perjantai 11. syyskuuta 2015

TYHJÄ PAPERI KERTOO. Osa 532: "sioux-nuoret eli käsittämättömiä päätöksiä päättää päivänsä..."



Kuva: Yksityiskohta
NYT:in 
kuvasta v. 2007
Tänään yksi twiitti pysäytti minut - ja huusi vastausta kysymykseen "miksi"? Mistä tässä on oikein kysymys? Miksi 13 000 ihmisen yhteisössä tapahtuu lyhyen ajan sisällä suuri joukko itsemurhia?

     *    *     *

Taustalla on mutkikas vyyhti tapahtumia, mutta lopulta kyse lienee siitä, miten eurooppalaiset murhasivat kokonaisia alkuperäiskansoja Pohjois-Amerikassa ja sijoittivat loput reservaatteihin, eräänlaisiin keskitysleirin, jotka ovat häpeällisesti olemassa vielä vuonna 2015.

Viimeisin käsittämätön tällainen murha tapahtui vuonna 1890 Wounded Kneessä Etelä-Dakotassa, jossa jenkkisotilaat murhasivat n. 300 lakota-intiaania. Ja hätkähdyttävällä tavalla tämä twiitti liittyy suoraan tähänkin tapahtumaan. Teinien itsemurha-aalto on tapahtunut juuri lakota-intiaanien reservaatissa Rosebudin sioux -reservaatissa. Ilmiö ei tosin ole ollut vieras muidenkaan Pohjois-Amerikan alkuperäiskansojen keskuudessa.

     *     *     *

Itsemurhien sarjan aloittaa yksi tapaus, joka johtaa toiseen. Kaikkiaan itsemurhaa yrittäneitä lakotaintiaaneja on vuodesta 2009 lähtien ollut jo yli 200 nuorta siouxia.

Jonkinlaiseksi triggeriksi on väitetty uskomustarinoita, urbaanilegendaa 'Kävelevästä Samista' ('Walking Sam'), joka on samankaltainen hahmo kuin netissä vuodesta 2008 levinnyt ja täysin keksitty tarina 'Slendermanista', mikä saattaa kuulostaa uskomattomalta - ja sitä se onkin.

Hämmentävää tässä tulkinnassa on se, ettei Sam varsinaisesti uhkaa nuoria millään tavalla. Hän vain on ja ennen muuta Sam on vain varjo tai haamu, joka on jonkinlainen metsän suojelija tms, jumala tai henki, jotka ovat olleet tavallisia kaikkien alkuperäiskansojen keskuudessa.

     *     *     *

Esim. New York Timesin toimittaja haastatteli pari vuotta myöhemmin Rosebudin ja viereisen Pine Ridgen reservaattien nuoria, joista jotkut olivat itse yrittäneet itsemurhaa.

Ainakaan artikkelin perusteella ei hahmotu mitään selvää kuvaa tilanteesta. Niin on vain käynyt kuin on käynyt. Yksi tyttö kertoo velipuolensa vuosia raiskanneen häntä. Juoppo äiti ei pystynyt suojelemaan tyttöä ja isoäiti näki ongelman tytössä.

Reservaatteihin vuosikymmeniksi ja -sadoiksi eristetyt intiaanit ovat köyhiä ja nuorilla ei ole useinkaan paljon odotettavaa tulevaisuudelta, mikä synnyttää toivottomuutta.

Tilannetta ei helpota valtaväestön suhtautuminen ja mobbaaminen sekä historialliset traumat omien esi-isien murhaamiseta ja niiden jättämisestä käsittelemättä millään tavoin esim. kansan omissa tarinoissa.

     *      *     *

Erityisen traagisiksi 2010 -luvun tapahtumat tekee se, että yhteisöt ovat lopullisen hajoamisen tilassa. Siouxit ovat menettäneet kosketuksensa omaan henkiseen menneisyyteensä ja tilannetta loppuun asti pahentavat mm. alueella toimivat papit ja virkamiehet. "Raamatulla" ja "Lakikirjalla" uskotaan voitavan lieventää ongelmia. Absurdia.

Linkit:

Naima Haviland (‏@naimahaviland). Twitter  11.5.2015:
Is a #spectral entity driving Native American #teens to #suicide or is it something more ugly?  http://ow.ly/MLf5b  #UrbanLegend #racism

Is an urban legend encouraging South Dakota Sioux teens to take their own lives? By Aja Romano. The Daily Dot 4.5.2015

Poor Tribe Devastated by Teen Suicides. By Regina Garcia Cano. US News (AP) 13.4.2015

Walking Sam: The Spook in the Stovepipe hat. By Micah Hanks. New Page Books 27.6.2013

Indian Reservation Reeling in Wave of Youth Suicides and Attempts. By Evelyn Nieves. The New York Times 9.7.2007

Wounded Knee Massacre. Wikipedia

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti