt hieman liian pitkälle. Asioita voisi ajatella myös hieman suoraviivaisemmin - amerikkalaistyyliin - ja yksinkertaisemmin, eikä niin otsa rutussa ja vakavasti.

      *     *     *

Mistä tässä kaikessa sitten on kyse? Niin yksilöillä, yhteisöillä kuin yrityksillä on oma historiansa, mistä voi nostaa monenlaisia asioita pintaan, joilla itseä ja omaa toimintaa voi luonnehtia.

Jokaisessa yksittäisessä tilanteessa voi olla vaikea saada itseään ja tekemistään näyttämään sellaiselta kuin haluaa. Syntyy mielikuvia ja vaikutelmia, joita ei välttämättä halua antaa ja luoda, mutta niin vain tapahtuu, sillä sellaista on elämä. Yhtä suurta väärinkäsitystä.

Ongelmien takana ovat siis kuvat ja niitä sopivasti manipuloimalla on mahdollista päästä parempaan lopputulokseen. Right? Ja kuvia yhdistelemällä on mahdollista rakentaa tarinoita, jolloin ei tarvitse tyytyä yhteen kuvaan, vaan voi rakentaa kuvakertomuksia.

Kirjassa onkin otettu mallia siitä, missä kuvat ovat parhaimmillaan eli elokuvissa. Toisin sanoen jos ja kun haluaa esittää itsensä parhaassa mahdollisessa valossa, parhaalla mahdollisella tavalla, tekee itsestään juuri sellaisen elokuvan kuin haluaa.

Tämä on tämän tarinallistamisen eräänlainen julkilausumaton tausta-ajatus. Ja kirjassa itseasiassa opastetaan ja kädestä pitäen opetetaan tekemään tällainen elokuvakäsikirjoitus.

      *     *     *

Loppupuolella kirjaa Anne Kalliomäki kerta vielä koko tarinakäsikirjoittamisen prosessin.

1. Pohjana on - tässä tapauksessa - yrityksen identiteetti, jossa on kyse juuri niistä tarinoista, jotka on valittu mukaan.

2. Toiseksi on oltava tietoinen, kuka on asiakas, kelle tarinaa kerrotaan ja palvelua myydään.

3. Myös jokaista palvelua varten rakennetaan oma tarina ja prosessi kuvataan.

4. Kiinnostavin vaihe on tämä: tarina draamallistetaan.

5. Kaikista palveluista, palvelutuokioista tehdään luettelo aivan samalla tavalla kuin elokuvan kohtauksista tehdään kohtausluettelo.

6. Edellisen pohjalta palvelulle laaditaan käsikirjoitus, joka kirjoitetaan yksityiskohtaisesti.

7. Ja niin kuin elokuvassa, käsikirjoitusta seuraa kuvakäsikirjoitus, joka helpottaa palvelun käytännön toteutuksessa.

8. Lopuksi on itse toteutuksen ja tuotannon suunnittelua käsikirjoituksen pohjalta.

Briljanttia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti