lauantai 1. elokuuta 2015

Schnabel: " Ennen yötä" (2000)


Episodeja kuubalaisen runoilijan ja kirjailijan Reinaldo Arenasin elämästä. Lapsuudesta Orientessa aina kuolemaan asti NYC:issä. Hän liittyi aikoinaan Castron kapinallisiin. Vuonna 1964 hän tapaa Havannassa varakkaan Pepen, jonka kanssa hänellä on viha-rakkaus -suhde. Avoin homosuhde ja siitä kirjoittaminen saa hänet vaikeuksiin - ja hän viettää pari vuotta vankilassa. Vankilassa hän kirjoittaa kirjeitä ja kirjan kokemuksistaan. (IMDb)

"Ennen yötä" (2000) on Julian Schnabelin ohjaama draamaelokuva, joka perustuu Reinaldo Arenasin romaaniin. Elokuva voitti seitsemän palkintoa, joista kaksi Venice International Film Festival, kolme National Board of Review, yhden Political Film Society ja yhden Independent Spirit palkinnon. (Wikipedia)

    *     *      *

Luultavasti hyvin kohteensa näköinen elokuva. Seksuaalista vapautumista 1960-luvulla seurasi niin lännessä kuin Kuubassa seksuaalisten asenteiden kiristyminen homoseksuaaleja kohtaan. Ja elokuva jättää jälkeensä pienen särön runoilija-kirjailijan elämänhistoriaan. Hänet pidätettiin ensimmäisen kerran lapsiin sekaantumisesta - ja hänen kuolemansa jälkeen 1990-luvulla julkaistussa kirjassa "Ennen yötä" hän tuntuu myöntävän tämän poikarakkauden. Ja sehän on tietysti edelleen tabu niin lännessä kuin idässä.

Elokuva sopii hyvin tähän aikaan herättämään ajatuksia. Yhdessä episodissa Reinaldo Arenas pohtii rannalla kumppaninsa Pepen kanssa millaisia homot ovat. Ja hän on löytänyt heitä neljää eri tyyppiä, joita kaikkia on myös elokuvassa.

Yhteiskunnan eliittiin kuuluvat julkihomot, jotka esiintyvät - oli yhteiskunnan ilmapiiri mikä tahansa - avoimeisesti sellaisina kuin ovat. Heidän asemansa turvaa sen, ettei heidän tarvitse piitata käyttäytymisestään. Toisessa ääripäässä ovat kaappihomot, jotka pelkäävät miten heille voi käydä, jos heidän homoutensa paljastuu, vaikka siitä ei sitten mitään seuraisikaan. - Vaikeuksiin joutuvat ne, jotka ovat vastarinnassa yhteiskuntaa vastaan esim. taiteilijoina. Tällöin heidän homoutensa kääntyy heitä vastaan. Sitten ovat ne, jotka eivät ole kiinnostuneita muita kuin toisista samanlaisista, ja he elävät omissa turvallisissa samalla tavalla ajattelevien ja toimivien verkostoissa.

     *     *     *

Jos Reinaldo ei olisi alkanut kirjoittaa kokemuksistaan, hänelle ei luultavasti olisi koskaan syntynyt ongelmia suuntautuneisuutensa takia. Hän kuitenkin halusi kirjoittaa juuri niin kuin halusi, ja hän siten asettui vastarintaan hallitusta vastaan, mitä ei voitu lopulta hyväksyä.

Kyse oli myös vallankumouksen jälkeen syntyneistä alakulttuureista, jotka omalla elämäntavallan ja käytöksellään edesauttoivat omaa syrjintäänsä. He kun eivät piitanneet siitä,miten muut heihin suhtautuivat oli kyse sitten katolisista tai sosialisteista.

Esimerkiksi Reinaldon kumppani Pepe oli varakas ja pröystäilevä, mikä ei sopinut siihen yhteiskuntaan jossa hän sattui elämään. Hän ajoi kuuluisalle näyttelijälle Erroll Flynnille kuuluneella, sosialisoidulla autolla ja iski niin tyttöjä kuin poikia suoraan kadulta - ja sitten mentiin metsiin ja rannoille syömään, juomaan ja naimaan.

     *      *      *

On helppoa tuomita se, miten Reinaldolle kävi - että hän lähti / joutui lähtemään Kuubasta USA:an ja että hän sai parin vuoden vankilatuomion. Toisaalta kyse oli hänen omista valinnoistaan ja niiden seurauksista. Vankilassakin hän kirjoitti kirjan, joka julkaistiin salaa Ranskassa. Hän siis äärimmilleen provosoi ja vaikeutti itse elämäänsä,mutta toisaalta eli sellaista elämää ja täysillä kuin itse halusi (niin pitkään kuin se vain oli mahdollista).

Aivan samalla tavalla tänä päivänä on helppo kuvitella reinaldoja, jotka joutuisivat missä tahansa vaikeuksiin kertomalla, vaikka pedofiilisiksi leimatuista kokemuksistaan, vaikka kirjoitetut kirjat olisivat Nobel- tai Finlandia-palkinnon tasoisia kirjoja.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti