maanantai 23. helmikuuta 2015

TYHJÄ PAPERI KERTOO. Osa 422: "Kaunosielu = robotti Rops"

Aamukahvilla vaihdoin muutaman sanan erään virkailijan kanssa. Mainitsin mm. siitä, miten tänäkin aamuna heräsin kuin robotti tasan samaan aikaan kuin joka maanantaiaamu - paitsi silloin kun kännykässä ei ole hälytys päällä.

Eilen illalla tai yöllä oli itseasiassa käynyt niin, että hälytys oli mennyt itsestään (?) pois päältä eli kännykkä oli aamulla mykkä. Silti heräsin aivan samaan aikaan niin kuin aina, siksi että mieleni oletti kännykän alkavan hälyttää juuri tiettyyn aikaan.

Jos olisin illalla tietoisesti mykistänyt kännykän, en olisi aamulla herännyt 2 minuuttia ennen hälytystä. Ja mitä tästä voin päätellä: niin, olen vähintäin robotti Rops tai ehkä ennemmin Duracell-pupu, joka alkaa toimia vieteristä vetämällä.

     *     *     *

Edellisenä aamuna, aamukahvilla päätin pitkän pähkäilyn jälkeen, että 1. kertaa kuluvana vuonna käyn ensi lauantaina Kansallisen audiovisuaalisen instituutin (KAVI) -tapahtumassa Lasipalatsissa.

Lauantaina on mahdollista non-stopina katsella kolme (3) ensimmäistä 'alien' -elokuvaa, joista kaksi ensimmäistä on sellaisia, jotka olen halunnut nähdä jo jonkin aikaa. Uudempiahan on näytetty televisiosta toistuvasti. Myös sarjan kolmatta David Fincherin elokuvaa "Alien³" (1992), mutta kaksi ensimmäistä ovat sellaisia, joita ei ole televisiossa näytetty.

Sitä paitsi, ennen muuta Ridley Scottin klassikko - ensimmäinen, aito ja oikea - "Alien" (1979) on ehdottomasti nähtävä ainakin kerran elämässä suurelta screeniltä! Lisäksi on muistettava, että elokuvan visuaalista maailmaa oli palkattu suunnittelemaan mm. sellainen sarjakuvan suuruus kuin ranskalainen Moebius, joka on tullut tutuksi mm. 'Arzak' -sarjakuvista. Pari vuotta sitten käännettiin suomeksi kokoelma "Arzak. Maanmittari" (2012). Em. hahmo esiintyy myös animoituna, animaatioelokuvissa ja klipsejä on katseltavissa mm. YouTuben kautta.

     *     *     *

Edellä mainittu hahmo lentää suurella, valkoisella lentoliskolla, mikä tuo etäisesti mieleen kreikkalaisen mytologian Pegasoksella lentävän sankarin Bellerofonin, suurimman sankarin ennen Heraklesta. Tosin Bellerofonille kävi huonommin kuin Herakleelle, sillä Pegasos heitti hänet selästään sankarin pyrkiessä jumalten joukkoon. Toisin sanoen ylijumala Zeus halusi toisen jäppisen rinnalleen ja toisesta hän ei niin piitannut. Kumpikin olivat kuitenkin Zeuksen poikia, mutta niitähän riitti.

     *     *     *

Antiikin myyttisissä sankareissa ja 'alien'-tarinoiden sankareissa on paljon samaa, ja jälkimmäisten tarinoiden ihmiset ovat tietyllä tavalla 1900-2000-lukujen myyttisiä sankareita.

Ihmisten aivot siten pyrkivät, mekaanisesti, tuottamaan liukuhihnalta suorastaan pakkomielteisesti yhä uusia suuria sankareita, kun entiset sankarien sukupolvet ovat kuolleet tai ennemmin kuoleutuneet omaan mahdottomuuteensa.

Nykyisten tarinoiden taustalla on mm. sellainen scifi-klassikko kuin H.G. Wellsin "Maailmojen sota" (1898). Olennaisin ero entiseen on tietysti siinä, että juutalais-kristillisen tradition ansiosta sankareista ja jumalhahmoista (alienit) on tullut dystooppisten eli tuhoa enteilevien tarinoiden aiheita. Tämä on asia, mitä kannattaa itse kunkin miettiä, kun esimerkiksi ensi lauantaina katsoo Lasipalatsin katsomossa 'alien'-elokuvia.

     *     *     *

Tässä yhteydessä on ehkä syytä muistuttaa siitäkin, että em. kirja filmatisoitiin 1. kerran vuonna 1953, jolloin mm. Roswellin tapaus oli juuri ollut kuumimmillaan USA:ssa. Ihmiset näkivät vainoharhaisesti UFO:ja, syystä tai toisesta kaikkialla. Elokuvassa 'alienit' tai marsilaiset niin kuin niistä tuohon aikaan puhuttiin ensimmäistä kertaa visualisoitiin.

Tuoreessa muistissa tuohon aikaan oli myös Orson Wellesin radiokuunnelma "Maailmojen sota" (1938), jonka pelkkä äänimaailma sai koko maan moneksi päiväksi sekaisin.

Linkki:

Alien-maraton Bio Rexissä 28.2. Facebook

Alien x 3. KAVI

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti