lauantai 7. tammikuuta 2017

TYHJÄ PAPERI KERTOO. Osa 772 Ihmisten maailmankuva. Osa 5. Vellamon kanssa ongella


Uskon että Vellamo on ollut vuosituhansia kantasuomalaisten merkittävin haltia tässä tuhansien järvien maassa, jonka merkitys ulottui aina rautakauden lopulle ja keskiaikaan asti. Ja kenties vielä siitäkin pidemmälle.

Edes ensimmäiset ristiretkeläiset eivät Neitsyt Maria emosineen onnistuneet haastamaan hämäläisten omaa veden emää, ja ruotsalaiset valloittajat joutuivat tulemaan maahan toistamiseen 1200 -luvulla, jolloin vasta Suomi saatiin orjuutettua.

Vielä 1500 -luvun alussa Hattulan Pyhän Ristin kirkon seinään maalattiin kuva kalanpyrstöisestä Vellamosta, koska se oli olennainen osa kansanuskoa. Luomiskertomuksessa Vellamo symbolisesti luovutti paikkansa Vanhan testamentin isä jumalalle Jahvelle.

     *     *     *

Kun yö ja päivä ovat taas keväällä yhtä pitkiä (pääsiäinen) ja kun päivä on pisimmillään (juhannus), on ollut mahdollista nähdä Vellamo sisävesillä ja merellä esim. Saimaalla.

Sopivilla tai'oilla mm. antamalla Vellamolla hopea- tai kultahippuja hänet oli mahdollista saada näkyviin. Taika tuo esiin yhden Vellamon puolen. Hän toi suomalaisille turvallisuutta ja vaurautta pronssi- ja rautakaudella, jolloin hän sai pyrstönsä. Rautaa kun nostettiin juuri järvien pohjasta, ja siitä raudasta taotuilla aseilla Vanain miehet menestyksellisesti puolustautuivat mm. ryösteleviä viikinkejä vastaan.

     *    *     *

Helmiä - niin kuin kalojakin - pyydettäessä yritettiin maanitella Vellamoa:

Vellamo vejen emäntä,
Vejen eukko ruokorinta,
Anna mulle antimesi ...

Patriarkaattinen Ahti keksittiin Vellamon rinnalle vasta katolisena aikana edesauttamaan kristinuskon levittämistä.

Vellamo, veen emäntä,
Ahti, aaltojen isäntä, (..)

Silti esim. Hämeestä kerätyissä loitsuissa ja tai'oissa tavalla tai toisella Vellamo ja veden emä olivat mukana vielä 1800 -luvun lopulla. Vasta kansakoululaitos hävitti totaalisesti suomalaisten kansanuskon ja perinteisen maailmankuvan.

Jopa metsälle lähtiessä muistettiin pyytää Vellamolta apua. Rautakaudella kehitelty olympolaisten jumalien maailma ei yksistään riittänyt vaan Tapion ja Ahtin rinnalla oli Vellamo.

     *     *     *

Niin, ja ongelle - tai muuten kalaan - lähtiessä Vellamoa aina muistettiin sylkäistäessä matoon ja koukkuun tai laskettaessa verkkoja vesille.

Vellamo vein emäntä,
Siellä täös, tiällä tyhjä.

tai suoraan pyydettiin ahvenia

Vellamo, veneen äiti,
Anna mulle ahvenia,
Pistä piikkiselkäisiä!

     *     *     *

Vellamon kansan maailmaan menemiseen voi valmistautua vaikkapa siten, että ryhmä esim. 10 osallistujaa seisoo kehässä - ja joku aloittaa sanomalla

"Oi, iso kala. Iso kala. Iso kala. ..."

Ja lopuksi aloittaja, jonka numero on 10 sanoo jonkin numeron esim. 5 ja sen, joka on numero 5 on heti reagoitava ja tämä jatkaa taas eteenpäin:

"Oi, iso kala. Iso kala. Iso kala. ..."

Aloittaja on aina numero 10 ja muut ovat myötäpäivään edeltäviä numeroita. Jos joku sekoaa laskuissa - tai hän ei osaa sanoa numeroaan -, hänestä tulee numero 10 ja muista vastaavasti sitä edeltäviä numeroita (9,8,7...), joten luku vaihtelee koko ajan.

     *     *     *

Toiminnallisemmaksi harjoituksen saa piirtämällä maahan tai lattiaan (3 x 3 m) 4 ruutua. Yksi ruutu on Vellamolle, 3 suurelle kalalle / valaalle. Suuret kalat ja Vellamo kilvoittelevat keskenään ja ruudukon ulkopuolella olevat kalastajat (1-6) yrittävät saada suuren kalan - ja voivat saada Vellamonkin.

Peli- / leikkivälineenä käytetään palloa. Vellamo aloittaa heittämällä pallon jonkin suuren kalan ruutuun tai suurta kalaa kohti ja sanomalla "Haa, sainpas sinut!", Vellamo saattaa pyydystää kalan. Tässä leikissä voi Vellamollekin käydä hassusti. Jos Vellamo heittää pallon jostain syystä vieressä olevien ruutujen ulkopuolelle tai  omaan ruutuun, hän putoaa.

Vellamo voi pudota tavalliseksi - ja järjestyksessä viimeiseksi - kalastajaksi myös siten, että joku toinen huutaa "Haa, sainpas sinut!", lyö pallon kohti Vellamoa ja osuu tähän. Tällöin suurin kala nousee vuorostaan Vellamoksi, toiseksi suurin kala suurimmaksi kalaksi ja kalastaja, jolla on numero 1 suureksi kalaksi jne.

Vellamon heitettyä pallon maan / lattian kautta vieressä olevaan ruutuun, ruudussa olevan kalan tehtävänä on lyödä pallo johonkin toiseen ruutuun tai kohti toista kalaa tai Vellamoa jne. - Ja lopulta aina joku putoaa ruudukosta tavalliseksi kalastajaksi (numero 6). Vastaavasti kalastajista seuraava (numero 1) nousee suureksi kalaksi...

Kun leikkiä leikkii riittävän pitkään, kaikki ovat vuorollaan päässeet Vellamoksi!

Linkki:

Synty (mytologia). Wikipedia
Luomiskertomukset. Wikipedia

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti