lauantai 1. elokuuta 2015

Wilder: "Fedora" (1978)


Hollywoodissa epäonnistunut tuottaja Barry 'Dutch' Detweiler yrittää saada houkuteltua kuuluisaa, mutta kesken uransa syrjäänvetäytynyttä näyttelijää Fedoraa uudelleen valkokankaalle. (IMDb)

"Fedora" (1978) on saksalais-ranskalainen draamaelokuva, jonka on ohjannut Billy Wilder ja se perustuu Tom Tryon novelliiin kokoelmasta "Crowned Heads" (1976). (Wikipedia)

     *      *      *

Olen katsellut "Fedoraa" (1978) usean päivän aikana Yle Areenalta. Aluksi elokuva vaikutti suorastaan tylsältä, mutta siinä oli jokin särö, joka sai pidettyä mielenkiintoa sen verran yllä, että lopulta katsoin sen loppuun asti.

Epäilykseni osoittautuivat vähitellen oikeiksi: kaikki ei ollut sitä miltä näytti. Huikea kehitelmä.

      *     *     *

Elokuvan juoni, jos sellaisesta voi puhua, oli herkullinen. Fedoran kauneusleikkaus epäonnistuu ja hän joutuu vetäytymään vähin äänin sivuun. Hän menee naimisiin puolalaisen aatelisen kanssa - ja saa tälle lapsen.

Vuosien - parin vuosikymmenen - päästä Hollywoodista ollaan häneen yllättäen yhteydessä, ja hänelle myönnetään erikois-Oscar elämäntyöstä. Koska Fedora ei halua esiintyä omilla kasvoillaan, hänen tyttärensä Antonia esiintyy äitinään.

Näytteleminen menee jopa niin pitkälle, että hän näyttelee muutamassa elokuvassa, vaikka ei ole näyttelijänä äitinsä veroinen. Sitten yhden elokuvan kuvauksissa tapahtuu jonkinlainen katastrofi, kun hän rakastuu vastanäyttelijäänsä - ja Fedora / Antonia vetäytyy kesken kuvausten toistamiseen pois julkisuudesta. Syynä on se, että Antonia uhkaa paljastaa vastanäyttelijälleen Michael Yorkille salaisuutensa, mitä äiti ei voi sallia.

Jonkin ajan, ehkä muutaman vuoden kuluttua,tuottaja Barry Detweiler, joka on nuoruudessaan tuntenut Fedoran, ja heillä oli ollut jopa lyhyt romanssi, yrittää epätoivoisesti ottaa yhteyttä Fedoraan. Nainen kun näyttää edelleen yhtä nuorekkaalta ja elinvoimaiselta kuin parhaina vuosinaan.

Detweiler onnistuu lopulta pääsemään lähellä Korfua olevalle saarelle, johon Fedora / Antonia ja muutamat muut henkilöt ovat vetäytyneet elämään eristynyttä elämää. Lopulta salaisuus paljastuu, mutta se ei pääse julkisuuteen asti.

      *     *     *

Loppu on traaginen, sillä Antonia kuolee samalla tavoin kuin Barry Detweilerin käsikirjoituksen päähenkilö (adaptaatio Leo Tolstoin "Anna Kareninasta"). Hän heittäytyy elokuvan lopulla hetken mielenhäiriössä junan alle, koska ei saa elää elämäänsä haluamallaan tavalla, mikä tarkoitti mm. sitä, ettei hänen äitinsä Fedora antanut hänen näytellä Annaa Detweilerin elokuvassa, mikä olisi merkinnyt sitä, että hän olisi luultavasti toistamiseen yrittänyt paljastaa äitinsä salaisuuden. Vastanäyttelijäksi Antonia näet halusi Michael Yorkin, ei ketään muuta...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti