tiistai 27. tammikuuta 2015

Mykkänen & Liukas: "Koodi2016. Ensiapua ohjelmoinnin opettamiseen peruskouluissa" (2014)

Opetushallituksen matematiikan opetus-suunnitelmatyöryhmän puheenjohtajalta Leo Pahkin:

”Pääasia on halu tuoda esille, mistä ohjelmoinnissa on kysymys. Ja innostaa nuoria huomaamaan, että ohjelmointi on jännittävää. Parhaimmillaan kouluille olisi hyvä saada myös pöhinää, jonka myötä oppilaille järjestettäisiin erilaisia kerhoja ja valinnaisopintoja.” (Mykkänen & Liukas 2014, 48)

     *    *     *

Sain aamupäivällä kollegalta meilin, jossa vinkattiin tämä kirja ja Linda Liukaksen Educa-messuilla pitämä esitelmä ohjelmoinnista, mitkä herättivät monenlaisia ajatuksia.

Minulla on uskoakseni jonkin verran keskimääräistä enemmän näkemystä niin ohjelmoinnista, kirjoittamisesta kuin myös opettamisesta, ainakin siinä mielessä, että olen kouluttautunut näihin ammateihin - ja jopa opettanut jonkin verran ohjelmointia vaikkakin aikuisopiskelijoille.

     *    *     *

En ymmärrä tällaista hirveää hypetystä ohjelmoinnista, sillä se ei ole mitään uutta. Esim. Joensuun yliopiston Normaalikoulussa ala-asteen oppilaat ovat ohjelmoineet roboteita ihan oikealla ohjelmointikielellä jo yli 20 vuotta sitten. - Sattumalta 15 vuotta sitten puuhasin pari päivää itsekin näiden laitteiden kanssa.

Ajatus siitä, että ohjelmointi olisi poissa matematiikan tuntikehyksestä on kuolleena syntynyt ja kauhistuttava ajatus. Ei ainakaan tällaisilla tempuilla Suomea nosteta tulevaisuudessa nousuun. Looginen ajattelu, jota ohjelmointi vaatii - kuten hyvin tiedetään - on suhteessa matematiikkaan hyvin soveltavaa.

Ja ennemminkin matemaattisen ja loogisen ajattelun perusteita tulisi opetuksessa vahvistaa, mikä antaisi parempia valmiuksia tietojenkäsittelyyn, mitä ohjelmointikin on.

     *    *     *

Kaikkein ikävintä Juhani Mykkäsen ja Linda Liukaksen kirjassa on hyvinkin oikeistolainen retoriikka, joka on itsessään hyvin epäjohdonmukaista ja aikansa elänyttä. Globaalissa maailmassa 1800-luvun idealistisilla  kansallisvaltio-opeilla ja kilpailuyhteiskunta-filosofialla ei pötkitä pitkälle.

Jokainen joka on käyttänyt esimerkiksi pesukonetta, tietää miten se toimii. On vaikea löytää laitteita, joissa ei olisi jonkinlaista softaa mukana. Se ettei itse osaa ohjelmoida, ei tarkoita sitä, etteikö voisi ymmärtää tasan tarkkaan mistä on kyse.

Tärkeämpää olisi puuttua siihen, millainen kuva koulussa annetaan yhteiskunnasta. Miten koulu kannustaa kriittiseen ja moniarvoiseen ajatteluun. Siitä kaikki lähtee. Jos pystyy perustellusti kyseenalaistamaan äidinmaidossa saamansa sinipuna-ajattelun, nationalismin ja kristinuskon on jo pitkällä ajattelunsa kehityksessä.

Linkki:

"Koodaus on tulevaisuuden ensimmäinen vieras kieli". Yle Uutiset (Educa-messut 24.1.2015)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti