perjantai 27. maaliskuuta 2015

Streisand: "Tilaa rakkaudelle" (The Mirror Has Two Faces, 1996)

Rose ja Gregory ovat Columbian yliopiston professoreita, jotka tapaavat kun Rosen sisko vastaa Gregoryn seuranhaku -ilmoitukseen.

Useita kertoja pettynyt, komea-mutta-tylsä Gregory uskoo, että seksi on pilannut hänen elämänsä - ja hän on päättänyt alkaa etsiä naista, jonka kanssa voisi mennä vain naimisiin.

Gregory luulee löytäneensä sen, mitä on halunnutkin Rosessa, joka on hieman ylipainoinen ja tavallisen näköinen englannin kirjallisuuden professori, joka ei ole yhtä uhkea kuin siskonsa tai äitinsä. Hän hakee enemmän keskistä arvostusta ja kunnioitusta kuin rakkautta - ja Greg ja Rose menevätkin naimisiin.

Gregory olettaa, että Rose ymmärtää, että hän ei ole kiinnostunut seksisuhteesta, missä hän erehtyy. Avioliitto on melkein karahtaa kiville ennen kuin se on edes alkanut. Rose yrittää kuitenkin pelastaa suhteen. Sillä aikaa kun Gregory on ulkomailla luentokiertueella, Rose laihduttaa ja treenaa itsensä seksikkääksi seireeniksi vihoviimeisenä yrityksenä tehdä tilanteelle jotain. (IMDb)

     *     *      *

"Tilaa rakkaudelle" (1996) on amerikkalainen romanttinen komedia, jonka on tuottanut ja ohjannut Barbra Streisand, joka esittää myös toista pääosaa. Käsikirjoitus perustuu löyhästä ranskalaiseen elokuvaan "Le Miroir à deux" (1958), jossa nainen samalla tavalla muuttaa ulkonäköään, mistä aiheutuu ongelmia.

     *     *      *

TÄNÄÄN 5:LTÄ KLO 23:05

     *     *      *

Parisuhde ilman seksiä?  Varsinainen ihmiskoe, joka ei voi kestää loputtomiin. Homomies ja heteronainenkin asuessaan yhdessä harrastavat lopulta seksiä, sillä harvat ovat niin homoja, etteivät halua harrastaa seksiä rakastamansa ihmisen kanssa. Vai miten on? Mistä seksissä lopulta edes on kyse? Millaisesta läheisyydestä? Missä menee mielihyvän, nautinnon - ja ekstaasin välinen raja, ja onko sillä merkitystä.

Barbra Streisandin "Tilaa rakkaudelle" (1996) -elokuvan käsikirjoitusta ei ole tehnyt mikään älyn jättiläinen tai suuri ihmistuntija, mutta oma kiinnostuksensa sillä silti on. Ihminen kaipaa ihmisen luo, erakkokin ainakin toisinaan. Seksi ei ole ihmissuhteessa välttämätöntä, mutta - jos ei muuta - se on yksi tapa käyttää valtaa suhteessa toiseen, tapa sitoa toinen itseensä tunnetasolla, eikä kyse ole välttämättä mistään pahantahtoisuudesta vaan ... terveestä itsekkyydestä tai narsismista.

     *     *      *

Elokuvan käänne tapahtuu, kun keski-ikäiset Rose ja Gregory muutettuaan yhteen eivät ole minkäänlaisessa fyysisessä yhteydessä toisiinsa. He tuskin edes koskevat toisinaan, niin kuin ystävät tekevät tai näkevät toisiaan alastomina. Gregory haluaa välttää kaikki tilaisuudet seksiin.

Roselle tilanteesta tulee kestämätön. Kun Gregory lähtee pariksi kuukaudeksi Eurooppaan, Rose päättää että tilanteen on muututtava. Hän muuttaa äitinsä luokse, ei pidä yhteyttä mieheensä ja muuttaa itsensä ulkoisesti sellaisseksi, ettei Gregory - tai muutkaan miehet (jotka ovat edes vähän kiinnostuneita naisista) - voi häntä vastustaa.

Palattuaan Euroopasta Gregory olettaa tilanteen olleen kuitenkin se, mitä hänen lähtiessään. Kun hän huomaa Rosen lähteneen, hänen on pakko selvittää tunteensa naisen suhteen. Onko Rose vai ystävä vai jotain hieman enemmän? Lopulta Gregory tajuaa, että hän haluaa Rosea siinä, missä Rosekin häntä. Ja loppu on sellainen niin kuin Hollywood-elokuvissa aina. Rakkaus saa myös seksuaalisen täyttymyksensä, tosin sitä ei enää näytetä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti