maanantai 21. marraskuuta 2016

Martinheimo: "Isojalkainen poika" (1996)


Pikkusieluinen matematiikan lehtori saa uudenlaisen yhteyden luokkaansa, kun koepaperit jäävät loukkuun salkun numerolukon taakse. Timo tuo galaksidynastian salaisen palvelun superagentti Morton Silverflashin avulla lisäväriä Tarmo-sedän kiduttavan tylsille syntymäpäiville. Oskari tutustuu porsaaseen, joka on melkein kuin ihminen. Markus vieroksuu liki suksen mittaan kasvaneita jalkojaan. Kirjallisuuden professorin poika löytää pannuhuoneesta lukutoukaksi osoittautuvan lohikäärmeen. Mikaelin akvaarioharrastus menee niin pitkälle, että hänen korviensa taakse kasvavat kidukset. (Kirjasampo)

     *     *     *

Asko Martinheimon kuuden novellin kokoelman niminovelli "Isojalkainen poika" (1996) on tarina Markuksesta, jota kiusataan hänen isojen jalkojensa takia.

Kertomus oikeastaan tekee naurunalaiseksi Christina Salmivallin ja muiden tutkijoiden teoriat (koulu)kiusaamisesta ja siihen liittyvästä vallankäytöstä. Tässä ysäri-tarinassa Markus on joka suhteessa vahvempi kuin hänen kiusaajansa Riku ja tämän kaverit.

Toisaalta Markuksen tarina vahvistaa sen väitteen, että kuka tahansa - ihan kuka tahansa - voi joutua kiusaamisen kohteeksi. Toinen asia sitten on, mitä siitä seuraa.

       *      *       *

Salmivallin ym. Kiva koulu -projektissa on unohdettu sellainen yksinkertainen totuus, mikä on kaikessa vuorovaikutuksessa ja myös vallankäytössä, että myös etukäteen arvioituna heikommalla osapuolella on aina oma liikkumavaransa. Vahvempi, vaikka hän olisi oikeastikin vahvempi, toisin kuin tässä Martinheimon novellissa, ei pysty koko aikaa dominoimaan heikompaansa vaan tällä ovat omat tilaisuutensa vaikuttaa.

Toisaalta, koko yhteiskunnan tasolla, paradoksaalisesti tilanne voi olla toisin. Miljoona huono-osaista ei demokratian puitteissa pysty parantamaan asemaansa, koska demokratia on nimensä mukaisesti enemmistön diktatuuria vähemmistöjä vastaan. Epävakaaksi demokratian tekee se, että mikä tahansa vähemmistö voi - ainakin hetkellisesti - nousta enemmistöksi ja alkaa dominoida muita. Ja juuri tällä hetkellä - tai viimeisen 30 vuoden aikana - oikeistopopulistit ovat dominoineet niin länsimaisissa kuin itäisemmissä demokratioissa.

     *     *     *

'Isojalkainen poika' -novellin lopulla kiusaajan ja kiusatun roolit ikään kuin vaihtuvat. Tosin tämä tapahtuu niin että kiusaaminen ilmiönä häviää, koska Riku ei pysty toimimaan yksin, kun Rikun esikunta - Jokke ja Happonen - ovat vaihtaneet puolta, eivätkä tue enää Rikua. Eikä Rikulla enää muutenkaan ole enää mitään syytä toimia niin kuin hän aiemmin toimi. Peli oli pelattu loppuun, eikä uutta ollut alkanut.

2000 -luvulla kiusaaminen muutti muotoaan ja kuvaan tulivat mukaan Kiva koulu -projektissa mainitut suositut vaikuttajat, jotka osaavat taitavasti manipuloida muita, eivätkä ole Rikun kaltaisia räyhääjiä.

Kenties Markus tarinan päivitetyssä versiossa olisi kiusaaja? Markus provosoisi Rikun tekemään kaikkea tyhmää, ja itse vain vaikuttaisi taustalla, eikä jäisi koskaan kiinni mistään. Eikä kukaan, koskaan osaisi epäillä häntä. Eivät ainakaan aikuiset. Onhan hän sen tunnetun lääkärin ja lähetyssaarnaajan poika...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti