lauantai 4. heinäkuuta 2015

Bertolucci: "1900" (1976)

Elokuvassa seurataan kahden pojan / miehen elämää, joista toinen on talonpojan äpäräpoika, toinen on syntynyt maanomistajaperheeseen.

Draama ulottuu vuodesta 1900 vuoteen 1945 ja keskittyy fasismin nousuun ja siihen miten talonpojat tukivat kommunismia fasismin sijaan. Puolen valinnalla oli miesten elämään ratkaiseva merkitys - parhaat ystävykset olivat koko elämänsä eri puolilla. (IMDb)

"1900" (1976) on Bernardo Bertoluccin ohjaama italialainen eeppinen draamaelokuva. Nimekkään kansainvälisen näyttelijäjoukon tähdittämä teos on kuvattu Bertoluccin kotiseudulla Emiliassa ja se kertoo kahden miehen kohtaloiden kautta Italian poliittisista käänteistä 1900-luvun alkupuolella. Se esitettiin Cannesin elokuvajuhlilla 1976 kilpailusarjan ulkopuolella. (Wikipedia)

     *     *     *

En ole nähnyt tätä elokuvaa vuosikausiin, luultavasti en koskaan kokonaan. Ehkä siksi että se on yli 5 tuntia pitkä mutta kouluttava ja siinä on muutamia vaikuttavia kohtauksia, jotka ovat liimaantuneet verkkokalvoihini.

Isäntien ja palkoollisten suhteita kuvataan läheltä, ja kaikenlainen mielivalta rehottaa, puolin ja toisin. Kummatkaan eivät juuri kunnioita toisiaan.

Kirkko ja valtio (poliisi, armeija, oikeuslaitos) ovat selkeästi isäntien puolella, maatyöläisten ja talonpoikien puolella ovat vain he itse joukkona - ja elokuvassa näytetään, miten he alkavat 1900-luvun alussa järjestäytyä.

Venäjän suurlakon aikaan 1905 myös Italiassa kuohui - ja oli suurlakko, johon myös maatyöläiset osallistuivat. Mielenkiintoinen yksityiskohta on kohtaus kaupungista, jossa näytettiin nukketeatteria lapsille ja aikuisille, jossa kerrottiin ja tulkittiin menossa olevia tapahtumia karnevalistiseen henkeen.

     *     *    *

Ilmestyessään 1970-luvun puolivälissä elokuva kohahdutti mm. kohtauksella, jossa maanomistajat olivat sorsametsällä ja katsoja näki oikeasti kuolevia eläimiä, joita oli ammuttu. Kohtaus oli tietysti symbolinen ja elokuvassa oli tässä kohden taitava leikkaus, jossa kahta samanaikaista tapahtumaa rinnastettiin toisiinsa.

Hieman myöhemmin sotilasosasto lainvastaisesti aikoo tappaa laittomasti häädettyjä maatyöläisiä kodeistaan, mutta joukko naisia heittäytyy maahan heidän eteensä - ja hevoset kieltäytyvät astumasta naisten päälle. Sotilaat joutuvat poistumaan paikalta.

Pöyristyttävin ja mieleenpainuvin kohtaus on kuitenkin, kun fasisti / työnjohtaja Attila (Donald Sutherland) ensin raiskaa ja sitten tappaa pikkupojan. Hän ottaa poikaa jaloista ja alkaa pyörittää ympäri huonetta. Lapsen pää osuu useita kertoja seinään ja murskaantuu. Mies vain huutaa ja nauraa. Paikalla on tilanomistajan serkku, johon miehellä on suhde ja joka katselee vierestä mitä tapahtuu. Hetkeä aiemmin Attila oli pojan jälkeen työntymässä naiseen takaapäin ja pari oli pakottanut pojan katselemaan vierestä housut kintussa heidän touhujaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti