maanantai 16. helmikuuta 2015

- CARPE DIEM - Tartu hetkeen - 106 -

CC by  Mimmi Lithen - Carpe Diem
Tiedätkö kuka olet? Tiedätkö edes että oletko olemassa vai et? Tämän testaamiseen on yksinkertainen menetelmä. Voit nipistää itseäsi ja havahtua siihen, että olet tässä-ja-nyt. Olet hetkessä johon voit tarttua.

Huomattavasti vaikeampaa on vastata kysymykseen, kuka olet. Ennen 1800-luvun loppua peilejä, joista oman ulkonäkönsä saattoi tarkistaa ei ollut kuin ylimpien säätyjen saleissa ja makuuhuoneissa. Tietenkin järven pinnasta, lähteestä tai kaivosta saattoi katsella itseään.

Ihmisessä on myös kohtia tai kohta, johon hän ei pääse näkemään edes peilillä - ainakaan yhdellä peilillä - ja se on hänen niskansa. Siksi jotkut alkuperäiskansat sijoittavat ihmisen tulevaisuuden hänen taakseen, ei eteen niin kuin tänä päivänä yleisesti tehdään. Tulevaisuus kun on jotain sellaista, jota ei voi nähdä silmin tässä-ja-nyt, vaikka se on jollain tavoin läsnä niin kuin menneisyys ja nykyisyyskin.

Astetta vaikeammaksi asia menee, kun yrittää kääntää katseensa ja havaintonsa itsensä sisään. Tilanne on sama kuin jos ilman peilejä ja silmiä katselisi itseään. Se ei ole ihan helppo homma.

      *     *    *

Erilaiset henkiset liikkeet (spiritual movements), joita 1960-luvulta lähtien on syntynyt kuin sieniä sateella, kääntävät katseen ihmisen sisään. Erilaisin konstein yritetään päästä selvyyteen, mitä on nähtävissä ilman silmiä ja kuultavissa ilman korvia.

Tietysti ihmisen sisällä on myös ihmisen aineellinen minä tai 'kapasiteetti', mitä sanaa käytetään. Ihmisen minää tarkasteltaessa voidaan mennä aina atomitasolle asti, minkä takana väitetään olevan vain tyhjyyttä, mikä ei itseasiassa ihan pidä paikkaansa. Tyhjyyden kanssa ovat läsnä ne eri tavoin toisiinsa kietoutuneet atomit ja molekyylit.

Järjestelmällisesti tällaisissa uususkonnollisissa liikkeissä, ennemmin tai myöhemmin, aletaan puhua jumalista. Ja yleensä unohdetaan, että ihminen tekee havaintoja muillakin tavoin kuin viidellä ulkoisella aistillaan. Näön, kuulon, hajun, maun ja tunnon lisäksi ihminen kykenee tarkastelemaan sitä, mitä hänen omassa mielessään koko ajan tapahtuu tai liikkuu, mitä sinne tulee ja mitä sieltä lähtee.

      *     *    *

Mielessä liikkuu monenlaista tavaraa, niin tietoja, tunteita kuin silkkaa fantasiaa, jolla ei ole suoraa yhteyttä tajunnan ulkopuoliseen aineelliseen todellisuuteen.

Ja tästä kaikesta trafiikista tekee mielenkiintoinen mm. se, että ihmisten aivojen rakenne (se millä tavoin tietyt molekyylit ovat evoluution aikana järjestyneet) saa nämä elementit järjestymään, enemmän ja vähemmän, loogiseen ja peräkkäiseen järjestykseen.

Mielen sisältöjen perusteella syntyi spontaanisti erilaisia tarinoita, mistä tahansa asioista, mitä mieli keksii tuottaakaan.

      *     *    *

Samalla tavoin kun ihminen havainnoi ulkopuolista maailmaa, hän havainnoi sisäistä maailmaansa. Esim. Tiibetin buddhalaisten mukaan ihmisellä on 5 aistin sijaan 6 aistia, joista yksi tarkkailee sitä, mitä ihmisen mielessä kulloinkin liikkuu.

Mieleen tulleet vaikkapa ärtymyksen, vihan ja raivon tunteet, ovat ihmisen mielelle samanlaista raaka-ainetta kuin se,että hän liikenteessä ärsyyntyy vaarallisesta ohituksesta, soittaa torvea ja näyttää keskisormea.

Ihminen voi tarkkailla niin omia reaktioitaan kuin mitä ne saavat mielessä aikaan. Ja ihmisestä tekee ihmisen se, että hän voi vaikuttaa omaan tekemiseensä tilanteessa ja oppia siitä jotain. Esim. raivontunteisiin on mahdollista vaikuttaa siten, että antaa niiden vain tulla mieleen - ja mennä sitten pois ilman että ne vaikuttavat ajatuksiin ja toimintaan.

      *     *    *

Tietysti kaikki oleminen ja tekeminen on vuorovaikutusta muiden kanssa. Pohjois-Amerikan alkuperäiskansat hallitsivat ehkä mielensä huomattavasti paremmin kuin mantereelle tunkeutuneet eurooppalaiset.

Tästä ei ollut kuitenkaan mitään hyötyä aggressiivisten, lähetystyötä tekevien, valkolaisten edessä. He vain kylmästi tulivat ja tappoivat kyselemättä mitään. Eloonjäämisen kannalta itsensä ja mielensä hallitsemisesta ei valitettavasti ole paljon iloa, mistä 2000-luvun maailmakin on hyvä muistutus.

Maailmaa hallitaan aseellisin voimin ja väkivalloin, ei mielen voimin. Ei ainakaan vielä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti