keskiviikko 10. kesäkuuta 2015

Eväsoja: "Teetaide ja runous. Wabi ja sabi japanilaisessa estetiikassa" (2013)

'Wabi' ja 'sabi', ’karu’ ja ’haikeus’, ovat japanilaisen estetiikan keskeisiä käsitteitä. Perinteisesti ne liittyvät runouteen ja teetaiteeseen. Tämä teos tarkastelee niiden merkityksiä Japanin klassisessa runoudessa ja teetaiteen klassisissa teksteissä, mutta myös tämän päivän tanka- ja haikurunoudessa sekä teetaiteessa.

Tutkimus antaa uutta tietoa wabin ja sabin käytöstä nykyrunoudessa ja nostaa esiin kysymyksiä teetaiteen kaupallistumisesta. Teoksessa pohditaan myös perinteisten esteettisten käsitteiden ja teetaiteen muuttumista kulttuurisiksi ikoneiksi tai brändeiksi. 

Teos käsittelee wabin ja sabin merkityksiä länsimaissa poikkeuksellisen laajasti ja kattavasti.
Minna Eväsoja on japanilaisen estetiikan dosentti Helsingin yliopistossa. Hän on opiskellut Japanissa useita vuosia. (Takakansi)

     *     *     *

Niin asiantunteva kuin Minna Eväsojan "Teetaide ja runous" (2013) onkin, se on aika tylsästi ja turhan tieteellisesti kirjoitettu ollakseen muille kuin kielitieteen opiskelijoille suunnattu kirja. Kiinnostava se kuitenkin on, mikäli kirjan jaksaa kahlata läpi ja poimia siitä sen helmet.

Japanilaisen runouden estetiikan kaksi keskeistä käsitettä 'wabi' ja 'sabi' tai wabi-sabi tulevat selväksi, ja kyse on lähinnä vain siitä, mikä tunnetaan tankana, jonka lyhennettyä 3-säkeistä versiota kutsutaan haikuksi. Eli kirjassa kaivaudutaan runouden ja sen nimitysten alkulähteille.

Wabia ja sabia on kuitenkin muissakin taiteissa kuten teetaiteessa, mistä kirja myös kertoo samoin japanilaisissa puutarhoissa. Ja teekutsuilla nämä kaikki kiinnostavalla tavalla yhdistyvät.

     *     *     *

Teekutsut - tai teen juonti teehuoneessa - ilmentää wabia, aivan konkreettisesti käytetyssä esineistössä ja koko miljöössä.

Kiinnostavaa on että karuus ulottuu myös pöydässä käytyyn keskusteluun ja vuorovaikutukseen. Kaikki mitä tehdään liittyy vain ja ainoastaan rituaalinomaisesti syömiseen ja teen juomiseen. Se mistä keskustellaan on se mitä juuri tehdään ja nähdään silmien edessä.

Toki haikuja ja tankojakin voidaan lausua ja lausutaan, ja ne voivat strukturoida keskustelua, mutta silloinkin ne liittyvät vain tilanteeseen jossa ollaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti