torstai 28. heinäkuuta 2016

Allen: "Nalle Puh ja johtamisen taito" (1997)


Hyvin Tärkeä Karhu perehtyy nyt ystävineen Hyvin Tärkeään Aiheeseen: johtamiseen. "Liikkeenjohto. Onpa pitkä sana, Puh mietti hetken. "Se on sen lajin pitkä sana, joita Pöllö käyttää. Tarkoittaako se jotakin hyvää, esimerkiksi - aah - umm - hunajaa?"

 Tämä kirja tekee liikkeenjohdon mutkikkaat teoriat tarpeettomiksi. Jos haluat edetä johtajanurallasi (eli päästä käsiksi hunajaan), seuraa Nalle Puhia.

 Amerikkalainen liikkeenjohdon konsultti Roger E. Allen käyttää Puhia ja tämän ystäviä esimerkkeinä kertoessaan tavoitteiden asettamisesta, organisoinnista, motivoinnista, kehittämisestä, kommunikoinnista, seurannasta ja analyysista sekä monista muista seikoista. Allen on konsultintyössään oppinut, että yrityksen heikkoon tulokseen on usein syynä perusasioiden laiminlyönti, ei niinkään johtamismenetelmien hienouksien puuttuminen. (Takakansi)

     *     *     *

Roger E. Allenin "Nalle Puh ja johtamisen taito" (1997) -kirja ei aseta I-haata ja Tikrua vastakkain niin kuin 2000 -luvulla on tehty. Johtajuutta kirjassa Nalle Puhin lisäksi tarjotaan Kanille ja Risto Reippaalle. Häiritsevää kirjassa on, miten A.A. Milnen hahmoihin suhtaudutaan - toisin kuin alkuperäisissä kirjoissa - alentuvasti ja I-haan häntäongelmasta tehdään suorastaan pilaa.

Yksittäisten kertomusten tulkinnat johtamisen näkökulmasta eivät aina ole kovin oikeaan osuvia niin kuin eivät myöhemmätkään tulkinnat. Keskeisin ongelma on siinä, ettei johtajuuden nähdä liittyvän ennemmin tilanteisiin ja rooleihin kuin virallisiin asemiin organisaatiossa.

Allen välttää näkemästä 'Nalle Puh' -tarinoihin liittyvää länsimaisen kulttuurin aspektia, joka tulee useasti korostuneesti esiin esim. silloin kun Kengu ja Ruu muuttavat 1/2-hehtaarin metsään. Sotaisuuteen ja väkivaltaisuuteen suhtaudutaan turhan suvaitsevaisesti. Toinen vastaavanlainen tilanne - joka mm. Disneyn elokuvasta on sensuroitu - on kun Risto Reipas ampuu Puhin ilmapallon alas, kun hän on ryöstämässä mehiläisten hunajaa, eikä onnistu siine kovin hyvin.

     *     *     *

Allenin yhtenä ideana on toistaa I-haan hännänkatoamistarina, joka tapahtuu lähes samalla tavalla kuin Milnen alkuperäisessä tarinassa.

Erona on mm. se, että häntä henkistetään (!) ikään kuin sillä olisi oma tahto, mikä tuntuu vähintään oudolta ratkaisulta. Tällä tavoin Pöllö ei leimaannu häntävarkaaksi vaan se vain löytää hännän toistamiseen metsästä, eikä ensimmäisestä tapauksesta tämä yhteisö tai organisaatio siten ole oppinut yhtään mitään.

Ja ennen muuta Pöllö ei heti erehdyksestä kuultuaan luovuta häntää Puhille vietäväksi takaisin I-haalle. Johtajana (!) Puh antaa ikään kuin I-haan - ehkä tahattoman - kiusaamisen jatkuvan.

Puh kuitenkin menee I-haan luo ja kertoo tämän hännän olevan toistamiseen Pöllön kellonnyörinä. Puhin ohje on, että I-haa menisi Pöllön luokse ja pyytäisi saada hännän takaisin. "Mutta muista pyytää kauniisti, koska hän sanoi pitävänsä siitä." Kerrassaan kummallinen viritelmä Allenilta.

Kun Puh sitten myöhemmin tapaa I-haan, tällä on taas häntänsä. "Löysin häntäni juuri sieltä mistä sanoit. Se teeskenteli olevansa kellonnyöri, mutta minua se ei puijannut." I-haan ja Pöllön välinen keskustelu on kokonaan skipattu tai ohitettu, ja I-haa on vain hakenut Pöllön oven edestä häntänsä takaisin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti