maanantai 4. tammikuuta 2016

- CARPE DIEM - Tartu hetkeen - 254 - pakkanen

CC by  Mimmi L. 
Ilmatieteenlaitoksen Hämeenlinnan havaintoasema näyttää -15 celsius-astetta, tuulta 3 metriä sekunnissa. Havaintoasema on itseasiassa varsin lähellä, samalla puolen pientä Katumajärveä kuin minä itsekin. Muutama kilometri lähempänä keskustaa.

Minulla ei ole kotona lämpö- tai pakkasmittaria, joten jos haluan tietää tarkan lämpötilan, täytyy minun käväistä esim. Forecan -sivustolla. Yleensä tyydyn siihen, että avaan aamulla parvekkeen oven ja haistelen ilmaa. Aina en tee sitäkään, mistä on toisinaan tullut ongelmia. Ei muuten, mutta liikun pyörällä töihin.

Lähipäivät, loppiainen, ovat tämän talven tähän asti kylmimmät päivät. Elohopea laskee mittareissa jopa - 40 asteeseen, mikä on paljon se, mutta ei sentään täällä Hämeenlinnassa. Minua on pakkanen oikeastaan haittaa ollenkaan. Lämpöisenä pysyy, kun lisää vaatetusta sopivasti sään edellyttämällä tavalla.

Ainoa ongelma on Helkama-polkypyörä, joka hyytyy pakkasilla. Aivain oikein, polkupyörä hyytyy. Sen polkeminen jostain syystä tulee melkoisen raskaaksi, eivätkä vaihteetkaan enää lopulta pelaa.

     *     *     *

Vuodenvaihde on tehnyt viime päivistä epätyypillisiä. Torstaina kirjastokin pani ovensa kiinni hieman tavallista aiemmin - ja perjantai oli Uudenvuodenpäivä. Lauantai oli minulle työpäivä ja sunnuntai taas vapaapäivä. Maanantai - eli siis tämä päivä - on minulle epätyypillinen päivä ja kävin aamulla Katumanjärven pohjoispäässä Plus-katsastusasemalla. Tiistai on taas aatto, tällä kertaa loppiaisen aatto ja keskiviikko on loppiainen.

En tiedä, onko tällaisessa viikkojen pirstaloimisessa paljon mieltä, mutta eipä se juuri haittaakaan, ei ainakaan minua.

      *      *      *

Plus-asema on aivan vt 10:n tuntumassa - jonka toisessa päässä on Lahti ja toisessa Turku - ja Katumajärven pohjoisspää ulottuu aivan tien tuntumaan. Seisoskellessani lämpöisessä odotustilassa katselin ulos ikkunasta. Kappolanvuoden takaa hehkuva aamurusko oli häikäisevän kaunis.

Linkki:

Täsmäsää Hämeenlinna.Foreca

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti