keskiviikko 17. kesäkuuta 2015

"Kuinka kilpikonna sai kilpensä ja muita aboriginaalisatuja" (2015)

”Kauan sitten, ennen kuin ihmiset olivat tulleet Australiaan, eläimet osasivat puhua keskenään eikä heillä ollut kokemusta kuolemasta. Kesällä kaikilla nisäkkäillä, linnuilla ja matelijoilla oli tapana kokoontua Murrayjoen rannoille nauttimaan veden viileydestä ja eukalyptuspuiden varjosta. Heimojen vanhat ja viisaat jäsenet istuivat ja keskustelivat, kun taas nuoremmat jäsenet leikkivät ja urheilivat.”

Australian aboriginaalien sadut ovat voimakkaita tarinoita yhden maailman syrjityimmän kansan aarrearkusta. (Takakansi)

     *     *     *

Olen iloinen, että Kustannusosakeyhtiö Savukeidas on alkanut julkaista sarjaa alkuperäiskansojen tarinoista. Näitä tarinoitahan eurooppalaiset ovat yrittäneet systemaattisesti hävittää ja lähes onnistuneet siinä.

     *     *     *

- Maailman luominen - Ihmeellinen lisko - Laiskat varaanit - Itsekkäät varaanit - Itsekäs pöllö - Kuinka kilpikonna sai kilpensä - Pahansuopa varis - Whowie - Kirkin ja Wyju - Weedah, matkijalintu . Nutturakyyhkyt - Goonur, suuri poppanainen - Herra ja rouva Newal ja heidän koiransa - 

     *     *     *

Tarinat ovat kiinnostavia, sillä ne ovat kuin välähdys omaan vuosituhansien takaiseen menneisyyteen. Tällaisia tarinoita ihmiset ovat kertoneet kaikkialla leirinuotioiden äärellä toisilleen.

Suomalaisestakin kansanperinteestä tutut haltiat ovat mukana joissain tarinoissa. Ja mielenkiintoista on miten ennen jumalia ihmisten ympäristö oli täynnä henkiä - ja tietysti eläimet osasivat puhua ja kaikki ymmärsivät toisiaan.

Oikeastaan ainoa jumaluus oli Suuri henki, mikä sekin on tuttu kaikista alkuperäiskansojen luomiskertomuksista. - Siksi esimerkiksi kristittyjen jumaluus, joka oli luonut maan ja taivaan ei ollut lainkaan vaikea ymmärtää ja omaksua. Sama tarina oli kerrottu suullisena kansanperinteenä vuosituhansia aiemmin Kaksoisvirran maassa vain hieman toisin, mistä se lopulta kulkeutui painettuna jumalan sanana ensin "Talmudiin", sitten "Raamattuun" ja myöhemmin "Koraaniin".

Tänä päivänä teoria luojajumalasta ja yleensä jumalista on korvautunut tieteellisellä maailmankatsomuksella, ja tietyllä tavalla alkuperäiskansojen tarinat tähtäsivät täysin samaan kuin myöhemmät tieteelliset tavat selittää maailmankaikkeuden olemassaolo.

JATKUU...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti