maanantai 24. marraskuuta 2014

RUNO ON VAPAA. Osa 243 "Kriittisyys"

Motto:

"Brecht kritikoi aristotelista teatteria siitä, että [katharsis] passivoi, koska katsoja voi ajatella, että koska näytelmän päähenkilö[t] selvisi[vät], hän itsekin tulee selviämään jollakin tapaa." (s. 83, Heikkinen)

(P. Korhonen & A.-L. Østern (toim.). "Katarsis" (2001))

     *     *     *

- Ursäkta mig... Haluaisin tehdä ilmoituksen?
- Ottaisitko vuoronumeron, ja viereiseen tiskiin, kiitos!

(Ottaa vuoronumeron ja jää odottamaan. Seisoskelee
koska istuimet ovat täynnä.)

(Puolen tunnin kuluttua pääsee tiskille.)

- Ursäkta mig... Haluaisin tehdä ilmoituksen?
- Ja mistähän sinä haluat tehdä ilmoituksen.
- Itsestäni. Olen tehnyt väärän ilmoituksen ja esiintynyt uhrina.
(Puhuu nopeasti ja kiihkeästi.)

- Jaahas. Vai sillä tavalla. Oletko ihan tosissasi?
(Katsoo epäröiden.)

- Olen esittänyt pelokasta ja uhattua naista, vaikka minua ei ole uhannut mikään, mistä on ollut monenlaista haittaa eräälle miehelle. Miehelle... jota kaiken lisäksi rakastan enemmän kuin ketään muuta.
(Puhuu ääni hieman särähtäen.)

- Oletkohan nyt ihan oikeassa paikassa...
(Vaikuttaa kärsimättömältä. Vilkaisee pitkään jonoon.)

- Olen ollut terapiassakin... Tämän... tämän esittämiseni takia. Saan sellaisia hysteerisiä kohtauksia, enkä voi itselleni silloin mitään.
- Vai niin. Olet siis jollain tavoin, sanoisinko, syyntakeeton?
- Niin, kai. Mutta silti tämä asia täytyy oikaista. Olen tietoisesti näytellyt jotain toista mitä olen. Esittänyt draamaa.
- No, hyvä on.
- Lisäksi olen saanut monta muuta ihmistä tätä henkilöä vastaan. He ovat tehneet rakkaalleni kaikenlaista... jäynää ja aiheuttaneet monenlaista vahinkoa. Murtautuneet hänen kotiinsakin... Tosin ne olivat poliiseja, ja tekivät sen laittomasti...

- Jaahas, teet siis ilmoituksen myös näistä henkilöistä... ja poliisista?
- No, ei nyt ihan niinkään...

Linkki:
Kritiikki. wma-tiedosto (Media Player)
Criticism. Wikipedia

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti