sunnuntai 17. huhtikuuta 2016

Guadagnino: "Minä olen rakkaus" (2009)


Emma jätti Venäjän elääkseen miehensä kanssa Italiassa. Nyt hän on vaikutusvaltaisen teollisuussuvun jäsen, arvostettu kolmen lapsen äiti, jonka elämä tuntuu tyhjältä. Eräänä päivänä Antonio, lahjakas kokki joka on myös hänen poikansa ystävä, saa hänet syttymään. (IMDb)

"Minän olen rakkaus" (2009) on  Luca Guadagninon ohjaama italialainen elokuva, joka sijoittuu vuoden 2000 Milanoon. 

Elokuva seuraa yläluokkaisen porvarisperheen elämää muuttumassa maailmassa ja miten ihmisten intohimot järkyttävät perheen tasapainoa.

Kerronnan keskiössä on Emma Recchi (Tilda Swinton), jonka elämää seurataan 11 vuoden ajan. Nimi on otettu oopperan aariasta 'La mamma morta'. jota Emma katselee televisiosta sängyssä yhdessä kohtauksessa.

"Minä olen rakkaus" sai ensi-iltansa Venetsian elokuvafestivaaleille vjonna 2009, minkä jälkeen se nähtiin vastaavissa tapahtumissa ympäri maailmaa. (Wikpedia)

    *    *     *

Karismaattisen Tilda Swintonin tähdittämä italialaiselokuva on ilottelua aisteille, mitä tehdään päähenkilön Emman näkökulmasta.

Vähitellen Emma alkaa aistia itseään ja ympäristöään yhä täydemmin, mikä aika perinteisesti huipentuu pitkitettyyn eroottiseen kohtaukseen luonnon keskellä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti