keskiviikko 10. helmikuuta 2016

Persson & Oldrup : "Maailman pisin pajunköysi. 101 historiallista harhakäsitystä" (2015)


Niinhän se oli, että Julius Caesarin viimeiset sanat olivat ”Sinäkin Brutukseni”. Tai että orjat rakensivat Egyptin pyramidit, Kolumbus löysi Amerikan ja Luther naulasi teesinsä Wittenbergissä kirkon oveen.

Pajunköyttä! 

Joskus vain hyvä tarina jää elämään itsestään selvänä totuutena historiasta, kuten se, että Newton hoksasi painovoiman lain omenan kopsahtaessa hänen päähänsä.

Historiantutkijat Åke Persson ja Thomas Oldrup kirjoittavat historian harhakäsityksistä ja niiden takana olevista todellisista tarinoita sekä vakavissaan että viihdyttävästi. "Maailman pisin pajunköysi" (2015) sopii kaikille niille, jotka ovat joskus kertoneet tarinaa todellisesta elämästä ja pistäneet puolet omiaan – eli meille kaikille. (Atenan sivusto)

    *     *     *

Sadan ja yhden harhakäsityksen joukossa on mm. joukko kristinuskoon liittyviä piintyneitä käsityksiä:

- Jeesus syntyi 25.12. vuonna nolla
- Eeva antoi Aatamille omena Eedenin puutarhassa
- Keskiajalla Maata uskottiin litteäksi
- Jeesus naulittiin ristille
- Jeesus syntyi Betlehemissä
- Luther naulasi 95 teesiään wittenbergiläisen kirkon oveen

Näissä, sanoisinko, epätarkkuuksissa ei ole sinänsä mitään ihmeellistä, mutta ne herättävät ajatuksen siitä, mikä merkitys on kerrotun (uskonnollisen) legendan yksityiskohtien paikkansapitävyydellä.

Kaikilla virheellisillä tiedoilla ei ole suurta merkitystä tarinan kokonaisuuden kannalta.

     *    *     *

Yksi hyvä esimerkki siitä, miten pienilläkin asioilla saattaa olla harmillista merkitystä suurena pidettyjen asioiden kannalta, on Jeesuksen ristiinnaulitseminen.

Åke Persson ja Thomas Oldrup kertovat, miten ristiinnaulitseminen oli yleinen tapa ajanlaskun alun aikaan. Ongelma vain on siinä, että ristikkäin pannut puut tuskin muodostivat sellaista ristiä kuin on tullut tutuksi vaikkapa kristillisestä kirkkotaiteesta.

Uskonnon ja uskovien kannalta historiallisella tosiasialla ei kenties ole suurta merkitystä, mutta toisaalta pienestä valheesta kasvaa helposti suuri historiallinen valhe. Ja herääkin kysymys, kuinka pitkälle tässä ihmisten harhaanjohtamisessa on lupa mennä.

    *    *     *

Koko historiallinen Jeesus on samalla tavoin epävarmaa ja hän on kenties vain fiktiivinen hahmo. Hän ei syntynyt 25.12. niin kuin kenties monet uskovat, eikä kuollut silloin kun on väitetty. Hän ei myöskään syntynyt Betlehemissä jne. Mikä lopulta on totta?

Myyttisten tarinoiden kannalta faktuaalinen totuus ei ole olennaista. Olennaista on itse hyvä tarina. Itse en pidä edes tarinaa kovin hyvänä ennen muuta sen poliittis-ideologisten ulottuvuuksien takia. Ja muiden maailmanuskontojen edustajat, niin kuin antiikin kreikkalaiset filosofitkin, pitävät naurettavana ajatusta maan päällä talsineesta jumalasta. Siinä on jotain perin juuri takaPAJUISTA.

Ettäkö jumala noussut kaikkine lihoineen taivaisiin? Se on kukkua. On kuin uskoisi Coca-Cola -joulupukkiin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti