maanantai 26. lokakuuta 2015

- CARPE DIEM - Tartu hetkeen - 186 -

CC by  Mimmi L. 
Aloin puolen yön jälkeen kuunnella netin kautta Radio Suomen "Yöradiota", ja yllätyksekseni juontaja Heikki Tikkanen oli valinnut heti alkuun kaksi suosikki-iskelmääni vuosien takaa, jotka olin jo melkein ehtinyt unohtaa.

Kummatkin ovat kappaleita, jotka jostain syystä saavat minut hyvin liikuttuneeksi, vaikka niihin ei varsinaisesti liity mitään tiettyjä merkityksellisiä kokemuksia. Toki muistan tilanteita, joissa olen kuullut niitä ja olen ehkä silloin keskustellut jonkun kanssa niistä. Ne olivat kummatkin aikoinaan paljon radiossa soitettuja hittejä.

Toinen on Alwari Tuohitorven "Sinun laususi" ja toinen Kristiina Halkolan "Jos rakastat". Kummassakin on pohjalla suomalais-slaavilainen melankolia, mikä liittyi nuoruuteeni niin kuin krooninen masennus. Ristiriitaisesti: mitään yksiselitteisesti myönteisiä tunteita ja ajatuksia ne eivät tuo mieleeni.

     *     *     *

Kumpaakin voisin kuunnella loputtomasti, enkä ole ikinä kyllästynyt niihin. Niihin vain tulee helposti jonkinlainen .. pakkomielle. Kuuntelua ei osaa lopettaa.

Joskus mieleeni nousee ajatus, että osaisinpa itse tehdä jotain vastaavanlaista, mutta en ole musikaalinen tai en ole ainakaan koskaan oppinut / opetellut sen kummemmin soittamaan kuin laulamaankaan, joten se siitä sitten. Tehkööt sitä ne jotka sitä osaavat parhaiten!

Googletin tarkistaakseni ajankohdan, jolloin "Sinun laulusi" ja "Jos rakastan" olivat tehty. Kummatkin ovat 1970-luvun alkuvuosilta, jolloin itse olin niukin naukin 10-vuotias. Niitä tosin soitettiin radiossa vielä 1980- ja 1990-luvuilla.

     *     *     *

"(..) Mutta sydäntäni en anna. Jos rakastat liikaa kirjoja, mutta minä kysyn miten käy minun, kun tunnet minut kannesta kanteen. Ja juoneni lakkaavat kiinnostamasta. Ja muistat ulkoa kaiken. (..)"

Linkki:

Kristiina Halkola: Jos rakastat. YouTube

Alwari Tuohitorvi: Sinun laulusi. YouTube

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti